گزارش كارآموزي آشنايي با مراكز مخابراتي

دسته بندي : پروژه های کارآموزی » رشته برق و مخابرات (کارآموزی_و_گزارشات)

ترم تحصيلي: نيمسال دوم 85-84  (ترم تابستان)

شركت مخابرات استان تهران بطور كلي داراي 2 قسمت اساسي
مي باشد. 1- بخش هاي ستادي كه شامل معاونت هاي نيرو، مالي، آموزش، بازرسي و .... مي باشد.

2- بخش هاي اجرايي يا فني بعبارت بهتر بخش هاي عملياتي شركت مخابرات

وظيفه اصلي اين قسمت در واقع پياده كردن و اجرا كردن طرح هاي تصويب شده در بخش ستادی از جمله توسعه و تكميل مراكز تلفن شهري، اجراي طرح هاي مخابراتي، نظارت و بررسي عملكرد شبكه هاي فيبر نوري و طراحي سيستم هاي بروز مخابراتي و .... مي باشد.

يكي از ادارات اصلي و مركزي اين قسمت اداره ي كل نظارت، آزمايش و تحويل مي باشد كه خود به سه قسمت: 1- اداره ي كل نصب و راه اندازي 2- اداره ي كل خدمات مهندسي 3- معاونت توسعه و مهندسي مي باشد.

وظايف: اداره نصب و راه اندازي وظيفه نصب سيستم هاي مخابراتي از جمله نصب كليه ي سيستم هاي مورد نياز در مراكز تلفن بين شهري و در مورد ارتباطات سيار وظيفه نصب آنتن هاي BTS و تقويت كننده هاي موبايل را برعهده دارد.

اداره ي خدمات مهندسي در مورد پشتيباني و نگهداري از سيستم هاي نصب شده را بر عهده دارد.

معاونت توسعه و مهندسي در مورد افزايش ظرفيت شبكه و برطرف كردن مشكلاتي که در كيفيت مخابرات اثرگذار مي باشد و بطور كلي تحقيق و پژوهش در مورد بروز كردن شبكه هاي مخابراتي فعاليت دارد.

مراكز تلفن كوچك

فن آوري تلفن: گاهي از سيستم عمومي تلفن بعنوان هشتمين مورد از عجايب جهان ياد مي كنند. شبكه اي متشكل از پيچيده ترين كامپيوترهاي متصل به يكديگر را تجسم كنيد، كه فقط در عرض چند ثانيه مي توانند ارتباط بين دو نفر را در هر نقطه از جهان برقرار كند. شبكه هاي تلفن امروزي نه تنها مي تواند ارتباط صوتي را با كيفيت خوب برقرار كند بلكه در انتقال ديتا نيز خيلي موثر است بطوركه امروزه در سيستم هاي انتقال اداره اي بعنوان ديتا از طريق فيبر نوري تشكيل شده است.

بهتر است از روش سازماندهي (PSTN) public switched Telephone network  
 را بصورت اجمالي مورد بررسي قرار دهيم و مشخصه هاي مربوط به سيگنال ها و انتقال آنها توسط خط تلفن معمولي را مرور كنيم.

مراكز تلفني: شبكه مراكز تلفني در واقع شبيه درخت رو به رشدي است كه تمام ريشه هايش به يكديگر ارتباط دارند، هر چند ممكن است در شكل زير اين طور به نظر نرسد: با اين كه اين شكل ساده شده است. اما اصول پايه ي شبكه مزبور را نشان مي دهد.

مركز تلفن محلي:

تلفن ها در واقع نشان دهنده ي انتهايي ترين نقطه ي شبكه مي باشند، هر تلفن معمولاً با استفاده از يك جفت سيم مسي به مركز قطع و وصل مربوطه متصل مي شود(استفاده از سيم مسي باعث افزايش ظرفيت مي گردد) كه مركز تلفن محل (co) ناميده مي شود. مركز تلفن محلي تمام عملكردهاي مربوط به قطع و وصل بين تلفن هاي محلي را انجام مي دهد. بنابراين خدمات مربوط به تلفن هاي محلي توسط يك مركز تلفن محلي منفرد ارائه مي شود. يعني ارتباط تلفني مزبور بدون واكنش متقابل با شبكه، در يك مركز تلفن محلي صورت مي پذيرد. اين حالت مکالمه ي محلي ناميده مي شود. (Local call).

هر مركز تلفن محلي با سه رقم (مانند 276 يا 863) مشخص مي شود، كه سه رقم اول شماره تلفن هاي 7 رقمي را تشكيل مي دهد. چهار رقم باقي مانده در واقع شماره تلفن اختصاصي شما مي باشد و مركز تلفن محلي براي ارائه خدمات از آن استفاده مي كند.

مركز تلفن شهري

وقتي شماره تلفني را مي گيريد كه تحت كنترل مركز تلفن محلي ديگري مي باشد، بايد مراكز مزبور به گونه اي به يكديگر متصل شوند. كنترل قطع و وصل اين مراكز محلي توسط مركز ديگري بنام مركز تلفن شهري (TC) صورت مي گيرد. خطوط اتصال TC بين مركز تلفن هاي محلي مبدأ و مقصد برقرار مي باشد و كنترل قطع و وصل مبدأ و مقصد توسط سيستم هدايت موجود در اين مراكز صورت مي پذيرد. اين مركز بعد از برقراري اتصال با تلفن مقصد، سيگنالي به آن ارسال مي كند كه نشان مي دهد شخصي در انتظار برقراري ارتباط مي باشد. اگر نتوان از طريق مركز تلفن شهري به مركز تلفن محلي مورد نظر دسترسي پيدا كرد. در آن صورت بايد ارتباط از سطح بالاتري در شبكه برقرار شود.

اگر چه هزينه مكالمه ي تلفني در مركز تلفن شهري محاسبه مي شود، اما برقراري ارتباط از طريق چنين مركزي در تمام موارد شامل هزينه ي مكالمه نمي شود. زيرا در مناطقي كه تراكم جمعيت زياد مي باشد و چند مركز تلفن محلي در يك منطقه قرار دارد، باز هم ممكن است برقراري ارتباط با مركز تلفن محلي مجاور از طريق مركز تلفن شهري صورت بگيرد.

مركز تلفن راه دور: وقتي ايجاد ارتباط از طريق مركز تلفن شهري امكان پذير نباشد، اين كار توسط مركز تلفن راه دور يا (RC) يا Regional center صورت مي پذيرد. در اين سطح از شبكه ارتباط تلفني با مركز تلفن شهري مناسب برقرار مي گردد. كه آن نيز به
نوبه ي خود برقراري ارتباط با مركز تلفن محلي مورد نظر را برقرار مي كند. از اين قسمت اتصال به مركز تلفن محلي و نيز تلفن مقصد مطابق معمول صورت مي گيرد. اگر مركز تلفن شهري درخواست شده از مركز تلفن راه دور تحت پوشش آن نباشد مركز مزبور به مركز تلفن راه دور مناسب متصل خواهد شد. با استفاده از چنين سلسله مراتبي مي توان هر تلفني را به تلفن ديگري وصل و به آن دسترسي پيدا كرد. اتصال بين مراكز و اداره هاي مخابرات از طريق سيم هاي مسي، زميني، هوايي، اتصال ماهواره اي و يا كابل نوري برقرار مي گردد. ميزان پيچيدگي شبكه تلفني در هر نقطه از دنيا به ناحيه ي مورد نظر و خدمات مورد نياز آنها بستگي دارد.

بطور كلي تمامي مشتركان تلفن ثابت از طريق كابل به پست هاي مخابراتي كه در هر محل نصب شده است متصل هستند. پست از طريق كابل‌هاي مسي و ... به كافو كه تمامي مشتركان در آن يك زوج سيم اشتراك دارند وصل مي‌شود تمامي كافوها از طريق كابل به حوضچه‌هاي مخابراتي متصل‌اند از حوضچه‌هاي مخابراتي با استفاده از كابل‌هاي مسي كه از داخل زمبن رد شده است به مركز  تلفن هر منطقه‌اي وصل مي‌شود حال هر مركز تلفن شهري كه در تهران به 7 منطقه تقسيم مي‌شود از 3 قسمت تشكيل شده است:

1- سالن MDF   2- سالن PCM 3- سالن سوئيچ   4 سالن ديتا


دسته بندی: پروژه های کارآموزی » رشته برق و مخابرات (کارآموزی_و_گزارشات)

تعداد مشاهده: 4022 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:107 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل