فایل آسیب‌ شناسی روش تدريس در يادگيری دروس علوم اجتماعی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

دانلود مقاله آسیب‌ شناسی روش تدريس در يادگيری دروس علوم اجتماعی

این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد

قالب: Word

تعداد صفحات: 23

توضیحات:

مقدمه:

برای رويارويی با انبوه چالش‌هایی که در آينده در دل خود پنهان داشته است، جامعه بشری در تلاش برای رسيدن به آرمان‌هایی چون صلح، آزادی و عدالت اجتماعی. آموزش و پرورش را سرمایه‌ای اجتناب‌ناپذیر می‌داند. با توجه به پيشرفت تکنولوژی و تغييرات مداومی که به وجود می‌آید بايد شرايط تغییر در هر جامعه‌ای ايجاد شود. شرط اوليه هر تغييری، شناخت و آگاهی است، که به دنبال آن بايد کار با برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به اهداف مطلوب صورت بگيرد.

اهميت و ثمربخشی روش‌های تدريس و يادگيری بهتر همواره مورد نظر دانشمندان و محققين علوم تربيتی بوده است. از آغاز قرن بيستم توسط مومان و لای و سپس کلاپارد، ماريا، منتسوری، جان ديويی، هر بارت، ثورندايک و همکارانش و در بسیاری از کشورها مطالعات زيادی به مدت چهل سال در مورد ثمربخشی ميزان روش‌های آموزش در کليه دروس...انجام گرفت (افشار، ١٣٦٨، ص ١٨٣).

تاريخچه مطالعات نشان می‌دهد، روش‌های تدريس چه در پيشرفت تحصيلی و يادگيری دانش‌آموزان و چه در ايجاد انگيزه و رضايت خاطر، پرورش شخصيت، رشد خلاقيت آنان مؤثر است، وظيفه معلمان در فرايند تدريس تنها انتقال واقعیت‌های علمی به دانش‌آموزان نيست بلکه بايد موقعيت و شرايط مطلوب يادگيری را فراهم نمايند و چگونه انديشيدن و چگونه آموختن را به شاگردان بياموزند. يعنی کار معلم نه تنها انتقال دانش، بلکه پرورش توان تفکر منطقی و پرورش شخصيت سالم است و معلمان موفق برای شاگردان خود تنها عرضه کننده مطالب تخصصی نمی‌باشند، بلکه شاگردان خود مطالب شناختی و اجتماعی و نحوه استفاده مؤثر از آن‌ها را می‌آموزند، در آموزش و پرورش نقش نيروی انسانی به خصوص معلم از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه کيفی و محتوايی تربيت به شمار می‌آید.(معيری، ١٣٧١، ص٩٧). معلمان سربازان خط اول، جبهه تربيت قرار گرفته‌اند و ضرورت دارد که با مدرن‌ترین سلاح‌های علمی روز يعنی روش‌های مختلف نوين و فعال تدريس آشنا باشند و  بدانند در کدامين موقعيت آموزشی از کدامين روش استفاده نمايند.

فهرست مطالب

١- مقدمه

٢- اهميت و ضرورت پژوهش

٣- چکيده

٤- مفهوم تدريس

٤-١تفاوت تدريس با آموزش

٤-٢ویژگی‌های يک روش تدريس خوب

٥-مفهوم يادگيری

٥-١يادگيری و رابطه آن با تدريس

٦-انواع روش‌های تدريس

٦-١روش تدريس غير فعال در علوم اجتماعی

٦-٢روش‌های فعال تدريس در علوم اجتماعی

- شیوه‌ی پرسش و پاسخ

- شيو ه ی بحثی

- شيوه نمايشی

- الگوی ايفای نقش

- روش کارايی تيمی

- الگوی تدريس اعضای تيم

روش بارش مغزی

مراحل الگوی ساختاربندی

الگوی بديعه پردازی يا نوآفرینی

٧- بهترين روش تدريس

٨-آسیب‌های تدريس

8-1 استفاده از روش سنتی و تداوم آن

٨-٢ عدم امکان جايگزينی روش غير فعال (سنتی) به روش‌های فعال

٨-٣ عدم استفاده از استانداردهای تدريس در علوم اجتماعی

نتیجه‌گیری

راهکارها و پيشنهادات

منابع و مأخذ

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4185 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:126 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل