فایل خلوت، قلمروپايي، و فضاي شخصي نظريه همجواري

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

قطعه اي از مبلمان، يك كار هنري، يك اتاق، يك ساختمان، يا محدوده اي از فضاي سبز هر چند كه از نظر انسان سنجي خوب طراحي شده باشد، ممكن است براي استفاده كنندگان «ناراحت» به نظر برسد (Hall 1963) . هدف اين فصل كتاب جلب توجه به معيارهاي خاص تري چون خلوت، فضاي شخصي، و رفتار قلمروپايي است. اين عوامل ادراك راحتي و كيفيت محيط را تحت تأثير قرار مي دهند. نياز به خلوت، فضاي شخصي و قلمروپايي در انسان عموميت دارد و به ارضاي نيازهاي ديگري چون امنيت ، خودشكوفايي، و عزت نفس ربط دارد.

Hall 1959 , goffman 1963, Lyman and scott 1967, skaburskis sommer 1969, Altman 1975

چگونگي بيان نيازها و نحوه دست يافتن به آنها، در جوامع مختلف متفاوت است.

(Hall 1966 , Aluman and Chemers 1980)

بعضي از ساختمانهايي كه توسط معماران تحسين شده اند نياز به خلوت و قلمروپايي را به خوبي برآورده نمي سازند. دليل اين مسئله ساده است. در اغلب موارد اين رفتارها به طور ناخودآگاه بروز مي كنند. بدون شناخت يك رفتار نمي توان آن را در طراحي در نظر گرفت. يكي از وظايف رفتارشناسان جلب توجه طراحان به اين گونه رفتارها و چگونگي در نظر گرفتن آنها در طراحي است. يكي از اهداف نظرية طراحي محيط، توصيف و تبيين چگونگي پاسخگويي تركيب كالبدي محيط به اين رفتارها و اهميت طراحي محيطهايي است كه تأمين كننده و حمايت كننده آنها مي باشند.

خلوت

مفاهيم خلوت، قلمروپايي و فضاي شخصي با هم ارتباط نزديكي دارند. ايروين آلتمن (1975) مدلي مفهومي را پيشنهاد كرده است كه در آن فضاي شخصي و قلمروپايي ساز و كارهاي اصلي دست يافتن به خلوت قلمداد شده اند. شكل 14-1 ماهيت پوياي خلوت را نشان مي دهد. مردم تلاش مي كنند در انجام فعاليتها به سطح مناسبي از خلوت دست يابند. در نتيجه دانستن معنا و مفهوم خلوت اهميت زيادي دارد.

در تعاريف مربوط به خلوت يك ويژگي مشترك وجود دارد. نكتة اصلي اين تعاريف، توانايي كنترل افراد يا گروهها بر تعامل ديداري، شنيداري و بويايي با ديگران است. براي مثال، راپاپورت (1977) خلوت را توانايي كنترل تعامل اجتماعي، حق انتخاب و امكان تعامل اجتماعي دلخواه فرد تعريف كرده است. خلوت نبايد به گوشه اي از جمع و تمايل به انزوا منجر شود. (Schwartz 1968).

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمتword  در اختیار شما قرار می‌گیرد

تعداد صفحات : 31

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2403 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:1,093 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل