دانلود فایل مديريت بحران در آموزش و پرورش ايران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
چکيده    2
مقدمه    2
تئوري و پيشينه تحقيق    4
مفهوم بحران    4
اهداف کلي مديريت بحران    5
ويژگي هاي بحران    6
مواد وروش ها    7
مديريت بحران در آموزش و پرورش    7
بحران ناكارآمدي نظام تربيتي    9
نقش انگیزش درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان ویادگیری آنها    10
پیشنهادهایی برای برانگیختن وحفظ توجه وعلاقه به یادگیری دردانش آموزان:    12
نتيجه گيري    13
منابع    14





چکيده
اهالي تعليم و تربيت معتقدند كه جنس كار در دستگاه عريض تعليم و تربيت همچون قبر كندن با سوزن است. مضمون آن اين است كه مديريت در چنين دستگاهي نياز به بينش عميق و ورزيدگي ذهن و شناخت عميق و بالاخص حوصله و صبر دارد. تغييراتي كه متاثر از مديريت و اثرگذار باشد و به رفتار منجر شود و جزو شخصيت جوان و نوجوان و نونهال باشد، بسيار تدريجي و دشوار است.    
فرآورده اين حوزه همچون حوزه اقتصاد و صنعت نيست يعني اين‌گونه نيست كه با ارتقاي سريع تكنولوژي، نيروي انساني ماهر و... محصولات كيفي و كمي مطلوبي داشته باشيم. محصول ما در اين حوزه انسان است اتفاقا مواد اوليه و ورودي نيز انسان است و مولدين و موثرترين و توليد‌كننده‌ها نيز انسان هستند. آموزش و پرورش نقش بي‌نظير و بي‌بديل در حكومت دارد. زيرا تنها پل ارتباطي مستقيم بين مردم و دولت است. نارضايتي در اين حوزه خيلي سريع به نارضايتي اجتماعي در كل كشور مبدل مي‌شود. تحقيق حاضر در صدد است تا اهميت مديريت بحران درآموزش و پرورش ايران مورد بررسي قرار دهد. طرح آن از نوع توصيفي بوده که به روش کتابخانه اي انجام شده است. يافته هاي تحقيق نشان داد که مديريت بحران فرايندي نظام مند درکنترل بحران هاي بالقوه درنظام آ موزش و پرورش است که بايستي به آن توجه ويژه‌اي شود.
کلمات کليدي: مديريت بحران ،آموزش و پرورش، ايران
مقدمه
نگرش سنتي به مديريت بحران، براين باور بود که مديريت بحران يعني فرو نشاندن آتش ؛ به اين معني که مديران بحران در انتظار خراب شدن امور مي نشينند و پس از بروز ويراني، سعي مي کنند تا ضرر ناشي از خرابيها را محدود سازند. ولي به تازگي نگرش به اين واژه عوض شده است. بر اساس معناي اخير، همواره بايد مجموعه اي از طرحها و برنامه هاي عملي براي مواجهه با تحولات احتمالي آينده در داخل سازمانها تنظيم شود و مديران بايد درباره اتفاقات احتمالي آينده بينديشند و آمادگي رويارويي با وقايع پيش بيني نشده را کسب کنند؛بايد توجه داشت که مديريت بحران با مديريت روابط عمومي متفاوت است. 
مدير روابط عمومي براي خوب جلوه دادن سازمان تلاش مي کند در حالي که مدير بحران سعي دارد تا در شرايط دشوار، سازمان را در موقعيت خوب نگه دارد.[١]
مفهوم بحران مي تواند به معناي انحراف از وضعيت تعادل عمومي رابطه سازمان با محيط يا تعريفي از خصوصيت محيطي باشد که سازمان مجبور است به صورت مستمر از آن اگاهي داشته باشد. درهر يک از اين دو نگرش، انجام مسائل بحران در يک ديدگاه مديريت استراتژيک به بهترين وجه قابل درک است.  [٢]
 ((لاري اسميت )) رئيس مؤسسه بحران واژه بحران را به اين صورت تعريف مي کند :يک اغتشاش عمده در سازمان که داراي پوشش خبري گسترده اي شده و کنجکاوي مردم درباره اين موضوع بر فعاليتهاي عادي سازمان اثر مي گذارد و مي تواند اثر سياسي، قانوني، مالي و دولتي بر سازمان بگذارد. [٣]
بحران شباهت جالبي با يک مدل زيست شناختي دارد، گون زالز  هيرو و پرات ( ١٩٩٦ ) پيشنهاد مي‌کنند که يک بحران مي تواند شبيه به مکانيسمي باشد که مراحل تولد، رشد، بلوغ و افول يا مرگ راطي کند.
وقتي اداره کردن به درستي صورت گيرد يک خطر به عنوان يک بحران مي تواند يا پيشگيري شود يا اثرات آن کاهش مي يابد و يا حتي تبديل به يک فرصت شود. اغلب هر بحران دانه هايي از موفقيت را در خود دارد، همان طور که ريشه هاي شکست را نيز مي تواند در خود داشته باشد[٤] در تعريف بحران سازماني بهتر است بين بحران و واقعه ناگوارت تفاوت قائل شد «برنت» بين اين دو تفاوت قائل شده و مي گويد :بحران توصيف کننده شرايطي است که در آن ريشه هاي پديده مي تواند مسائل و مشکلاتي مانند ساختارها و عملياتهاي مديريتي نامناسب و يا شکست در تطابق با يک تغيير باشد در حالي که منظور از واقعه ناگوار اين است که شرکت با تغييرات مصيبت بار پيش بيني نشده يا ناگهاني مواجه شده که کنترل کمي بر روي آنهادارد. [٥]

تئوري و پيشينه تحقيق 
در دهه هاي اخير در مورد بحران، چگونگي شکل گيري و اداره ي آن مطالعات و تحقيقات بسياري با ديدگاهها و شيو ه هايي مختلف انجام شده است. برخي از پژوهش گران تحليل هاي خود را بر رويه بررسي افته استوار کرده اند. گروهي ديگر به مطالعات تطبيقي روي آورده و تعدادي نيز رويکردي تجربي اتخاذ کرده‌اند. نويسندگاني همچون ميتراف،پاجانت، شريواستاوا ،پيرسون ،کلير ،پرو ،بوث ،رابرتز، اسلاتر ،لاگادک، ازجمله ي پژوهشگران متاخري هستند که به تحقيق در اين زمينه پرداخته اند.
مفهوم بحران
انواع گوناگوني از بحرانها ميتوانند بر سازمان تاثير گذارند، نوع واکنشي که سازمان نشان ميدهد بستگي دارد به نوع بحراني که بروز کرده است. از نظر پوچانت و ميتراف (١٩٩٢) مفهوم بحران بيش از اندازه مورد

اهداف کلي مديريت بحران
هدف کلي بهينه سازي فعاليت هاي مقابله با بحران وبه حداقل رساندن خسارت ناشي  از آن است.  در مديريت بحران  بهبود بهره وري با توجه به اهميت  حياتي و عملياتي آن از ضرورت ويژه اي برخوردار است. 
اقداماتي که سازمانها در زمان بروز بحران  بايدانجام دهند :


ويژگي هاي بحران
بحران عموما غيرقابل پيش بيني است يعني نمي توان پيش بيني کرد کي وکجا اتفاق مي افتد. 
بحران آثارمخربي دارد و افراد پيرامون خود را به شدت تحت تاثيرخود قرار مي دهد.
بحران ماهيت وآثاري طولاني واستهلاکي دارد.


مواد وروش ها
تحقيق حاضر به لحاظ هدف ازنوع کاربردي وبه لحاظ طرح تحقيق ازنوع توصيفي مي باشد، واز آنجايي که به بررسي کاربرد واهميت مديريت بحران درآموزش وپرورش مي پردازد از نوع کتابخانه اي است. روش گرداوري اطلاعات هم کتابخانه اي است وابزار نيز متون و نتايج مطالعاتي است که پيرامون مديريت بحران وجود دارد. 
مديريت بحران در آموزش و پرورش
براي مديريت كلان اين دستگاه در دولت چندين كار اساسي را صورت بندي و به انجام برساند و به نوعي مديريت بحران داشته باشد.

بحران ناكارآمدي نظام تربيتي
يکي از بحران هاي پيش روي آموزش وپرورش کنوني بحران ناکار آمدي نظام تربيتي است در اينجا علل مديريت ناکارامد به طور خلاصه بررسي مي شود ودر پايان مقاله نتيجه‌گيري وپيشنهاداتي براي برون رفت از اين بحران ارئه خواهد شد.

نقش انگیزش درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان ویادگیری آنها
ایجاد هوشیاری وتوجه دردانش آموزان: وجوددقت و توجه ازعوامل مهم درفراگیری مطالب درسی است ودقت وتوجه کم سبب یادگیری ضعیف دردانش آموزان می گردد.بنابراین معلمان و مربیان برای افزایش

پیشنهادهایی برای برانگیختن وحفظ توجه وعلاقه به یادگیری دردانش آموزان:
* معلمین گرامی به دانش آموزان خودنشان دهید که به آنها علاقه دارید وآنها به کلاس شما«تعلق» دارند. اسامی آنان را یاد بگیرید.
* همکاری میان دانش آموزان رابااستفاده ازانواع شوراهای دانش آموزی (تحصیلی،بهداشتی) تشویق کنید. 
* درصورت لزوم درشیوه کاری خود تغییردهید ومیان ساعات تدریس طولانی وسخت،فرصت استراحت کوتاهی مثلاً یک حرکت ورزشی ساده رافراهم کنید.


نتيجه گيري 
در اين مقاله سعي شدتابخشي ازبحران آموزش وپرورش ايرن عزيز بررسي شود همچنين در انتها به مديريت اين بحران پرداخته و پيشنهاداتي ارائه مي شود. همان طور که آثار مترتب بر شرايط بحراني فراگير بوده و کليت وجودي سازمان را مورد تهديد قرار مي دهد،مديريت بحران کارآ و مؤثر نيز به طريق اولي فراگير بوده


منابع
١. بحران تعليم وتربيت درايران معاصر،فصلنامه حوزه دانشگاه، شماره ١٤
٢. رضائيان،علي ،مديريت رفتارسازماني ،تهران،سمت ،١٣٧٩،اول، صفحات ١٠٩و ١١١
٣. سنجري،حسين ،روزنامه اعتماد،شماره  ٢٧٥٤،  ٩٢،صفحه  ٧






دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4006 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:146 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل