تحقيق تاير هواپيما و نحوه ساخت تاير هواپيما

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته صنایع (آموزش_و_پژوهش)
چكيده    2
مقدمه    2
كاربرد گريس‌ها    3
يك مثال    4
لاستیک های هواپیما تو پر است یا توخالی ؟    5
قسمت‌هاي تشكيل دهنده    5
۱- حلقه :    6
۲- تویی :    6
3- عاج تایر :    6
۴- دیواره ها :    7
ساخت تایرهواپیما ( Aircraft Tire Construction )    7
گام (آج) ( Tread )    7
آج تقویتی ( Tread Reinforcement)    8
موج شکن (لایه موجگیر) ( Breakers )    8
لایه پوششی / بدنه طنابی ( Casing Plies/Cord Body )    8
دانه های تسبیحی ( مهره) ( Beads )    8
باله ( Flippers )    8
چافر ( Chafers )    8
پنجه مهره (Bead Toe )    8
پاشنه مهره ( Bead Heel )    9
آستر داخلی ( Inner liner )    9
لایه تقویتی آج ( Tread Reinforcing Ply )    9
جداره ( Sidewall )    9
نوار نازک ( Apex Strip )    9
نقش تایر هواپیما در ایمنی پرواز    10
صدمات ناشی از حرارت زیاد    11
افت فشار نامحسوس    12
دستورالعمل‌های جدید    13
شركت‌هاي توليد كننده تاير هواپيما    13
توليد تاير هواپيما در داخل كشور    14
نتيجه‌گيري    16
منابع    16


چكيده
با پیشرفت علم هوانوردی و زیاد شدن سرعت و وزن هواپیما ٬ نگهداری و به حرکت در آوردن آن بر روی زمین با اشکالات عدیده‌ای روبرو می‌شد. لاستیک های هواپیما ضمن اینکه بر روی زمین نگهدارنده وزن هواپیما هستند ٬ ضربه های وارده هنگام نشست و برخاست هواپیما را جذب می‌کنند و همچنین نگه دارنده و کنترل کننده گردش هواپیما با اطراف می‌باشند. درکل ضریب ایمنی هر فرود و برخاستی را کنترل می‌کنند.
مقدمه
تایر هواپیما به نسبت وزن و قدرت هر هواپیما طوری طراحی شده است که بتواند در برابر سنگینی بسیار زیاد در مدتی کوتاه مقاومت لازم را داشته باشد. تعداد تایر مورد لزوم هر هواپیما به نسبت وزن ان افزایش پیدا می‌کند چون در این صورت وزن هواپیما بر روی تایر ها بهتر توزیع می‌شود.
الگوی آج تایر هواپیما ها نیز طوری طراحی می‌شود تا ثبات هواپیما را در مقابل شرائط بادهای مخالف شدید افزایش دهد، اب موجود در روی باند را کانالیزه کند تا از حالت hydroplaning (شناور شدن تایر بر روی لایه نازک اب موجود بر سطح باند) جلوگیری نماید و بهترین حالت برای ترمز روی باند را فراهم سازد ( مترجم: و بهترین شرائط تماس با باند با کمترین لرزش را مقدور نماید).

كاربرد گريس‌ها
در صورت استفاده نکردن از گريس هاي مناسب و يا تعويض نکردن به موقع آنها، به علت وجود آلاينده هاي ياد شده همراه با تغييرات شديد دما، روانکاري بلبرينگ چرخها بخوبي انجام نمي شود که اين امر مي تواند به زنگ زدگي، شکستگي، سايش بيش از حد و ديگر مشکلات منجر شود. اين عوامل همچنين ممکن است خرابي سيستمهاي ارابه فرود هواپيما را در پي داشته و خسارات جبران ناپذيري به وجود آورد.

يك مثال
کاربرد روانکارهاي مناسب در صنايع هوا فضا يکي از حساس ترين مباحثي است که سازندگان گريس در جهان با آن مواجه هستند. ناکارآمدي روانکارها در اين صنايع مي تواند مأموريتي را منجر به شکست کرده و باعث بروز خسارات جاني و مالي بسيار شود. با اينکه بيشترين خسارات در خصوص صنايع فضايي، مالي است ولي اين موضوع در بخش هواپيمايي علاوه برخسارات مالي مي تواند ضايعات انساني جبران ناپذيري را به وجود آورد.

لاستیک های هواپیما تو پر است یا توخالی ؟
لاستیک های هواپیما هم مانند اغلب خودروها توخالی هستند ولی لایه های محافظتی بیشتری دارند و نکته جالب اینکه باد لاستیکها بجای هوای معمولی از نیتروژن پر شده است علتش این است که :

قسمت‌هاي تشكيل دهنده
لاستیک های جدید از نظر شکل و ساختمان به ۴ قسمت اصلی تقسیم می‌شوند :
۱- حلقه :
درون حلقه لاستیک و جایی که با رینگ چرخها ارتباط پیدا می‌کند سیم های فولادی بهم پیچیده‌ای وجود دارد که مقاومت آن به وزن و فشار وارده با تایر بستگی دارد.

۲- تویی :
لایه های داخلی که کار تیوپ لاستیک را انجام می‌دهند. بین آخرین لایه از داخل و عاج تایر از خارج امتداد دارد و کاملآ فشرده است تا هوای فشرده داخل لاستیک راهی برای خروج نداشته باشد.

3- عاج تایر :
عاج لاستیک عامل مهمی در مقاومت و مانع بزرگی در سریدن تایر روی زمین مخصوصآ در شرایط بارانی و برفی است.

۴- دیواره ها :
دیواره های لاستیک که نگهدارنده سطح خارجی تایر می‌باشند با نخهای نایلونی بسیار محکم پوشش داده شده تا مقاومت لاستیک ها برای جلوگیری از زدگی و پارگی بیشتر شود. ضمنآ فشار باد لاستیک ها نسبت به وزن و سرعت هواپیما تعیین می‌شود.

ساخت تایرهواپیما ( Aircraft Tire Construction )
تایر هواپیما یکی از قویترین و سخت ترین لاستیکهای بادی ساخته شده است.این ساختار باید هواپیما را با سرعت بالا و ایستا و پویا و در ضمن حمل بارهای بسیار سنگین را تحمل کند.

گام (آج) ( Tread )
آج از ترکیب لاستیکی با سختی و دوام ساخته شده، آج مطابق با نیازهای عملیاتی هواپیما الگو شده است. الگوی آجدار محیطی است که به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود امروز به دلیل کشش خوب آن را فراهم می‌کند. طرح آج تحت شرایط باند به طور گسترده‌ای متفاوت است.

نقش تایر هواپیما در ایمنی پرواز
شورای ایمنی حمل و نقل ملی امریكا اعلام كرد برخی از تكنسین های فنی از فواصل زمانی مناسب بازبینی فشار باد تایرها اطلاع ندارند و درنتیجه هواپیماها را با تایرهایی پرواز می‌دهند كه به طور خطرناكی كم بادهستند. این شورا به ذكر سقوط هواپیمای لیرجت -600 می‌پردازد كه سانحه آن را ناشی از سرویس و نگهداری ضعیف تایرها می‌داند.

صدمات ناشی از حرارت زیاد
وقتی تایرها می‌چرخند حرارت تولید می‌كنند كه عمدتا به دلیل اصطكاكی است كه هنگام انحراف اندكی متاثر از سرعت برخورد تایر با زمین به وجود می‌آید. تایرها زمانی صحیح كارمی‌كنند كه منظم باد شوند و بیش از حد بر آنها بار تحمیل نگردد. باوجود این وقتی تایرها كم بادشوند یا بار زیاد یر آنها تحمیل شود بیش از حد مجاز منحرف خواهند شد.

افت فشار نامحسوس
شورای ایمنی حمل و نقل ملی امریكا در گزارش سانحه و توصیه های ایمنی همراه آن اظهار كرد كه حتی اگر تایرهای هواپیما مسافری روزانه 5درصد از باد خود را از دست بدهند این افت فشار مشهود نیست و تنها با بازبینی ابزاری فشار آنها می‌توان به این امر واقف شد.

دستورالعمل‌های جدید
قبل از آنكه گزارش سانحه منتشر شود اف.ای.ای خطرات تایرهای كم باد را شرح و برای پرهیز از این مشكل راهنمایی هایی ارائه كرد.

شركت‌هاي توليد كننده تاير هواپيما
صنعت ساخت تایر هواپیماهای کوچک و بزرگ، تحت سلطه چهار شرکت که کنترل 85 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است:
•    Goodyear (United States)
•    Michelin (France)
•    Dunlop Aircraft Tyres (United Kingdom) - : یکی از معدود تولید کنندگان مستقل از لاستیک هواپیما همراه با Guilin Lanyu هواپیما شرکت توسعه تایر

توليد تاير هواپيما در داخل كشور
پس از این‌که کشور در عرصه ساخت تایر هواپیماهای نظامی به خودکفایی نسبی دست یافت، حالا تولید‌کنندگان داخلی خبر از ورود به عرصه ساخت لاستیک‌های هواپیما در حوزه تجاری می‌دهند.

نتيجه‌گيري
لاستیک های هواپیما، تیوبلس یا تیوبدار، مانند یک بالشتک هوا است که کمک می‌کند تا شوک و زبری برای فرود و پروازهواپیما جذب شود .

منابع
http://tadano.persianblog.ir/post/187/
http://www.qutpolymer.ir/post/tag/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7
خبرگزاري ايسنا

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته صنایع (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4707 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:129 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل