فایل بررسی عوامل مهارت های حل مسئله در دانشجویان پرستاری
چکیده
مقدمه: حل مسئله يك مهارت اساسي براي زندگي در عصرحاضر است. مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری است و يادگيري این مهارت ها بايد از دوران دانشجويي آغاز گردند.
هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین مهارت های حل مسئله و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که در آن کلیه دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392 شرکت داشتند. داده ها در این پژوهش، با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت: 1) ابزار حل مسئله هپنر و پیترسون(Heppner & Petersen problem solving inventory(PSI)) 2) عوامل فردی- اجتماعی و آموزشی مرتبط با مهارت های حل مسئله گردآوری و با آزمون های آماری توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(کای اسکوار، کروسکال والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لوجستیک چندگانه) تجزیه و تحلیل گردیدند.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین کل نمرات مهارت های حل مسئله برابر با 91/20±45/91 می باشد. بررسی عوامل فردی- اجتماعی و آموزشی نشان داد که براساس مدل رگرسیون لوجستیک چندگانه، تعداد خواهر و برادر(019/0=P)، سطح تحصیلات مادر(026/0=P)، موفقیت در حل مسائل و مشکلات(0001/0=P)، ارزیابی نوع رفتار مادر(013/0=P)، دانشکده محل تحصیل(024/0=P)، رضایت از رشته تحصیلی(006/0=P)، موفقیت در مهارت های حرفه ای و بالینی(03/0=P)، بی انگیزشی (001/0=P) و انگیزش درونی (004/0=P) از عوامل مرتبط با مهارت حل مسئله می باشند.
بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش دانشجویان پرستاری، از سطح مطلوبی از مهارت حل مسئله برخوردار بودند. مهارت های حل مسئله قابل یادگیری هستند. از این رو توصیه می شود که با تمرکز بر یادگیری مبتنی بر مسئله با رویکرد دانشجو محور، بتوان این مهارت ها را در هر زمینه آموزشی افزایش داد.
کلید واژه ها: مهارت های حل مسئله، دانشجویان پرستاری، عوامل مرتبط.
فهرست مطالب
عناوین صفحه
فصل اول: کلیات
فصل دوم: زمینه و پیشیه تحقیق
مروری بر مطالعات انجام شده.. 25
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 39
مشخصات واحد های مورد پژوهش.. 40
تعیین اعتبار علمی یا روایی ابزار.. 42
تعیین اعتماد علمی یا پایایی ابزار.. 42
روش تجزیه و تحلیل داده ها.. 43
عناوین صفحه
فصل چهارم: یافته های پژوهش
فصل پنجم: بحث و بررسی یافتهها
بحث و بررسی یافته های پژوهش.. 71
کاربرد یافته ها در پرستاری.. 83
فهرست جداول
عناوین صفحه
جدول شماره 1: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل فردی- اجتماعی کیفی.. 49
جدول شماره 2: شاخص های آماری متغیرهای کمی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل فردی- اجتماعی .. 50
جدول شماره 3: شاخص های آماری متغیرهای کمی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل آموزشی.. 51
جدول شماره 4: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل آموزشی کیفی.. 51
جدول شماره 5: میانگین امتیازات مهارت های حل مسئله و هر یک از ابعاد آن در واحدهای مورد پژوهش.. 52
جدول شماره6: ارتباط عوامل فردی- اجتماعی با وضعیت مهارت های حل مسئله 54
جدول شماره 8: ارتباط عوامل آموزشی با وضعیت مهارت های حل مسئله 62
جدول شماره 10: ارتباط ابعاد انگیزش تحصیلی با وضعیت مهارت های حل مسئله 67
فهرست نمودارها
عناوین صفحه
نمودار شماره 1: وضعیت مهارت های حل مسئله و ابعاد آن.. 53
نمودار شماره 2: وضعیت مهارت های حل مسئله برحسب تعداد خواهر و برادر 58
نمودار شماره 3: وضعیت مهارت های حل مسئله برحسب سطح تحصیلات مادر 59
نمودار شماره 4: وضعیت مهارت های حل مسئله برحسب میزان موفقیت در حل مسائل و مشکلات .....................60
نمودار شماره 5: وضعیت مهارت های حل مسئله برحسب ارزیابی نوع رفتار مادر 61
نمودار شماره 6: وضعیت مهارت های حل مسئله برحسب دانشکده محل تحصیل 64
نمودار شماره 7: وضعیت مهارت های حل مسئله برحسب میزان رضایت از رشته تحصیلی.. 65
نمودار شماره 8: وضعیت مهارت های حل مسئله برحسب میزان موفقیت در مهارت های حرفه ای و بالینی.. 66
نمودار شماره 9: پراکنش ارتباط نمره بی انگیزشی با نمره مهارت حل مسئله 67
نمودار شماره 10: پراکنش ارتباط نمره انگیزش درونی با نمره مهارت حل مسئله.. 68
نمودار شماره 11: پراکنش ارتباط نمره انگیزش بیرونی با نمره مهارت حل مسئله 68
تعداد مشاهده: 4753 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 117
حجم فایل:1,222 کیلوبایت