فایل تأثیر قصه گویی بر علائم رفتار لجبازی ـ نافرمانی کودکان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چكيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) :

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر قصه گویی بر نشانه های رفتار لجبازی – نافرمانی انجام گردیده است. مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود. گروه نمونه این پژوهش متشکل از 20 نفرکودک در سنین 4 تا 6 سال ، که شامل 10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل است، که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان کودک دارای نشانه ی لجبازی – نافرمانی شناسایی شده اند.

سپس در طول مدت 2 ماه در 13 جلسه ی 60 دقیقه ای شرکت داده شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج نشان داد قصه درمانی موجب کاهش نشانه های  لجبازی- نافرمانی در آزمودنیها شده است  .(P<0/01) 

این نتیجه با یافته های پژوهشگران دیگر تطابق دارد و قابلیت کاربرد قصه درمانی را در درمان مشکلات رفتاری کودکان نشان می دهد.

کلید واژه ها : قصه درمانی ، اختلال لجبازی – نافرمانی

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                        صفحه

فصل اول : کلیات پژوهش

1-1-  مقدمه 1

1-2- بیان مسئله 5

1-3- اهداف پژوهش 9

1-4- ضرورت موضوع پژوهش 10

1-5- فرضیه پژوهش 13

1-6- تعریف متغیرهای پژوهش 13

1-6-1- متغیر مستقل : قصه درمانی 13

1-6-2- متغیر وابسته : اختلال لجبازی – نافرمانی کودک (ODD) 14

فصل دوم : مرور پیشینه

2-1- مقدمه 15

2-2- بخش اول اختلال لجبازی – نافرمانی 15

2-2-1- اختلال لجبازی- نافرمانی کودکی 15

2-2-2- همه گیر شناسی 21

2-2-3- ملاحظات تشخیصی و ویژگیهای بالینی 24

2-2-4- تشخیص افتراقی 28

2-2-5- ویژگیها و اختلال های توأم 30

2-2-6- بررسی های آسیب شناختی و آزمایشگاهی 31

2-2-7- سیروپیش آگهی 31

2-2-8- سبب شناسی 32

2-2-9- سازوکارهای شناختی رفتاری 34

2-2-10- درمان 39

2-3- بخش دوم : قصه ، جایگاه و کابردهای بالینی آن 42

2-3-1- اهداف ادبیات کودکان 42

2-3-2- روند رشد ادبیات کودکان در جهان 43

2-3-3- قصه و اهمیت آن 44

2-3-4- نقش قصه در رشد عاطفی ، اجتماعی و شناختی کودک 47

2-3-5- معیارهای مورد توجه قصه گو برای انتخاب قصه 52

2-3-6- نکات مورد توجه قصه گو در حین قصه گویی 53

2-3-7- ویژگی های قصه در فرآیند قصه درمانی 54

2-3-8- رویه های قصه درمانی 55

2-3-9- قصه گویی به عنوان یک راهبرد درمانی 62

2-3-10- قصه در خانواده درمانی 65

2-3-11- قصه پردازی در روان درمانی کودک 68

2-3-12- قصه درمانی به شیوه گروهی 69

2-3-13- قصه در رویکردهای نظری روان درمانی 72

2-3-14- روان تحلیل گری 73

2-3-15- روان شناسی فردی (آدلری ) 75

2-3-16- شناخت درمانی 76

2-3-17- رفتار درمانی 77

2-3-18- پیشینه پژوهش 79

فصل سوم : روش شناسی پژوهش

3-1- مقدمه 88

3-2- جامعه آماری 89

3-3- نمونه و روش نمونه گیری 89

3-4- ابزار اندازگیری 90

3-5- پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 90

3-6- اجرا و نمره گذاری پرسشنامه CSI-4 90

3-6-1- نمره گذاری براساس نمره برش غربال شده 91

3-6-2- نمره گذاری بر اساس شدت نشانه های مرضی 91

3-6-3- چگونگی نمره گذاری پژوهشگر 91

3-7- پایایی و اعتبار پرسشنامه در 4  CSI- 92

3-8- وسایل لازم برای قصه درمانی 94

3-9- طرح درمانی و شرح مختصر جلسات 95

3-10- روش تحلیل داده ها 105

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده­ها

4-1- مقدمه 106

4-2- مفروضات تحلیل کوواریانس 108

4-3- فرضیه‌‌ی پژوهش 113

فصل پنجم : بحث و نتیجه­گیری

5-1- بحث و نتیجه گیری 115

5-2- محدودیت های پژوهش 116

5-3- پیشنهادها 117

5-3-1- پیشنهادهای پژوهشی 117

5-3-2- پیشنهادهای کاربردی 118

منابع و مآخذ

منابع فارسی 122

منابع انگلیسی 126

پیوست­ها

پیوست ها 130

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                        صفحه

جدول (4-1) نتیجه اجرای پرسشنامه CSI-4 مربوط   به متغییر لجبازی-نافرمانی گروه های آزمایش و کنترل 107

(جدول4-2 ) خلاصه نتایج مفروضه یکسانی شیب رگرسیون بین متغیر گروه ها و پیش آزمون 108

جدول (4 -3 ) شاخصه‌های آماری برای محاسبه آزمون کالموگروف اسمیرنف (مفروضه نرمال بودن توزیع داده‌ها) 110

جدول (4 -4 ) شاخصه‌های آماری برای محاسبه آزمون لوین (مفروضه برابری واریانس‌ها) 111

جدول(4- 5) خلاصه نتایج مفروضات تحلیل کوواریانس 112

جدول (4- 6) خلاصه نتایج آزمون تحلیل کواریانس 114

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                        صفحه

نمودار (4-1) میانگین پیش آزمون و پس آزمون لجبازی و نافرمانی در هر دو گروه 108

نمودار(4-2) شیب رگرسیون 109

نمودار (4-3)  نتایج مربوط به برابری واریانس‌ متغیر لجبازی - نافرمانی در پیش آزمون و پس آزمون 111

نمودار(4-4) مفروضه خطی بودن رابطه بین پیش آزمون و پس آزمون تحلیل کوواریانس 112

(نمودار4- 5) میانگین تعدیل شده پس از حذف اثر پیش آزمون بر پس آزمون 113

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4219 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 167

حجم فایل:917 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل