فایل رابطه ابعاد کمال گرایی با باورهای معرفت شناختی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چکیده

پژوهش حاضر با تبیین بررسی رابطه ابعاد کمال گرایی مثبت و منفی با باورهای معرفت شناختی انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش، دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهرستان بهبهان و تعداد نمونه 346 دانش آموز بودکه به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش دو پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی 40 سؤالی تری شورت و پرسشنامه 63 سؤالی باورهای معرفت شناختی شومر بود. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب پایایی آلفای کرونباخ و تحلیل عوامل احراز گردید و پایایی و روایی مطلوب بود. نتایج حاصل از محاسبه همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی با تکنیک ورود همزمان متغیرها  نشان داد، ابعاد کمال گرایی با مؤلفه ساده بودن دانش رابطه آماری معنی داری ندارد و با مؤلفه های منبع دانش، توانایی ذاتی در یادگیری رابطه آماری معنی دار ضعیف و با مؤلفه های قطعیت دانش و یادگیری سریع رابطه معنی دار دارد. همچنین بعد کمال گرایی مثبت توان پیش بینی کنندگی مؤلفه قطعیت دانش را بصورت مستقیم و مؤلفه های توانایی ذاتی در یادگیری و یادگیری سریع بصورت معکوس دارد و بعد کمال گرایی منفی توان پیش بینی کنندگی منبع دانش را بصورت مستقیم دارد.

کلیدواژه‌ها: ابعاد کمال گرایی مثبت و منفی، باورهای معرفت شناختی.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                              صفحه

چکیده 1

فصل اول :کلیات

1– 1. مقدمه 3

1 -2.  بیان مسئله 6

1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش 10

1–4. هدف پژوهش 12

1-5. سؤال  کلی تحقیق 12

1-6. متغیرهای پژوهش 12

1-6-1.  تعریف متغیرها (مفهومی، عملیاتی) 13

1-6-1-1. تعریف مفهومی 13

1-6-1-2.  تعریف عملیاتی 14

                فصل دوم : پیشینه تحقیق

2–1. زمینه نظری موضوع پژوهش 16

2–1-1. رویکرد فلسفی به معرفت شناسی و باورهای معرفت شناختی 16

2-1-1-1. امکان معرفت 17

2-1-1-2. چیستی معرفت 17

2-1-2.  انگیزه معرفت شناسی 18

2 –1-3. تاریخچه معرفت شناسی 18

2-1-3-1. در دوره یونان باستان 18

2-1-3-2.   دوره قرون وسطی 19

2-1-3-3.  دوره جدید 20

2-1-3-4. دوره معاصر 21

2-1- 3-5. فلسفه اسلامی 22

2-1- 3-5-1. سیر معرفت شناسی در اسلام 22

2-1- 3-5-2. مبانی معرفت شناسی از نظر استاد شهید مطهری 23

2-1-4. انواع معرفت شناسی 24

2-1-4-1. معرفت شناسی مطلق و مقید 24

2-1-4-2. معرفت شناسی پیشینی و پسینی 25

2-1-5. ساختار معرفت، انسجام گروی، مبنا گروی 26

2-1-5-1. انسجام گروی 26

2-1-5-2. مبنا گروی 27

2-1-6. رویکردهای روانشناسی 28

2-1-7. رویکرد شناختی 29

2-1-7-1. پیاژه 29

2-1-7-1-1. منابع الهام بخش معرفت شناسی تکوینی از نظر پیاژه 29

2-1-7- 1-2. اصول معرفت شناسی تکوینی 31

2-1-7-1-3. معرفت شناسی به منزله علم 31

2-1-7-2. طرح پری 32

2-1-7-3.  ریان 34

2-1-7-4. بکستر 35

2–1-7-5. کینگ و کیچنر 35

2-1-7-6 .شومر 37

2-1-8. رایج ترین مدل های نظری مطرح شده 38

2-1- 9. مدل های موجود در خصوص سنجش باورهای معرفت شناختی 40

2-1-10. حوزه کلی مربوط به ساختار اصلی باورهای افراد دربارۀ یادگیری و آموزش 40

2–1-1. مفهوم کمال گرایی 43

2-1-2. رویکردهای کمال گرایی 44

2-1-2-1. نظریه زیگموند فروید(1939-1856) 44

2-1-2-2. نظریه کارن هورنای(1952-1885) 45

2-1-2-3. نظریه آلفرد آدلر( 01937 -1870) 46

2-1-2-4. نظریه کارل راجرز(1987-1902) 48

2-1-2-5. نظریه اریک اریکسون)1990-1902) 49

2-1-2-6. نظریه آلبرت بندورا(1925) 49

2-1-2-7. نظریه گوردون آلپورت(1967-1897) 50

2-1-2-8. نظریه عقلانی عاطفی الیس(1913) 51

2-1-2-9.  نظریه فریتزپرلز(1970-1893) 52

2-1-2-10. نظریه آبراهام مزلو 53

2-1-2-10-1. ویژگی افراد خود شکوفا 54

2-1-2-10-2. کمال گرایی از دیدگاه اسلام 55

2–1-3. رویکردهای درمانی 55

2–1-3-1. رویکرد شناخت درمانی 55

2–1-3-1 -1. تغییر دادن طرحواره ناسازگار 58

2–1-3-2. رویکرد درمانی روانکاوی 59

2–1-3-3 رویکرد درمانی انسان گرا 60

2–1-3-4. رویکرد گشتالت درمانی 61

2–1-3-5.  رویکرد رفتار درمانی عقلانی عاطفی 62

2–1-3-6.  دیدگاه بلت در باره درمان کمال گرایی 62

2–1-4. ابعاد کمال گرایی 63

2–1-5. انواع کمال گرایی 68

2–1-5-1  هاماچک(1978) 68

2–1-5-1-1. کمال گرایی بهنجار 68

2–1-5-1 -2. کمال گرایی روان رنجور 68

2–1-5- 2. تری ـ شورت و همکاران (1995) 69

2–1-5-3. رایس و دیلوو (2002) 70

2–1- 6 . ویژگی های افراد کمال گرا 70

2–1-7. علل کمال گرایی 71

2- 1-8.  دانش آموزان کمال گرا 72

2-1- 9.  عوامل خانوادگی موءثر در ایجاد کمال گرایی 73

2 –2. بررسی تحقیقات انجام شده 74

الف) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی 74

ب) پژوهش های  مرتبط با باورهای معرفت شناختی و متغیرهای مربوطه. 81

2-3. جمع بندی 86

فصل سوم : روش تحقیق

3–1. طرح تحقیق 90

3–2. جامعه آماری 90

3-3. نمونه و روش نمونه گیری 90

3-4. پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر(EQ) 94

3-4-1. پایایی و روایی پرسشنامه باورهای معرفت شناختی 95

3-5. پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت و همکاران 96

3-6. روش اجرای پژوهش و جمع آوری اطلاعات 98

3-7. روش تجزیه وتحلیل 98

 

3-8. ملاحظات اخلاقی 99

فصل چهارم : یافته ها و نتایج

4-1.داده های توصیفی متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق 101

4-2.  ماتریس همبستگی بین متغیرهای مورد بررسی 103

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5-1. خلاصه پژوهش 118

5-2.  تحلیل نتایج حاصل از بررسی های آماری هریک از سوالات تحقیق 118

5-3. جمع بندی کلی از نتایج بدست آمده حاصل از تحلیل تمامی متغیر های تحقیق 129

5-4. محدودیت ها و موانع پژوهشی 131

5-5. پیشنهادات 132

5-5-1. پیشنهادات پژوهشی 132

5-5-2. پیشنهادات کاربردی 133

منابع و ماخذ

فهرست منابع فارسی 135

فهرست منابع انگلیسی 140

 

 

پیوست ها

پرسشنامه مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت و همکاران( 1995) 149

پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر( 1990) 152

چکیده انگلیسی ........................................................................................................................................... 157

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                              صفحه

2-1. جدول اجراء الگوهای موجود در بارة باورهای معرفت شناختی – اقتباس از هوفر و پنتریچ (1997) ........................................................................................................................................................................ 42

3-4. جدول تناظر گویه ها به ابعاد و مؤلفه های باورهای معرفت شناختی.....................................................95

4-1. جدول پراکندگی دامنه نمرات در دو بعد مثبت و منفی کمال‌گرایی گروه نمونه مورد بررسی..... 101

4-2.  جدول پراکندگی دامنه نمرات در مؤلفه ها و ابعاد باورهای معرفت شناختی گروه ...................... 102

4-3. جدول ماتریس همبستگی بین متغیرهای مورد بررسی ...................................................................... 103

4-4. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه «ساده بودن دانش» ........................... 106

4-5. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه ساده بودن دانش ................................................. 107

4-6.  جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه قطعیت دانش ..................................... 108

4-7. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه قطعیت دانش ....................................................... 109

4-8. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه منبع دانش .......................................... 110

4-9. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه منبع دانش ............................................................ 111

4-10.  جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه  توانایی ذاتی در یادگیری ............ 112

4-11. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه توانایی ذاتی در یادگیری ................................ 113

4-12. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه  یادگیری سریع 114

4-13. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه یادگیری سریع 115

5-1. جدول ارتباط ابعاد کمال گرایی با مؤلفه های باورهای معرفت شناختي .......................................... 130

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3705 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 205

حجم فایل:464 کیلوبایت

 قیمت: 75,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل