فایل تاثیر عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه كاري شرطی وغیرشرطی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد .


فهرست مطالب
فصل اول:  کلیات پژوهش    1
1-1- مقدمه    2
1-2- تشریح و بیان مسئله    3
1-3- ضرورت انجام پژوهش    4
1-4- پرسش پژوهش    5
1-5- اهداف پژوهش    5
1-5-1- اهداف علمی پژوهش    5
1-5-2- اهداف کاربردی پژوهش    5
1-6- بیان فرضیه های پژوهش    6
1-7- قلمرو پژوهش    7
1-7-1- قلمرو موضوعی پژوهش    7
1-7-2- قلمرو زمانی پژوهش    7
1-7-3- قلمرو مکانی پژوهش    7
1-8- تعریف مفاهیم و متغیرهای پژوهش    7
1-8-1- عملکرد مدیریتی    7
1-8-2- عملکرد اطلاعاتی    8
1-8-3- محافظه کاری    8
1-9- ساختار کلی پژوهش    9
1-10- خلاصه فصل    9
فصل دوم:  چارچوب نظری و پیشینه پژوهش    13
2-1- مقدمه    14
2-2- عملکرد و کارایی مدیریت    16
2-2-1- تعریف کارایی    18
2-3- ارزیابی عملکرد و کارایی مدیریت    18
2-4- نسبت دوپونت ROA))    21
2-4-1- دوپونت تعدیل شده :    23
2-4-2 موارد استفاده ROA    24
2-4-3- نقاط ضعف ROA    24
2-5- کارایی مدیران موظف و غیر موظف    25
2-6- عملکرد و کارایی اطلاعاتی    26
2-6-1- کارایی بازار    27
2-7- عدم تقارن اطلاعاتی    28
2-8-خطای پیش بینی سود    30
2-8-1- عوامل موثر بر خطاي پیش بینی سود    31
2-9- نوسان بازدهی    32
2-10- تعریف محافظه کاری    34
2-11-تقسیم بندی محافظه کاری    35
2-11-1- محافظه كاري شرطی    36
2-11-2- محافظه كاري غير شرطی    37
2-12- روش های اندازه گیری محافظه کاري:    37
2-12-1- روش ها اندازه گیری محافظه کاری شرطی    38
2-12-1-1- روش عدم تقارن زمانی سود:    38
2-12-1-2- روش کاربرد اقلام عملیاتی:    38
2-12-2- روش های اندازه گیری محافظه کاری غیر شرطی    39
2-12-2-1- روش ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری سهام (MTB)    39
2-12-2-2- روش Res:    40
2-12-2-3- روش به کارگیری اقلام تعهدی:    40
2-12-2-4- روش ارزش دفتری به ارزش بازار    40
2-13- نقش اطلاعاتی محافظه کاری    41
2-14-  پیشینه پژوهش    42
2-14-1- تحقیقات داخلی    42
2-14-2- تحقیقات خارجی    46
2-15- خلاصه فصل    50
فصل سوم:  روش شناسی پژوهش    52
3-1- مقدمه    53
3-2- روش تحقیق    53
3-3- جامعه و نمونه آماری تحقیق    54
3-3-1- روش نمونه گیری    54
3-4- فرضیه های تحقیق    55
3-5- بيان فرضيه هاي آماري    56
3-6 - ابزار جمع آوری داده های مورد نیاز تحقیق    56
3-7- قلمرو تحقیق    57
3-7-1- قلمرو موضوعی تحقیق    57
3-7-2 - قلمرو زمانی انجام تحقیق    57
3-7-3- قلمرو مکانی تحقیق    57
3-8- روش ها وابزار تجزیه و تحلیل داده ها    57
3-9- متغیرهای تحقیق و تعاریف عملیاتی آنها    58
3-9-1- متغیرهاي وابسته    58
3-9-1-1- محافظه کاری شرطی (CONS_C)    59
3-9-1-2- محافظه کاری غیر شرطی (CONS_UC)    59
3-9-2- متغیرهاي مستقل    59
3-9-2-1- عملکرد مديريتي    60
3-9-2-2- عملکرد اطلاعاتي    61
3-9-2-2-1- دقت پیش بینی سود    61
3-9-2-2-2- تغييرپذيري بازده(RV)    61
3-9-3- متغیرهاي كنترلي    61
3-10- تابع آماره (ملاک آزمون کننده)    62
3-10-1- آمار توصیفی    62
3-10-2- آمار استنباطی:    62
3-10-2-1 : آزمونK-S  نرمالیته داده ها    62
3-10-2-2 : آزمونD-W  (دوربین واتسون)    63
3-10-2-3 : آزمون ریشه واحد (آزمون مانایی)    64
3-10-2-4 : آزمون برازش مدل    64
3-10-2-6 : آزمون رگرسیون چند متغیره    66
3-10-2-7 : آزمون معنادار بودن ضرایب    66
3-10-2-8 : آزمون وايت    67
فصل چهارم:  تجزیه و تحلیل داده ها    68
4-1- مقدمه    69
4-2- آمارتوصیفی دادهها    70
4-3- آزمون نرمال بودن داده ها    71
4-4- همبستگی بین متغیرها    72
4-5- آزمون ریشه واحد (مانایی) متغیرهای پژوهش    73
4-6- نتایج آزمون فرضیه های تحقیق    74
4-6-1- نتایج آزمون فرضیهی اول    74
4-6-2- نتایج آزمون فرضیهی دوم    76
4-6-3- نتایج آزمون فرضیهی سوم    77
4-6-4- نتایج آزمون فرضیهی چهارم    79
4-7- خلاصه نتایج تحقیق    81
4-8- خلاصه فصل    81
فصل پنجم:  نتیجه گیری و پیشنهادات    82
5-1- مقدمه    83
5-2- تحلیل و تفسیر نتایج آزمون فرضیه ها    83
5-2-1- تحلیل و تفسیر نتایج فرضیه اول    83
5-2-2- تحلیل و تفسیر نتایج فرضیه دوم    84
5-2-3- تحلیل و تفسیر نتایج فرضیه سوم    84
5-2-4- تحلیل و تفسیر نتایج فرضیه چهارم    84
5-3- مقایسه نتایج یافته ها با پژوهش های مشابه    85
5-4- بحث و نتیجه گیری کلی    85
5-5- پیشنهادات پژوهش    86
5-5-1- پیشنهادات حاصل از نتایج پژوهش    86
5-5-2- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده    87
5-6- خلاصه فصل    88
منابع و ماخذ    89
پیوست.    97

 

 


فهرست جداول
جدول 3-1 شرایط انتخاب و تعداد شركت ها    55
جدول 3-2 متغیرهاي كنترلي و نحوه محاسبه آنها    62
جدول 4-1 آمار توصیفی متغیرهای تحقیق در شرکت های نمونه    70
جدول 4-2  نتایج آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف    71
جدول 4-3 ماتریس همبستگی پیرسون برای متغیرهای کمی تحقیق    72
جدول 4-4 آزمون ریشه واحد با استفاده از آزمون دیکی فولر تعمیم یافته    74
جدول 4-5  نتایج آزمون فرضیه اول    75
جدول 4-6  نتایج آزمون فرضیه دوم    76
جدول 4-7  نتایج آزمون فرضیه سوم    78
جدول 4-8 نتایج آزمون فرضیه چهارم    80
جدول4-9 خلاصه نتایج تحقیق    81

 

 

 

 

 


فهرست اشکال
شکل1-2: عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود    32
شکل 2-2: تقسیم بندی محافظه کاری    36

 

 

 

 


 

 

فصل اول:
کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

 


1-1- مقدمه
سرمايه گذاران به عنوان اصلي ترين تامين كنندگان منابع شركت ها خواهان اطلاعات كامل و درست از شركت ها هستند تا با استفاده از آن بتوانند عملکرد مدیریت را ارزیابی نموده و حاصل آن را در جهت تصمیم گیری های آتی خود بکار بندند. در بازارهاي كاراي سرمايه چنين فرض مي شود كه كليه اطلاعات موجود به سرعت به وسيله افراد جذب شده و اثرات آن در قيمت اوراق بهادار منعكس مي شود. يعني قضاوت افراد و تصميم هاي آنان در قيمت هاي اوراق بهادارتجسم مي يابد.
محافظه كاري نیز به عنوان يكي از اصول محدود كننده حسابداري سالهاست كه مورد استفاده حسابداران قرار دارد و عليرغم انتقاد هاي فراوان بر آن، همواره جايگاه خود را در ميان ساير اصول حسابداري حفظ نموده است. اصل محافظه كاري موجب مي شود تا از ميان روش هاي مختلف، روشی اعمال گردد كه حداقل اثر فزاينده را بر سود خالص و جمع دارايي هاي شركت داشته باشد. به عبارت ديگر بر اساس اين اصل، شركت نبايد از روش هايي استفاده كند كه درآمد ها و دارايي هاي خود را بيش از واقع هزينه ها و بدهي هاي خود را كمتر از واقع نشان دهد(واتز  ، 2003).
بنابراین آنچه که واضح است اینست که ارزیابی و سنجش عملکرد مدیریت و وجود کارایی اطلاعاتی از عوامل قابل توجه سرمایه گذاران و اعتباردهندگان می باشند. در این پژوهش به دنبال این پاسخ این سوال خواهیم بود که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می تواند بر محافظه کاری(شرطی و غیر شرطی) تاثیر گذار باشد یا خیر.
در اين فصل  از پژوهش پس از بیان مسئله به ارائه و توضيح در خصوص اهميت و ضرورت تحقيق پرداخته شده است و در ادامه فرضيه هاي تحقيق و قلمرو تحقيق مشخص و پس از آن واژه ها و اصطلاحات تحقيق توضيح داده مي شود.

1-2- تشریح و بیان مسئله
سیل عظیم رسوایی های مالی اخیر در سطح جهان، از انرون و ورلدکام در آمریکا تا پارلامات در اروپا، سبب شده است که انگشت اتهام به سمت گزارشگری مالی نشانه رود. صورت های مالی هسته اصلی فرآیند گزارش گری مالی را تشکیل میدهند. صورت های مالی و در راس آنها صورت سود و زیان (رقم سود خالص) در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. در سال های اخیر مبحث کیفیت سود گزارش شده مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. یکی از جنبه‌های کیفیت سود محافظه‌کاری است؛ بدان معنا که هر چه محافظه‌کاری سود  بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر است. مفهوم محافظه‌کاری در حسابداری سابقه ای طولانی دارد و به قول باسو  ( 1997) نفوذ محافظه‌کاری در حسابداری حداقل به 500 سال می‌رسد. حسابداران به طور سنتی محافظه‌کاری را "قانون پیشی گرفتن زیانها‌ و عدم سبقت سودها" معرفی کرده اند باسومحافظه‌کاری را تمایل حسابداران به الزام برای داشتن مستندات قوی (درجه بالایی از قابلیت تأیید شوندگی) برای شناسایی اخبارخوب در مقابل شناسایی اخبار بد معرفی می‌کند. حال در این پژوهش به دنبال بررسی این موضوع هستیم که دو عامل عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی را میتوان از عوامل تاثیر گذار بر محافظه کاری نامید یا این دو متغیر فاقد اثرگذاری بر محافظه کاری می باشند.
ارزیابی عملکرد مديريت پایه و اساس بسیاری از تصمیمات از قبیل پاداش مدیران، قیمت سهام، ریسك سهام، تصمیم گیری مربوط به سرمایه‌گذاری و سایر موارد دیگر است و  نيز يكي از شاخص هاي بسيار مهم براي واحد اقتصادي مي باشد زيرا در صورت مناسب بودن اين شاخص واحد اقتصادي به اهداف خود دست مي يابد روشهاي اندازه گيري عملكرد مدیریت شركت و يافتن راهكارهاي كنترل عملكرد آنها دارای روش های زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می باشد اما يكي از مهم ترين اين شاخص هاي نسبت سود خالص بر كل دارايي ها (ROA) مي باشد (یوشی ساتو ،2012). در مورد عملکرد و كارايي اطلاعاتي مي توان گفت مبنای تصمیم¬گیری مشارکت کنندگان در بازارهای اوراق بهادار، اطلاعاتی است که از سوی بورس، ناشران اوراق بهادار و واسطه های فعال در این بازارها، منتشر می شود. بهره-گیری از این اطلاعات و به عبارتی تصمیم¬گیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکان پذیر است که اطلاعات یاد شده به موقع، مربوط، با اهمیت و نیز کامل و قابل فهم باشد. از سوی دیگر، نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حایز اهمیت است(هلتهایسن و واتز  ،2001).
اما مسئله مهم این است كه آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می توانند به عنوان دو عامل موثر محافظه کاری را تحت تاثیر قرار دهند یا خیر؟ بر همين اساس در اين تحقيق با توجه به مباني نظري مذكور به بررسي رابطه بين عملکرد مديريتي و اطلاعاتي با محافظه كاري شرطی و غیر شرطی پرداخته مي شود.
1-3- ضرورت انجام پژوهش
از دیدگاه نظري ، محافظه کاري حسابداري رفتار جانبدارانه مدیر در شناسایی سود را به تاخیر
 می اندازد. از این رو، محافظه کاري موجب می شود تا مدیر و سایر گروهها نظیر سهامداران مبالغ کمتري از سود را دریافت نمایند. این موضوع موجب افزایش ارزش شرکت می شود. ارزش افزایش یافته شرکت، میان همه گروههاي طرف قرارداد شرکت تقسیم و رفاه هر گروه افزایش می یابد.
(واتس، 2003).
تهیه صورت های مالی محافظه‌كارانه بر قابلیت اتكاء اطلاعات حسابداری می افزاید، محافظه‌كاری توانایی سود حسابداری برای انعكاس سود اقتصادی (بازده مثبت سهام )و زیان اقتصادی (بازده منفی سهام ) رانشان می‌دهد. تأكید محافظه‌كاری بر تمایز قائل شدن بین بازده مثبت و منفی سهام (سود و زیان اقتصادی )است(باسو، 1997). بنابراین شناسایی عوامل موثر بر محافظه کاری می تواند استفاده کنندگان صورتهای مالی را یاری دهد. در واقع این پژوهش از آن جهت ضرورت می یابد که شرکت های خصوصی، بخش قابل توجه از اقتصاد ایران را تشکیل می دهند با توجه با این که روند خصوصی سازی با اجرای اصل 44 قانون اساسی شتاب بیشتری گرفته است، ارزیابی عملکرد مديريتي و اطلاعاتي از ديد ذينفعان بسيار حائز اهميت مي باشد از طرفي ديگر محافطه كاري نيز يكي از مفاهيم كيفي در گزارشگري مالي مي باشد و بر همين اساس ممكن است اين وي‍ژگي كيفي از سوي مدير تغيير كند و در نهایت بتواند بر تصمیم گیری ذینفعان اثر گذار باشد.
روشهای اندازه گیری عملكرد مدیریت شركت و یافتن راهكارهای كنترل عملكرد آنها دارای روشهای زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می‌باشد ، مسئله مهم این است كه تحقیق در آن حوزه، امكان توسعه ثروت و درآمد را برای كشور و بالخصوص برای سرمایه‌گذاران در شرکتهای بزرگ و کوچک به ارمغان می آورد. در نهایت یافته های منتج از این تحقیق می تواند برای خیل عظیم سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، مدیران و سایر استفاده کنندگان از گزارشهای مالی شرکتها مفید فایده قرار گیرد.
1-4- پرسش پژوهش
در تحقیق حاضر به طور کلی درصدد بررسی این موضوع خواهیم بود که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی و غیر شرطی  تاثیر می گذارند یا خیر؟
1-5- اهداف پژوهش
اهداف کلی تحقیق را می توان به دوبخش تقسیم و به شرح ذیل بیان نمود:

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3342 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 118

حجم فایل:1,904 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل