فایل رابطه توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد


عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه
چکیده  .................................................................................................................................................................................... 1
فصل اول -  کلیات تحقیق
1-1  مقدمه ................................................................................................................................................................ 3
1-2  بیان مسئله .......................................................................................................................................................... 3
1-3  اهداف تحقیق .................................................................................................................................................... 4
1-4  اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .......................................................................................................................... 5
1-5  فرضیه های تحقیق ............................................................................................................................................. 5
1-6  مدل های تحقیق ................................................................................................................................................ 6
1-7  تعریف واژگان تحقیق ........................................................................................................................................ 6
1-8  ساختار پایان نامه .............................................................................................................................................. 7
فصل دوم- ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1  مقدمه ............................................................................................................................................................................ 9  
2-2 مبانی نظری تحقیق
2-2-1 اهداف حسابداری و گزارشگری مالی ....................................................................................................................... 9    
2-2-2 چارچوب پیش بینی سود توسط مدیران ....................................................................................................................10
2-2-2-1 سوابق پیش بینی ................................................................................................................................................... 10

 


عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه
2-2-2-2 ویژگی های پیش بینی .......................................................................................................................................... 13
2-2-2-3 نتایج پیش بینی ....................................................................................................................................................  15
2-2-3  محتوای تحقیق ترومن ............................................................................................................................................. 17
2-3 پیشینه تحقیق
2-3-1 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ......................................................................................................................18
2-3-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور ...........................................................................................................................22
2-4 خلاصه فصل دوم .......................................................................................................................................................... 28
فصل سوم – روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه ............................................................................................................................................................................. 30
3-2 فرضیه های تحقیق ......................................................................................................................................................... 30
3-3 متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آن ها ....................................................................................................................... 33
3-4 روش تحقیق .................................................................................................................................................................. 35
3-5 جامعه آماری .................................................................................................................................................................. 35   
3-6 روش جمع آوری اطلاعات ........................................................................................................................................... 36
3-7 روش آماری تحقیق بر اساس اطلاعات جمع آوری شده .............................................................................................. 36
3-8 رگرسیون لجستیک ........................................................................................................................................................ 37

 


عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه
    3-9 رگرسیون چند متغیره ...................................................................................................................................................  37
3-10 خلاصه فصل سوم ....................................................................................................................................................... 43
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه ...............................................................................................................................................................................45   
4-2 آمار توصیفی مدل های نهایی ........................................................................................................................................ 45
4-3 آزمون های آماری لازم جهت تجزیه و تحلیل رگرسیون ................................................................................................47
4-4 تشخیص نوع داده های ترکیبی.........................................................................................................................................48  
4-5 تعیین نوع روش برآورد...................................................................................................................................................48
4-6 بررسی مفروضات رگرسیون............................................................................................................................................49
4-7 آزمون مانایی متغیرها.......................................................................................................................................................51
4-8 آزمون نرمال بودن متغیر وابسته ......................................................................................................................................53
4-9 آزمون هم خطی ..............................................................................................................................................................55
4-10 آزمون فرضیه ها.............................................................................................................................................................56  
4-11 خلاصه فصل چهارم .....................................................................................................................................................63
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه .............................................................................................................................................................................65

 


عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه
5-2خلاصه آزمون فرضیه ها....................................................................................................................................................65
5-3 تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها.............................................................................................................................65
5-4 پیشنهادهای کاربردی .......................................................................................................................................................66
5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی .............................................................................................................................................67
5-6 محدودیت های تحقیق ...................................................................................................................................................67
منابع ........................................................................................................................................................................................69
پیوست
پ-1- نام شرکتها ..................................................................................................................................................................76
پ-2- نتایج تبدیل جانسون متغیرهای وابسته .......................................................................................................................77
پ-3- نتایج آزمون مانایی متغیرها .........................................................................................................................................78
پ-4- نتایج آزمون هم خطی متغیرهای مستقل .....................................................................................................................82
پ-5 – نتایج حاصل از برآورد آزمون فرضیه اول .................................................................................................................83
پ-6- نتایج آزمون چاو فرضیه دوم و سوم ..........................................................................................................................85
پ-7- نتایج آزمون هاسمن فرضیه دوم و سوم .....................................................................................................................87
پ-8- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم ..............................................................................................................................89
پ-9- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم .............................................................................................................................91

 


فهرست پیوست                                                                                              صفحه
پ-10- نتایج حاصل از آزمون ناهمسانی واریانس پسماند ...............................................................................................93
پ-11- نتایج آزمون همسان بودن میانگین جملات پسماند ..............................................................................................94
چکیده انگلیسی ...................................................................................................................................................................96

 


    

 

 

 


 
چکیده
افشای اطلاعات در شرکت های مختلف متفاوت است. آنچه در این تحقیق بدان پرداخته شده، پیش بینی سود می باشد. پیش بینی سود در ایران توسط مدیران صورت می پذیرد. با توجه به نقشی که مدیران در پیش بینی سود دارند، در تحقیق حاضر رابطه توانایی مدیر با زمان افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی مد نظر می باشد. نمونه مورد بررسی در پژوهش از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1392 انتخاب شده است. برای آزمون فرضیه مربوط به رابطه توانایی مدیر با افشای پیش بینی از روش لاجیت( لاجستیک) و برای آزمون فرضیه های مربوط به رابطه توانایی مدیر با دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی توسط مدیران از رگرسیون چند گانه استفاده شده است. در این پژوهش ده متغیر کنترلی درصد مالکیت نهادی، درصد مدیران غیر موظف در هیئت مدیره، اندازه شرکت، تمرکز فروش، زیان، افزایش درآمد، نوسانات سود، بتا، انحراف استاندارد از مازاد الگوی بازار وفاصله زمانی تا افشای پیش بینی در موعد مقررنیز مد نظر قرار گرفته اند. به طور کلی یافته های تحقیق بیان گر این مطلب است که بین توانایی مدیر با احتمال افشای پیش بینی،دقت پیش بینی و دفعات پیش بینی ارتباط معناداری وجود دارد.در نتیجه می توان گفت که توانایی مدیر عامل مؤثری بر پیش بینی سود توسط مدیران می باشد.                                                              

واژگان کلیدی: توانایی مدیر، افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی، دقت پیش بینی و پیش بینی سود توسط مدیران                                                                                                                             

 

 

 


    
                    فصل اول                         
کلیات تحقیق                      

 

 

 

 

1-1- مقدمه
شرکت ها در زمان پذیرفته شدن در بورس اوراق بهادار موظف به اعلان سود پیش بینی شده شرکت می باشند. سرمایه گذاران از این اطلاعات برای تصمیمات آتی خود بهره می گیرند. افت سود پیش بینی شده بسیار حائز اهمیت است، چرا که به نظر میرسد یک معیار برای بازده بلند مدت سهام باشد .                                      
یکی از ابزارهای تعامل مدیران شرکتها با بازار، ارائه اطلاعاتی در مورد پیش بینی سود شرکت است که بدین وسیله شرکتها می توانند رفتار بازار را تحت تأثیر قرار دهند. از آنجا که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران، تصمیمهای خود را با توجه به اطلاعات موجود می گیرند و از طرفی ارزش پیش بینی های سود انجام شده توسط مدیران در مقایسه با سودهای جاری و ارزش دفتری سرمایه بیشتر است( اوتا، 2002) و سود های پیش بینی شده توسط مدیریت در ارزیابی شرکتها و تأثیرگذاری بر قیمت سهام شرکتها معیار با اهمیتی است(کاچ، 2001)، باید انتظار داشت، مدیران شرکتهای بورس در پیش بینی های خود نهایت دقت را به عمل آورند .                                    
طبق تحقیقات صورت گرفته در ایران و در ارتباط با پیش بینی سود توسط مدیران، بیشتر تحقیقات گذشته به دقت پیش بینی، خطای پیش بینی و اعتبار پیش بینی سود توسط مدیران اشاره دارند. در تحقیق حاضر از زاویه ای دیگر بر پیش بینی سود توسط مدیران نظر کرده و ارتباط آن را با توانایی مدیر مورد بررسی قرار می دهیم.  
در این فصل به کلیات و چارچوب تحقیق پیش رو از جمله موضوع تحقیق،ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق و فرضیه های تحقیق می پردازیم.هدف از فصل اول تحقیق، ارایه یک تصویر و دیدگاه کلی از طرح تحقیق مورد نظر محقق می باشد که در فصل های بعدی بدان پرداخته خواهد شد.                                   
1-2- بیان مسئله
سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم توسعه در قرن حاضر است. سرمایه گذاری نیازمند برنامه ریزی است. برنامه ریزی، امکان بهره برداری مناسب از فرصت های موجود را فراهم می آورد.برای افزایش اثر بخشی برنامه ریزی باید توانایی پیش بینی صحیح و مستمر را بهبود بخشید. پیش بینی عنصر کلیدی در تصمیم گیری های اقتصادی است. سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، مدیریت و سایر اشخاص در تصمیم گیری های اقتصادی متکی به پیش بینی و انتظارات هستند. همچنین توجه به بودجه سالانه شرکت، پیش بینی تولید، فروش و سود هر سهم آن و کنترل بودجه در گزارش های میان دوره ای و میزان تحقق پیش بینی ها، در تغییرات قیمت سهام تأثیربسزایی دارد. شاید بتوان مهم ترین عامل تأثیر گذار بر قیمت سهام را در پیش بینی سود هر سهم جستجو کرد. مهم ترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات شرکتها، پیش بینی های سود ارائه شده توسط آنها در فواصل زمانی معین است (ثقفی و تالانه 1385، علوی طبری و جلیلی 1385، باگینسکی و هاسل 1997).  
با توجه به اینکه استفاده کنندگان از صورت های مالی، از سود پیش بینی شده توسط مدیران به عنوان معیاری جهت تصمیم گیری استفاده می کنند، می بایست پیش بینی سود را از زوایای مختلف بررسی نما ام و همچنین دقت پیش بینی سود توسط مدیران پرداخته است. تحقیق حاضر با به کارگیری متغیری تحت عنوان توانایی مدیر، با تحقیقات پیشین متفاوت است و به بررسی ارتباط بین توانایی مدیر و مواردی چون احتمال افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی می پردازد. هدف ویژه این طرح به شرح زیر است:                              
کمک به سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، نهادهای ناظر بازار سرمایه، تحلیل گران و.... در ارزیابی سود های پیش بینی شده مدیریت و پی بردن به نقش توانایی مدیر در ارزیابی های صورت گرفته.
1-4- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق                                                                        
سود به عنوان مهمترین شاخص اندازه گیری عملکرد یک واحد اقتصادی، یکی از مباحث حسابداری است که از دیرباز جایگاه ویژه خود را در مباحث نظری حفظ کرده است( خالقی مقدم و آزاد، 1383). پیش بینی به سرمایه گذاران کمک می کندتا فرایند تصمیم گیری خود را بهبود بخشند و خطر تصمیم های خود را کاهش دهند. بیور می گوید: «پیش بینی ها را می توان بدون اخذ تصمیم انجام داد ولی کوچکترین تصمیم گیری را نمی توان بدون پیش بینی انجام داد». روش های مختلفی برای پیش بینی سود هر سهم از جمله پیش بینی توسط مدیران و تحلیل گران وجود دارد. در سال 1381 بورس اوراق بهادار تهران، طبق بند چ ماده5 آیین نامه افشای اطلاعات ، شرکت ها را مکلف به ارائه پیش بینی سود هر سهم در پایان هر سه ماه کرد. نتایج اکثر تحقیقات نشان می دهد پیش بینی مدیران یا تحلیل گران نسبت به پیش بینی بر اساس مدل های سری زمانی دقیق تر است. در کشور ما سرمایه گذاران یا از پیش بینی مدیران استفاده می کنند یا اینکه خود راسا" اقدام به پیش بینی سود می نمایند( مشایخ و شاهرخی 1386).
با توجه به اهمیت پیش بینی توسط مدیران، به بررسی رابطه بین توانایی مدیران و پیش بینی سود توسط ایشان پرداختیم. در الگوی ترومن(1986) بیان شده است که مدیران توانمند نسبت به مدیران غیر توانمند در پیش بینی تغییرات آینده در اقتصاد شرکت تحت نفوذشان بهتر هستند. در مقابل معیار های ما برای توانایی مدیر کلی تر هستند و شامل توانایی استراتژیک و عملیاتی می باشند. مشاهده توانایی مدیر به طور مستقیم دشوار است.
در واقع با استفاده از روش بازده دارایی های تعدیل شده توسط صنعت ، ارتباط بین  توانایی مدیران  و  احتمال افشای پیش بینی و دفعات پیش بینی سود توسط مدیریت و همچنین میزان ارتباط بین توانایی مدیران و  دقت پیش بینی سود را  مورد بررسی قرار دادیم.به طور کلی مطالعه ما ادبیات ارتباط بین ویژگی شخصی مدیر و تصمیمات مهم شرکت را تکمیل می کند. به طور ویژه، این ادبیات مستند می کند که توانایی مدیر با سیاست های شرکت که مستلزم تصمیمات رسیدگی و تأمین مالی می باشد وهمچنین پاداش مدیران در ارتباط است.

1-5- فرضیه های تحقیق
با توجه به طرح کلی و بیان موضوع، فرضیه های این پژوهش به شرح زیر مطرح می گردد:
فرضیه اول
بین توانایی مدیر و احتمال افشای سود پیش بینی شده در بازه زمانی مقرر رابطه معناداری وجود دارد .
فرضیه دوم
بین توانایی مدیر و دفعات پیش بینی سود توسط مدیر رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه سوم
بین توانایی مدیر و دقت سود پیش بینی شده رابطه معناداری وجود دارد.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3679 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 109

حجم فایل:522 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل