فایل علل بروز فساد اداری و بررسی تاثیرآراء دیوان عدالت اداری در پیشگیری از آن

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد .

فهرست مطالب
عنوان                                            صفحه
چکیده     1
مقدمه    2
فصل اول: کلیات تحقیق    4
1-1- مقدمه     5
1-2- بیان مساله    5
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق    6
1-4- هدف کلی تحقیق     8
1-4-1- اهداف آرمانی    8
1-4-2- هدف کلي     8
1-4-3- اهداف ویژه و کاربردی    9
1-5- سئوالات تحقیق    9
1-6- فرضيه‏هاي تحقیق    10
1-7- تعریف عملیاتی واژه های کلیدی تحقیق    11
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده    12
مقدمه     13
گفتار اول: فساد اداری     14
       2-1-1- تعاریف اداره و فساد اداری    14  
فهرست مطالب
عنوان                                            صفحه
2-1-1-1- تعاریف اداره    14
2-1-1-2-تعاریف فساد    15
2-1-1-3- تعاریف فساد اداری از دیدگاه های مختلف     16
2-1-2- تاریخ رشوه و فساد اداری در تاریخ ایران     19
2-1-3-گزارش سازمان شفافیت بین الملل    22
2-1-4- اشکال فساد اداری    24
2-1-5- انواع و سطوح تقسیم بندی فساد     31
2-1-6- نظريه‌ها دربارة پيامدهاي فساد اداري    35
2-1-7- نتایج و پیامدهای فساد اداری    36
2-1-8- زیان های فساد اداری    37
2-1-9- عوامل فساد اداری    39
2-1-10- روشهای مبارزه با فساد اداری    41
2-1-11- جلوگیری از بروز انواع فساد اداری    43
2-1-12- ضرورت و اهمیت برخورد بافساد اداری    44
2-1-13- ریشه یابی برخی عوامل سازمانی در ترویج فساد    46


فهرست مطالب
عنوان                                                                                                         صفحه
گفتار دوم: عوامل بروز فساد اداری از دیدگاه اسلام     47
          2-2-1- انواع فساد از دیدگاه اسلام    49
2-2-2- مبانی اعتقادی (ارزشی) اسلام در خصوص فساد    51
2-2-3- ریشه های فساد اداری از نظر اسلام    54
2-2-4- عوامل مؤثر در پیدایش مفاسد اداری از دیدگاه اسلام    58
2-2-4-1- راهكارهاي مربوط به حاكمان و صاحبان قدرت    58
2-2-4-2- راهكارهاي مربوط به نظام اداري سالم و كارآمد    65
2-2-4-3- راهكارهاي مربوط به وضعيت فرهنگي و هنجارهاي حاكم    69
گفتار سوم : دیوان عدالت اداری    71
2-3-1- پیشینه دیوان عدالت اداری    71
 2-3-2- اركان ديوان     73
2-3-3- اختيارات اداري رئيس ديوان عدالت اداری    74
2-3-4- فلسفه وجودی دیوان عدالت اداری     75
 2-3-5- اهداف تشکیل دیوان عدالت اداری     76
 2-3-6- آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از عدم امنیت شغلی    82
2-3-7- موانع و علل تأخیر در رسیدگی پرونده های اداره کار وکارگری دردیوان عدالت اداری    82
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                         صفحه
2-3-8- مساله نظارت و كنترل در دستگاه اداري    91
فصل سوم : یافته های پژوهش    96
3-1- مقدمه    97
3-2- روش تحقیق    97
3-3- هدف کاربردی اجرای تحقیق    100
3-4- روش جمع آوری اطلاعات     101
3-5- ابزار اندازه گیری    102
3-6-جامعه آماري و روش نمونه‏گيري و حجم نمونه    102
3-7-ابزارگردآوري اطلاعات    103
3-8-روش تجزیه و تحلیل داده ها    104
3-9-پایایی پرسشنامه    105
3-10- تابع آماره تحقیق    106
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها    109
4-1- مقدمه     110
4-2- تحلیل توصیفی    110
       4-2-1 - وضعيت جامعه آماری    111
       4-2-2- وضعیت جنسیت    112
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                           صفحه
4-2-3- وضعیت تاهل    113
 4-2-4- وضعيت سنی    114
4-2-5- مدت تجربه     115
4-2-6- مدرک تحصیلی     116
4-3- تحلیل استنباطی     117
      4-3-1- فرضیه اول     118
      4-3-2- فرضیه دوم    124
      4-3-3- فرضیه سوم    129
      4-3-4- فرضیه چهارم    134
      4-3-5 – فرضیه پنجم    139
      4-3-6- فرضیه ششم    144
     4-3-7-  فرضیه هفتم    149
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات    154
5-1- مقدمه    155
5-2- نتایج تحقیق    155
5-3- محدودیت های تحقیق    161
5-4- پیشنهادها    162
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                           صفحه
منابع فارسی    168
منابع انگلیسی    171
فهرست سایتها    172
پیوستها    175
چکیده انگلیسی    181
طرح پشت جلد انگلیسی    182

 

 

 

 


فهرست جداول
عنوان                                                                                                           صفحه
جدول(1-2): رتبه ایران از نظر آلودگی فساد اداری    24
جدول (1-3) : نحوه امتیازدهی به هر یک از پرسشنامه     102
جدول (2– 3 ): فهرست ابعاد آزمونGHQ    104
جدول (1– 4): توزيع فراواني و درصد وضعيت کارمندان و ارباب رجوع    111
جدول (2- 4) : توزيع فراواني و درصد وضعيت جنسیت    112
جدول (3 – 4): توزيع فراواني و درصد وضعيت تاهل    113
جدول (4 – 4): توزيع فراواني و درصد وضعيت سنی    114
جدول (5 – 4) : توزيع فراواني و درصد سوابق کاری    115
جدول (6 – 4): توزيع فراواني و درصد وضعیت تحصیلات     116
جدول( 7-4) :محاسبه میانگین فرضی     118
جدول (8-4):جدول فراوانی پاسخ های ارائه شده فرضیه اول    119
جدول ( 9-4): آزمون کولموگروف اسمیرنوف فرضیه اول    121
جدول (10-4): محاسبه آزمون آماری فرضیه اول    122
جدول  (11-4): نمونه مورد آزمون فرضیه اول    123
جدول (12-4): جدول فراوانی پاسخ های ارائه شده فرضیه دوم    124
جدول ( 13-4): آزمون کولموگروف اسمیرنوف فرضیه دوم    126
جدول (14-4): محاسبه آزمون آماری فرضیه دوم    127
فهرست جداول
عنوان                                                                                                           صفحه
جدول (15-4) :نمونه مورد آزمون فرضیه دوم    128
جدول (16-4): فراوانی پاسخ های ارائه شده فرضیه سوم    129
جدول (17-4): آزمون کولموگروف اسمیرنوف فرضیه سوم    131
جدول (18-4) :آزمون آماری فرضیه سوم    132
جدول (19-4):  نمونه مورد آزمون فرضیه سوم    133
جدول (20-4): فراوانی پاسخ های ارائه شده فرضیه چهارم    134
جدول (21-4): آزمون کولموگروف اسمیرنوف فرضیه چهارم    136
جدول (22-4): آزمون آماری فرضیه چهارم    137
جدول (23-4): نمونه مورد آزمون فرضیه چهارم    138
جدول (24-4): فراوانی پاسخ های  ارائه شده فرضیه پنجم    139
جدول ( 25-4): آزمون کولموگروف اسمیرنوف فرضیه پنجم    141
جدول (26-4): آزمون آماری فرضیه پنجم    142
جدول(27-4):نمونه مورد آزمون فرضیه پنجم    143
جدول (28-4) :فراوانی پاسخ های ارائه شده فرضیه ششم    144
جدول ( 29-4) :آزمون کولموگروف اسمیرنوف فرضیه ششم    146
جدول (30-4):آزمون آماری فرضیه ششم    147
جدول (31-4): نمونه مورد آزمون فرضیه ششم    148
فهرست جداول
عنوان                                                                                                           صفحه
جدول(32-4): فراوانی پاسخ های ارائه شده فرضیه هفتم    149
جدول (33-4): آزمون کولموگروف اسمیرنوف فرضیه هفتم    151
جدول (34-4): آزمون آماری فرضیه هفتم    152
جدول (35-4): نمونه مورد آزمون فرضیه هفتم     153
جدول (1-5): فرضیه های تحقیق    157

 

 

 

 

 


فهرست نمودار
عنوان                                                                                   صفحه
نمودار( 1-3): نمودار ناحیه بحرانی آزمون t استیودنت    108
نمودار (1– 4): توزيع فراواني وضعیت کارمندان دولت و ارباب رجوع    111
نمودار ( 2-4) توزيع فراواني و درصد وضعيت جنسیت    112
نمودار (3-4 ) توزيع فراواني و درصد وضعيت تاهل     113
نمودار (4-4): توزيع فراواني و درصد وضعيت سنی    114
نمودار (5-4) :توزيع فراواني و درصد سوابق کاری    115
نمودار (6– 4): توزيع فراواني و درصد وضعیت تحصیلات     116
نمودار (7-4):نمودار هیستوگرام و منحنی  نرمال فرضیه اول     120
نمودار(8-4) :نمودار ناحیه بحرانی فرضیه اول    123
نمودار (9-4): نمودار هیستوگرام و منحنی  نرمال فرضیه دوم    125
نمودار (10-4) :نمودار ناحیه بحرانی فرضیه دوم    128
نمودار (11-4) : نمودار هیستوگرام و منحنی  نرمال فرضیه سوم    130
نمودار (12-4):نمودار ناحیه بحرانی فرضیه سوم    133
نمودار (13-4) : نمودار هیستوگرام و منحنی  نرمال فرضیه چهارم    135
نمودار (14-4): ناحیه بحرانی فرضیه چهارم    138
نمودار (15-4): نمودار هیستوگرام و منحنی  نرمال فرضیه پنجم    140

فهرست نمودار
عنوان                                                                                               صفحه
نمودار (16-4) ناحیه بحرانی فرضیه پنجم    143
نمودار (17-4) : نمودار هیستوگرام و منحنی  نرمال فرضیه ششم    145
نمودار (18-4) ناحیه بحرانی فرضیه ششم    148
نمودار (19-4)  نمودار هیستوگرام و منحنی  نرمال فرضیه هفتم    150
نمودار (20-4) ناحیه بحرانی فرضیه هفتم    153

 

 

 

 


 
چکیده :
فساد اداري، پديده اي است كه كم و بيش در كليه كشورهاي جهان وجود دارد و امروزه گریبانگیر دولت ها،ملت ها و سازمان ها گردیده و یکی از معضلاتی است که اکثر جوامع با آن روبرو هستند.با اين حال، نوع، شكل، ميزان وگستردگي آن در هر كشور متفاوت است(عباس زادگان،1383). امروزه فساد  اداري و مالي به يك معضل جهاني مبدل شده و دولت ها آگاهند كه فساد باعث
آسيب هاي بسياري مي شود و هيچ حد ومرزي هم نمي شناسد.در یک نظام اداری فاسد، کارمندان از موقعیت انحصاری خود در ارائه خدمات بهره می گیرند وبا شغل خودبه تجارت می پردازند که این امرعلاوه برتضییع حقوق مردم وآسیب زدن به توسعه،مانع رشد رقابت سالم وعدالت اجتماعی می شود.
این نوشتار با هدف بررسی مفهوم فساد اداری ، علل بروز و آثار آن و بررسی تاثیر آراء دیوان عدالت اداری در پیشگیری از آن به نگارش درمی آید . ضمن بیان علل فساد اداری ، برخی از این دلایل را در ابهام مقررات قوانین و روشها، کیفیت کار نظام دیوان سالاری، سطح دستمزدها در بخش دولتی و نظارت های سازمانی می توان دید و از این حیث جایگاه دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی را در پیشگیری از مفاسد اداری، برقراری عدالت اداری ، احقاق حقوق مردم و امنیت شغلی در نهادهای دولتی را مورد بررسی قرار می دهد . در نهایت مدل مبارزه با فساد اداری مبتنی بر راهبردهای مدیریتی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی مدنی بر اساس مبانی نظری و نیز یافته های تحقیق ارائه شده است.
واژه های کلیدی: دیوان عدالت اداری،  برقراری عدالت اداری ، احقاق حقوق مردم (قانون کار، کارگر، کارفرما)، امنیت شغلی، فساد اداری  ، پیامدهای فساد اداری
مقدمه:
فساد اداری  یک معضل جهانی و بزرگترین مانع در برابر اصلاحات در هر کشور و بزرگترین سد در برابر پیشرفت و ترقی می باشد. فساد اداری که بستر آن، نظام اداری کشور و اداره امور دولتی است به عنوان معضلی گریبان گیر بسیاری از جوامع توسعه یافته و در حال توسعه
می باشد و با حرکت رو به جلو جوامع، نمود بیشتری می یابد.(هیود، 1381، ص.50)و موجب اخلال در روند توسعه می شود. (ربیعی، 1383، ص.1)
نظام اداری هر جامعه بازوی اجرایی نظام سیاسی آن جامعه است و عملکرد درست یا نادرست آن می تواند باعث تداوم یا نابودی نظام سیاسی شود. بنابراین توجه اساسی به نظام اداری هر جامعه و جلوگیری از فساد اداری می تواند کمک بزرگی به سیاست گذاران آن جامعه باشد که با تشخیص به موقع، بتوانند راه حل های لازم را بیندیشند (هیود،1381،ص50).
گزارش های مطبوعاتی و رسانه ای در کشورهای مختلف به خوبی نشان می دهد که فساد اداری مختص کشورهای در حال توسعه نبوده و در کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای سوسیالیستی سابق نیز سابقه دارد (ربیعی،همان، ص.12) . در کنار آمار و ارقام داخلی گزارش های سازمان های بین المللی به خصوص سازمان شفافیت بین الملل (www.transparency.org) نیز حاکی از وضعیت نگران کننده فساد در ادارات ایران بوده است. (ابراهیم آبادی ، 1383،ص.197) این سازمان غیردولتی که یکی از وظایفش اندازه گیری شاخص فساد درسطح کشورها و رده بندی آنها بر این مبناست، از سال 1995م. هرساله گزارشی از وضعیت فساد در کشورهای مختلف ارائه کرده و بر تعداد کشورهای مورد بررسی می افزاید. (افشاری،1373.)
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حقوق مردم اهمیت ویژه ای قائل شده است . همچنین، برای جلوگیری از نقض حقوق مردم، در رسیدگی به شکایتها و اعتراضهای آنان از
دستگاه های دولتی، تدابیر ویژه ای پیش بینی کرده است .
از میان تدابیر اتخاذ شده مراجعی چون مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به شکایات مردم (اصل 90)، سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر اجرای قوانین (اصل 174) و دیوان عدالت اداری (اصل 173) می باشد، که دیوان عدالت اداری به عنوان یک مرجع قضایی ویژه، نقش بسزایی در خدمت رسانی به مردم و دفاع از حقوق آنان در برابر تعدیات احتمالی ماموران، واحدها و
آیین نامه های دولتی بر عهده دارد.
     دیوان عدالت اداری نهاد مهمی است که می‌تواند در پیشگیری از فساد اداری بسیار موثر باشد. حقوق افرادی که حقشان در ادارات تضییع شده را مورد بررسی قرارمی ‌دهد و از ضایع شدن حق مردم جلو گیری می‌کند. دیوان عدالت اداری یکی از ره آوردهای ارجمند انقلاب اسلامی است که در اصول 170 و173 قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و برضرروت پژوهش در حقوق اداری بیش از پیش می افزاید اما با این وجود مفاهیم و تعاریف و اصطلاحات حقوق اداری هنوز مدون نشده است.به نظر می رسد یکی از راههای مهم حل این مشکل بررسی پرونده های مختومه و مفتوح و احصاء دعاوی مطروحه در شعب دیوان عدالت اداری باشد که نتایج آن می تواند به منظور اصلاح مسیر به نظر مقامات کشور برسد تا حرکت های بعدی خود را با توجه به بررسی های مزبور انجام دهند.

 

 

فصل اول :
کلیات طرح تحقیق

 

 

 

 

 

 

1-1-    مقدمه :
دراین فصل ابتدا به بیان مسأله می پردازیم .سپس به سایر بخش ها مانند اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیات تحقیق اشاره می کنیم. زیرا همانطور که مبین است، تا یک پژوهش یا تحقیق دارای یک نظر وانسجام مشخص ومعینی نداشته باشد، در روند بررسی آن دچار مشکلاتی خواهیم شد.
1-2- بیان مسأله :
مساله اصلی که تحقیق حاضر درصدد پاسخگویی به آن است ، شناساندن تاثیر دیوان عدالت اداری در پیشگیری از عوامل بروز فساد در نظام اداری و چگونگی مقابله با آن است. هدف از این تحقیق دست یابی به شناخت واقعی از ریشه ها و علل بروز فساد اداری به منظور فراهم آوردن زمینه کافی جهت ارائه الگوی مناسب با جامعه ایران اسلامی برای کاهش فساد اداری است.
دیوان عدالت اداری، به عنوان یک دادگاه اختصاصی در ساختار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، وظیفه رسیدگی به شکایات مردم از دستگاههای اداری را بر عهده دارد . در حقیقت، دیوان عدالت اداری در نقش حامی مردم و مدافع حقوق آنان، اقدام ها، تصمیم ها ، مصوبه های مامورین و واحدهای دولتی را زیر نظر می گیرد . راستگویی و صداقت مسئولین تنها راه مبارزه با فساد اداری است، در همین راستا دیوان عدالت اداری جهت برخورد با هرگونه فساد مالی و اداری به عنوان مجری قانون در دستگاه های دولتی شناخته شده است. اگر چه پژوهش‌هاي فراواني در زمينه فساد اداری و بررسی نظارت دیوان عدالت اداری انجام پذيرفته است، اما سوء استفاده از موقعیت شغلی ایجاد شده، ابهام در برخی از قوانین و روش ها، کیفیت کار بازرسان ادارات،سطح دستمزدها دربخش دولتی ونظارت های سازمانی ارائه شده از مهم ترين عوامل موثربرمطالعه دقیق ورفع این ابهامات وشناساندن جایگاه دیوان عدالت اداری درادارات دولتی به کارمندان،دلایلی هستندکه ازهمین دیدگاه سرچشمه می گیرد.باتوجه به اهمیت موضوع،وجود نظام اداری سالم و اثرات آن در توسعه کشور، ما را بر آن داشت تا با تاکید بر شناسایی عوامل فساد اداری و تاثیردیوان عدالت اداری درپیشگیری از بروز فساد در ادارات دولتی بپردازیم .
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق:
جهان امروز سير هزاران سالهاي را براي رسيدن به تمدن جديد گذرانده است كه اين سير همچنان ادامه دارد. كشور ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و تلاش ميكند تا همگام با كشورهاي پيشرفته براي رسيدن به تمدن هاي جديد حركت كند. فساد و تقلب پدیده هایی هستند که کلیه کشورهای جهان کم و بیش با آن دست به گریبانند. پیامدهای مخرب فساد و تضاد آن با منافع عام، از جمله اتلاف منابع، کاهش رشد اقتصادی کشورها ، باعث توجه روزافزون به اهمیت پدیده فساد در ادارات مختلف شده است .فساد اداری و راه های مبارزه با آن در بسیاری از کشورهای مختلف به عنوان مسئله اساسی موردنظر است چون دارای پیامدهای ناگوار اقتصادی و سیاسی است.
فساد اداری امری اجتناب ناپذیر است که هیچ گاه نمی توان از به صفر رسیدن آن سخن گفت؛ با این حال، وقتی در عملکرد یک سازمان ، فساد اداری به حداقل خود کاهش پیدا کند،
می توانیم ادعا کنیم که این سازمان واجد وصف سلامت اداری است. از سوی دیگر بانک جهانی و سازمان های بین المللی نظیر سازمان های غیردولتی، نبود شفافیت در امور اداری،ضعف در جذب نیروهای انسانی کارآمد، کافی نبودن حقوق و مزایای کارکنان دولتی، سوء استفاده از مناصب دولتی درکسب منافع شخصی فساد اداری را تعریف می کنند (www.transparency.org). به موجب بند الف ماده یک قانون " ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1390، فساد اداری به کسب منفعت با نقض قوانین یا از طریق ایراد ضرر به منافع عمومی تعریف شده است . با این حساب فساد اداری را می توان به اعمال خلاف قانونی که سازمان ها را از هدف اصلی خود خارج و در خدمت منافع شخصی افراد قرار می دهد، تعریف کرد.
به همین منظور رسیدگی به شکایات ، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه تأسیس شده است. دیوان عدالت اداری از مراجع اختصاصی دادگستری است که قانون آن در تاریخ 4/11/1360 تصویب شده و آیین دادرسی آن تاکنون چندین بار مورد اصلاح واقع شده‌است. عدالت اداری مولود همکاری سه عامل قانون و قاضی و متصدی اجرا است ولی نقش قاضی در فروزان ساختن مشعل عدالت بیش از دو عامل دیگر حایز اهمیت است. وظیفه خطير قاضی در دیوان عدالت اداری این است که در ضمن قضاوت درخصوص تصمیمات و اقدامات مامورین واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری ها و تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها در امور راجع به وظایفشان و انطباق آن با موازین حقوقی و قضایی از شخصیت افراد تصميم ساز و تصمیم گیر اقدام کننده نیز اطلاع حاصل نماید و با معرفت کامل نسبت به شخصیت آنان این حقیقت را روشن سازد که آیا مامور دولت از روی غرض و برخلاف حق درباره فردی که در مقام اعتراض و تظلم خواهی به دیوان عدالت اداری رجوع نموده اظهار نظر یا اقدامی کرده است یا خیر؟
در این نوشتار با مطالعه آثار نویسندگان درمورد فساد اداری، کوشش می شود تا به شناخت ریشه ها و علل بروز فساد اداری به منظور فراهم آوردن زمینه کافی جهت ارائه الگوی مناسب با جامعه ایران اسلامی برای کاهش فساد اداری بپردازیم .همچنین در این اثر محقق تلاش کرده با تهیه پرسشنامه و روش نمونه گیری به بررسی جنبه های اجتماعی فساد و تخلفات اداری و تحلیل عوامل فردی و اجتماعی فساد، برای پیشرفت و ترقی اصلاحات کشور و همچنین عوامل کلیدی و عمده فساد اداری و راهکارهای آن بپردازد . همچنین سعی بر این شده تا جایگاه دیوان عدالت اداری را برای پیشگیری از بروز فساد به مردم و کارکنان دولت بشناساند.
1-4- هدف کلی تحقیق :
1-4-1- اهداف آرمانی:
1- تعيين ميزان علتهای فساد اداری
2- تعيين ميزان رسیدگی به دعاوی و تخلفات در دستگاه های اداری
         3-تعيين وضعيت کارکرددیوان عدالت اداری دراحقاق حقوق مردم وبرقراری عدالت اجتماعی
4- تعیین وضعيت تحقق سلامت اداری با نظارت بر ادارات دولتی برای جلوگیری از فساد
1-4-2- هدف کلي :
پي بردن به عوامل موثر در ايجاد اختلال در سلامت اداری با بررسی فساد اداری و فلسفه وجودی دیوان عدالت


1-4-3-اهداف ویژه و کاربردی :
1-    مقايسه نوع مشاغل و ميزان فساد در ادارات
2-    مقايسه شاخص رسیدگی به شکایات مردم در دستگاه اداری با دیوان عدالت اداری(برقراری عدالت اداری)
3-    مقايسه وضعیت معیشتی(حقوق، مزایا) کارمندان  با فساد اداری
4-    مقايسه دیدگاه دین مبین اسلام در مورد برخی مفاسد اداری و اجتماعی
1-5- سؤالات تحقیق:
1-    فساد اداري چه تأثيري بر توسعه كشور دارد؟
2-    متغیرهای اصلی عوامل ایجادکننده فساد اداری کدامند؟
3-    طبق چه قوانینی بر عملکرد کارکنان دولت نظارت می شود و مجازاتهای مدنظر قانونگذار برای متخلفان چیست؟
4-    نقش دیوان عدالت اداری در پیشگیری از علل و عوامل مفاسد اداری و برقراری امنیت شغلی به چه صورت است؟
5-    نحوه نظارت  اجرای عدالت و مسئول اجرای رای دیوان عدالت اداری چگونه و به چه صورت است؟  

 


1-6- فرضيه‏هاي تحقیق:
فرضیه اول : به نظر می رسد روش های ناموفق بازرسي و نظارت سازمان های نظارتی در بروز فساد در نظام اداری تأثیر دارد.
فرضیه دوم:  به نظر می رسد افزايش آگاهي و آموزش مستمر مردم در خصوص پیگیری عملکرد ارگانهای دولتی در جهت جلوگیری از فساد اداری تأثیر دارد.
فرضیه سوم : به نظر می رسد مقابله و برخورد جدي با مصاديق فساد اداری در جلوگیری از فساد اداری تأثیر دارد.
فرضیه چهارم: به نظر می رسد تصويب قوانين كار آمد و راهگشا وامنیت شغلی در جلوگیری از بروز فساد اداری تأثیر دارد.
فرضیه پنجم: به نظر می رسد افزايش پاسخگويي دستگاه‌ها در مقابل مردم، ‌نهاد‌هاي مدني و نهاد‌هاي نظارتي قانوني در جلوگیری ازبروز فساد اداری تأثیر دارد.
فرضیه ششم: به نظر می رسد ايجاد اصلاحات نهادي در مديريت مقابله با فساد و سالم سازي نظام اداري در جلوگیری از فساد اداری تأثیر دارد.
فرضیه هفتم: به نظر می رسد تأثير سوء فساد اداري بر توسعه اقتصادي وانساني جوامع در جلوگیری از فساد اداری تأثیر دارد .

 

1-7- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی :
واژه های کلیدی: دیوان عدالت اداری، برقراری عدالت اداری، احقاق حقوق مردم (قانون کار، کارگر، کارفرما)، امنیت شغلی، فساد اداری ، پیامدهای فساد اداری ، کنترل فساد اداری
دیوان عدالت اداری: به عنوان یک دادگاه اختصاصی در ساختار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، وظیفه رسیدگی به شکایات مردم از دستگاههای اداری را بر عهده دارد.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4374 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 202

حجم فایل:1,577 کیلوبایت

 قیمت: 75,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل