تاثیر شخصیت نام تجاری بر اعتماد , دلبستگی و تعهد به نام تجاری در صنعت مواد شوینده
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:169
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.A”
مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل
فهرست مطالب :
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بيان مسئله. 4
1-3- اهميت پژوهش.... 6
1-4- اهداف پژوهش.... 7
1-5- سوالات پژوهش: 7
1-6- فرضيههاي تحقیق: 8
1-7- مدل تحقيق: 9
1-8- قلمرو تحقيق.. 10
1-9- ابزار گردآوری اطلاعات: 10
1-10- تعریف متغیرها و واژه هاي كليدي تحقیق.. 11
1-11- ساختار پژوهش.... 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 14
بخش اول: مبانی نظری تحقیق.. 15
2-2- تاریخچهی برند. 15
2-3- تعریف برند. 17
2-4- نام تجاری و مدیریت برند. 21
2-5- پیدایش ارزش ویژه برند. 22
2-6- تعاریف ارائه شده از ارزش ویژهی برند. 22
2-7- مدلهای اندازهگیـری نامتجاری.. 24
2-7-1- تحقیقات اندازهگیری ارزش ویژه نام تجاری از دیدگاه بازاریابی(مصـرفکننده) 24
2-7-2- مدلهای اندازهگیـری ارزش ویژهی نام تجاری (ابعاد ادراکی مصـرفکننده) 26
2-7-3- مدلهای اندازهگیـری ارزش نام تجاری، (ابعاد رفتاری مصـرفکننده) 32
2-8- رابطه شخصیت نام تجاری و وفاداری نسبت به نام تجاری.. 33
2-9- گونه شناسی روابط برند. 34
2-10- تأثیر رسانهها در توسعه رابطه برند. 35
2-11- ساخته شدن شخصیت نام تجاری.. 36
2-12- تشخیص شخصیت برند و روابط بین شخصیت مصرفکننده و شخصیت برند. 37
2-13- تبلیغات به عنوان یک محرک برند. 38
2-14- مروری بر دیدگاه های مرتبط با نام تجاری.. 40
2-15- ساخت نام تجاری شرکت... 42
2-16- گرایش به نام تجاری.. 45
2-17- رهبری نام تجاری.. 47
2-18- مدیریت دارایی نام تجاری.. 50
2-19- ارتباط بین مفاهیم عملکرد کالا، شهرت نام تجاری، وفاداری و رضایت مشتریان. 52
بخش دوم- پیشینه تحقیق.. 57
2-20- تحقیقات انجام شده داخلی.. 57
2-21- تحقیقات انجام شده خارجی.. 60
2-22- جمع بندی مبانی نظری و پیشینه و مدل مفهومی تحقیق.. 63
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 66
3-2- روش شناسی تحقيق.. 66
3-3- متغیرهای تحقیق.. 67
3-4- روش و ابزار گرد آوري اطلاعات... 67
3-4- جامعه آماري تحقیق.. 67
3-5- نمونه آماري.. 68
3-6- روش نمونه گيري.. 69
3-7- قلمرو تحقيق.. 69
3-8- ابزار سنجش.... 69
3-9- بخش سنجش اعتماد. 71
3-10- بخش سنجش دلبستگی.. 72
3-11- بخش سنجش تعهد. 72
3-12- بخش سنجش شخصیت نام تجاری.. 73
3-13- اعتبار و روایی ابزار تحقیق.. 73
3-13-1- روايي پرسشنامه. 74
3-13-2- پايايي پرسشنامه. 74
3-14- روشهای تجزيه و تحليل اطلاعات... 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 79
در این فصل از تحقیق، دادههای گردآوری شده در راستای اهداف تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به این منظور در ابتدا به بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی افراد نمونه تحقیق پرداخته شده و سپس سؤالات اساسی تحقیق، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. 79
4-2- بخش تحلیل توصیفی تحقیق.. 80
4-2-1- جنسیت... 80
4-2-2- سن.. 81
4-2-3- تحصیلات... 82
4-2-4- تأهل.. 83
4-2-5- نام تجاری.. 84
4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق.. 86
4-4- اولویت بندی تأثیر شخصیت نام تجاری بر ابعاد متغیرهای اعتماد، دلبستگی و تعهد. 101
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 103
5-2- نتایج سؤالات تحقیق.. 103
5-3- پیشنهادات تحقیق.. 107
5-3-1- پیشنهادات اجرایی.. 107
5-3-2- پیشنهادات پژهشی تحقیقی.. 107
5-4- محدودیتهای تحقیق.. 107
پیوست ها 109
منابع و مآخذ. 150
فهرست منابع فارسی.. 151
فهرست منابع انگلیسی.. 152
چکیده انگلیس.... 155
فهرست جداول :
جدول 2-1- دیدگاههای مختلف در تعاریف برند. 20
جدول2-2- تغییر نگرش مدیریت نام تجاری از دیدگاه تاکتیکی به استراتژیک.... 21
جدول 2-3- استراتژی بازاریابی.. 42
جدول 2-4- تغییر نگرش از مدیریت سنتی نام تجاری.. 50
جدول 3-1- متغيرهاي جمعيت شناختي پرسشنامه. 70
جدول 3- طيف ليكرت. 71
جدول 3-3- بخش اعتماد. 72
جدول 3-4- بخش سنجش دلبستگی.. 72
جدول 3-5- بخش سنجش تعهد. 73
جدول 3-5- بخش سنجش شخصیت نام تجاری.. 73
جدول 3-7- آلفاي كرونباخ پرسشنامهها 75
جدول 4-1- توزیع جنسیت... 80
جدول 4-2- توزیع سن.. 81
جدول 4-4- توزیع تأهل.. 83
جدول 4-5- توزیع نام تجاری.. 84
جدول 4-6- آماره های مربوط به آزمون کولموگروف اسمیرنف.... 86
جدول شماره 4-7- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر اعتماد به نام تجاری.. .. 87
جدول 4-8- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و اعتماد به نام تجاری.. 87
جدول شماره 4-9- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر دلبستگی.. 88
جدول 4-10- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و دلبستگی.. 88
جدول شماره 4-11- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر تعهد. 89
جدول 4-12- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد. 90
جدول شماره 4-13- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر اعتماد اعتباری.. 90
جدول 4-14- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و اعتماد اعتباری.. 91
جدول شماره 4-15- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر اعتماد صفاتی.. 92
جدول 4-16- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و اعتماد صفاتی.. 92
جدول شماره 4-17- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر دلبستگی رفتاری.. 93
جدول 4-18- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و دلبستگی رفتاری.. 93
جدول شماره 4-19- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر دلبستگی نگرشی.. .. 94
جدول 4-20- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و دلبستگی نگرشی.. 94
جدول شماره 4-21- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر تعهد عاطفی.. 95
جدول 4-22- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد عاطفی.. 96
جدول شماره 4-23- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر تعهد هنجاری.. 97
جدول 4-24- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد هنجاری.. 97
جدول شماره 4-25- مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير شخصیت نام تجاری بر تعهد مستمر. 98
جدول 4-26- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد مستمر. 99
جدول 4-27- نتایج مربوط به اولویت بندی تأثیر شخصیت نام تجاری بر ابعاد متغیرهای اعتماد، دلبستگی و تعهد 101
چکیده :
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر شخصیت نام تجاری بر اعتماد، دلبستگی و تعهد به نام تجاری در صنعت مواد شوینده بوده است که بدین منظور 385 نفر از مصرف کنندگان مواد شوینده ای که از فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهر تهران خرید می کنند به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه استاندار برگرفته از مقاله لوئیس و لومبارت (2010) پاسخ گفتند. در پایان نتایج به دست آمده از پرسشنامه های تحقیق به کمک آزمون رگرسیون خطی دومتغیره مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که شخصیت نام تجاری بر اعتماد، دلبستگی و تعهد به نام تجاری در صنعت مواد شوینده تأثیر معنی داری (p<0/01) دارد.
کلید واژه ها: شخصیت نام تجاری، اعتماد، دلبستگی، تعهد به نام تجاری، صنعت مواد شوینده.
1-1- مقدمه
شاید متمایزترین مهارت بنگاههای حرفهای، توانایی آنها در ایجاد، حفظ و نگهداری و توسعهی علائم تجاری خود باشد(كاپفرر، 1385). با تشدید رقابت در تجارت و تغییرات سریع تکنولوژیکی و نیز افزایش قدرت و حق انتخاب مشتریان، موفقیت از آن شرکتهایی خواهد بود که قادر باشند به نحو شایستهتری انتظارات و ارزشهای موردنظر مشتریان را درک و شناسایی کرده و به نحو مطلوب به آنها پاسخ دهند (وانگ و همکاران[1]، 2007).
نام تجاری به عنوان رکن و اساس بازی رقابتی امروز، عنصری است که باید به دقت ایجاد، تعریف و مدیریت شود تا سازمان و شرکتها بتوانند با تکیه بر این ستون، سودآوری هرچه بیشتر را برای کسب و کار خود، رقم بزنند. لازم به یادآوریست که ویژگیهای برندها یا نامهای تجاری بر رفتار مشتری تأثیرگذار است و دنیای تجارت امروز به استراتژیهای برندگذاری نیاز دارد(جوانمرد، 1388). تا چند سال پيش دغدغه عمده شركتها و موسسات در يافتن و جذب مشتريان بيشتر بوده است. در حال حاضرحفظ و راضي نگه داشتن مشتريان خود از اهم فعاليتهاي كسب و كارهاي موفق مي باشد. اين شركتها همواره در جهت ارتقاي رضايت مشتريان از محصولات/خدمات (شركتهايشان) از هيچ كوششي فروگذار نبوده اند. در اين راستا مفاهيمي همچون مديريت بر مبناي رضايت مشتريان، مديريت كيفيت فراگير و ... در شركتها پياده شده است.
همواره اين شركتها همچنين با اندازه گيري منظم شاخص رضايت مشتريان ضمن كنترل و ارزيابي عملكرد برنامه هاي خود، در تلاشند تا دل مشتريان را بدست آورده و آنها را از خودشان راضي نگه بدارند.
با توجه به موارد گفته شده، در اين فصل به بررسي كليات تحقيق پرداخته شده است. ابتدا مساله اصلي تحقيق بيان گردید و سپس اهميت و ضرورت تحقيق مورد بررسي قرار گرفت و در ادامه به اهداف اساسي تحقيق و سوالات تحقيق، چارچوب نظري تحقيق و جنبه جديد بودن و نوآوري تحقيق، قلمرو تحقيق، موانع ومحدودیتهای تحقیق پرداخته شده و در انتها نيز واژه ها و اصطلاحات تخصصي تحقیق تعريف شد.
1-2- بيان مسئله
در دنیای تجارت امروز که رقابت بین شرکتها بسیار نزدیک به هم شده و هر شرکت میکوشد تا کالا یا خدمت خود را چنان ارائه دهد که از رقبا عقب نماند، توجه به مؤلفههای دیگری که بر انتخاب مشتریان اثر میگذارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از عمدهترین عوامل مؤثر بر انتخاب مشتری، تصویر ذهنی مشتری از نام تجاری موردنظر است. نام تجاری یا برند یکی از داراییهای نامشهود شرکتهاست که میتواند نقش عمدهای در رشد و قابلیت سودآوری آنها، در درازمدت داشته باشد. به خصوص آنکه برای نام تجاری از قوانین انحصاری خاصی نیز میتوان بهره گرفت.
در واقع نام تجاری به عنوان حوزهی قانونیای عمل میکند که تولیدکنندهی محصول یا ارائهدهندهی خدمت، میتواند در آن سرمایهگذاری کند. ضمن اینکه برندینگ و استفاده از نام تجاری میتواند تصمیمگیری مصرفکننده را راحتتر کرده و همچنین اساسی برای ایجاد وفاداری به شرکت باشد.
به طور كل، يك نام تجاري نقشهاي مهمي ايفا ميكند: متمايز كننده محصول و خدمت است، با مصرف كننده ارتباط برقرار ميكند و به عنوان يك حوزه قانوني عمل ميكند كه توليد كننده ميتواند در آن سرمايه گذاري نمايد. نام تجاري مناسب به مشتري و كاركنان شركت رضايت و اعتماد به نفس ميدهد و ميتواند آگاهي بازار از محصولات جديد را افزوده، ورود محصولات به بازارها را تسريع و در نهايت منجر به افزايش سهم بازار شود.
طبق تعریف فیلیپ کاتلر و انجمن بازاریابی آمریکا، نام تجاری یا برند عبارتست از؛ نام، عبارت یا اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها که هدف از آن معرفی کالا یا خدمتیست که فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه میکنند و بدین وسیله محصولات و خدمات خود را متمایز میکنند.
نام تجاری یا برند، نقشهای مهمی ایفا میکند؛ از متمایزکننده محصول و خدمت گرفته تا برقراری ارتباط با مشتری و ایجادآگاهی بازار و افزایش سهم بازار. اما آنچه در انتخاب مشتری و به عبارتی موفقیت نام تجاری یک شرکت تأثیر دارد، در واقع همان تصویر ذهنی مشتری ست.
در طول دو دههی اخیر، نظر بسیاری از پژوهشگران رفتار مصرفکننده به این موضوع جلب شده است که افراد چگونه برای توصیف ایدهآلهای شخصیتی خود به انتخاب از بین برندها یا نامهای تجاری میپردازند.
اصولاً انسانها جهت فهم دنیای پیرامون خود و همچنین ارتباط برقرار کردن با بقیه از استعارهها استفاده میکنند که یکی از این استعارهها، استعارهی انسان است. ما همواره سعی میکنیم جهت ارزیابی و بیان ویژگیهای موجودات بیجان، با استفاده از استعارهی انسان؛ به آنها صفات انسانی نسبت بدهیم.
پژوهشگران معتقدند؛ مشتریان صفات و ویژگیهای شخصیتی گوناگونی را به محصولات نسبت میدهند که این موضوع سبب تعریف سرفصل جدیدی به عنوان شخصیت نام تجاری شده است.
شخصیت نام تجاری در واقع عبارت است از؛ همهی ویژگیهای انسانیای که ما به نامهای تجاری نسبت میدهیم. بر این اساس ممکن است به برخی نامهای تجاری ویژگیهایی مثبت از قبیل باهوش، خوشقول، وفادار، بامزه و هیجانانگیز و غیره و یا ویژگیهای منفی از قبیل بدسلیقه، بیادب، شیّاد و غیره نسبت دهیم.
خانم جنیفر آکر (1997)، پنج اصل شخصیت نام تجاری را چنین بیان میدارد: صمیمیت، اشتیاق و هیجان انگیزی، شایستگی، فریبندگی و استحکام.
پژوهشهای مختلف نشان میدهد؛ هرچه بین صفات شخصیتی افراد و نام تجاری، هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد، احتمال انتخاب آن از سوی افراد بیشتر است.
دیوید آکر (۱۹۹۶)، شخصیت نام تجاری را هستهی مرکزی و نزدیکترین متغیر در تصمیمگیری مشتری در هنگام خرید میداند. با توجه به توضیحات آمده و همچنین مؤلفههای مؤثر بر دنیای تجارت امروز که برای مشتری اهمیت ویژهای قائل است، لازم است هر سازمانی جهت شناخت عمیقترِ مصرفکنندگانِ خود، از مفهومِ شخصیتِ نام تجاری بهره گیرد و به بررسی آن در ذهن مشتریان خود بپردازد.
علاوه بر این، در دنیایی كه بهداشت و سلامتی، یكی از فاكتورهای بسیار مهم برای توسعه یافتگی به شمار می آید نقش شوینده ها و پاك كننده ها در زندگی مردمان و بالا بردن سطح زندگی،رفاه و سلامتی بیش از پیش آشكار می شود. با توجه به این نكته مهم، شركت ها و صنایع تولید كننده مواد شوینده نیز در این بازار جهانی بیكار ننشسته اند و با تلاش بی وقفه، سرمایه گذاریهای كلان، تبلیغات و بازار یابی وسیع، برند سازی و مشتری مداری،گوی سبقت را از دیگران می ربایند. آنها میكوشند محصولاتی با كیفیت هرچه بیشتر، قیمت مناسب و بسته بندی زیبا را راهی بازار كنند و سرانجام سودهای كلان را از آن خود سازند. ولی ما هنوز در داخل كشور مصرف كننده وفادار نساخته ایم. این در حالی است كه شركت های خارجی، به شدت به نظرات مشتری و پیشنهادات و انتقادات مصرف كنندگان، اهمیت می دهند.
لذا با توجه به تنوع محصولات تولیدی تا کنون تحقیقی در صنعت مواد شوینده مبنی بر تأثیر شخصیت نام تجاری بر اعتماد، دلبستگی و تعهد به نام تجاری انجام نشده، که ضرورت انجام تحقیقی در این زمینه ضروری به نظر می رسد که امیدواریم نتایج تحقیق حاضر بتواند مفید فایده واقع شود.
1-3- اهميت پژوهش
شخصیت انسان نقطه آغازین تحقیقات درباره شخصیت برند یا نام تجاری میباشد. مفهوم شخصیت برند یا نام تجاری، مزایای مدیریتی مهمی را به دنبال دارد که یکی از آنها اثرگذاری بر رابطهی میان مصـرفکننده و نام تجاری میباشد و میتواند رفتار مصـرفکننده را توضیح دهد. از این رو چنین مفهومی میتواند چشمانداز جدیدی را برای مدیریت و عملکرد نام تجاری در حوزهی بازاریابی به همراه آورد (لوئیس و لومبارت، 2010: 115).
یکی از با ارزشترین داراییهای هر شرکت نام و نشان تجاری آن شرکت میباشد هرچه ارزش نام و نشان تجاری درذهن مصرف کنندگان بیشتر باشد، شرکت میتواند درسایه آن منافع بیشتری را از مصرف کنندگان کسب کند. ارزش ویژه نام و نشان تجاری یکی از داراییهایی است که هم ارزش شرکت را حفظ میکند و هم وفاداری مشتریان را به دنبال خواهد داشت. (علیپور و خطبه سرا، 1389)
از سوی دیگر تصمیمگیری مشتری بر اساس صفات شخصیتی او شکل می گیرد، هرچه بین صفات شخصیتی افراد و نام تجاری، هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد، احتمال انتخاب آن از سوی افراد بیشتر است.
دیوید آکر (۱۹۹۶)، شخصیت نام تجاری را هستهی مرکزی و نزدیکترین متغیر در تصمیمگیری مشتری در هنگام خرید میداند.
هر نام تجاری شخصیت خاص خود را دارد. نامهای تجاری که هویت و اهداف خود را مشخص و متمایز میسازد و چهرهای ملموس و دوستانه از خود ارائه میدهند، قادرند که با مشتریان خود ارتباطی غنی و سودمند برقرار کنند و نه تنها بخشی از قلب و ذهن آنها بلکه بخشی از زندگی روزمره مصرف کنندگان را تسخیر میکند (تیلور و گودوین[2]، 2004).
با توجه به رقابتی بودن محصولات تولیدی در صنعت مواد شوینده اهمیت شخصیت نام تجاری امری انکار ناپذیر است. پژوهش امروز درصدد برآمد تا تأثیر شخصیت نام تجاری بر اعتماد، دلبستگی و تعهد به نام تجاری را برسی نمایید.
و...