فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:335
رساله
برای دريافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.)
فهرست مطالب :
فهرست جداول ص
فهرست نمودارها ر
فهرست اشکال ش
فصل اول: کليات تحقيق... 2
2 فصل دوم: ادبيات نظري و پيشينه تحقيق... 18
3 فصل سوم: روش شناسی تحقيق... 153
4 فصل چهارم: تحليل يافتهها 194
5 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 237
6 منابع و ماخذ 260
7 پیوستها 273
چکیده :
بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریمهای بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکتهای استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و بانکداری آنهم با استفاده از روشها، فناوریها و ابتکارات جدید را لازم و مفید نموده است.
روش تحقیق با در نظر گرفتن موارد فوقالذکر اين تحقيق با بهرهگیری از رویکرد توسعهاي-کاربردي، استراتژيهاي همبستگي و پيمايشي را دنبال نموده و با جهتگیری آزمون فرضیه، هم از جنبه توصیفی و هم از دیدگاه استنباطی به تحلیل یافتههای حاصل از پرسشنامه میپردازد. در اين مقاله ضمن مرور بسترهای نظری و متدولوژيهاي نوين در عرصه مطالعه شراکت استراتژیک در حوزه بانک و بیمه، زواياي دستیابی به عملکرد سازمانی برتر نيز مورد بررسي و تجزيه و تحليل دقیق قرار گرفته و در نهايت الگوي ژنريک شراکت استراتژیک مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش ارائه گرديد.
نتایج تحقیق با بهرهگیری از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر و تحلیل فرضیههای پژوهش، نتایج بدست آمده حاکی از عدم ارتباط میان متغیرهای مداخله گر بر روی رابطه میان شراکت استراتژیک و تخصیص ارزش است. این در حالی است که مولفههای قالب در بحث شراکت استراتژیک اثرات مثبت و معنیداری بر عملکرد سازمانها داشتهاند.
واژگان کلیدی: شراکت استراتژیک، فرایند خلق و تخصیص ارزش، صنعت بانک و بیمه، عملکرد سازمانی
فصل اول: کليات تحقيق 1.1
مقدمه :
در حال حاضر موفقیت در محیط بازرگانی جهانی مستلزم داشتن سازمانهایی با ساختارهایی نو همراه با طرز تفکر مدیریتی کاملاً متمایز است زیرا فشارهاي جهانی بنگاههاي بزرگ جهان را وادار به تجدیدنظر در مورد راهبردهاي سنتی جهانی خود کرده است و این واقعیت آنها را در معرض دگرگونی دائمی قرار داده است، در این شرایط تعدادي از بنگاهها کامیاب و جمعی دیگر براي بقا در حال تلاش بوده اند (رحمان سرشت،1386). طی دهه گذشته، شرکتها از تمام صنایع و تمام دنیا نوعی از شراکتهاي استراتژیک را جهت تکمیل نقاط قوت و افزایش میزان رقابت پذیري خود در بازاهاي داخلی و بین المللی برگزیدهاند (تامپسون و استریکلند[1]، 2005). امروزه استفاده از این انواع مختلف این مشارکتها رونق زیادي یافته است زیرا شرکتها بدین وسیله میتوانند بر شبکههاي فعالیت، ارتباطات و شبکههاي رایانه اي خود را بیفزایند (دیوید،1997). بسیاري از شرکتها دریافته اند که این همکاریها به منظور مدیریت ریسک در بازارهاي نامطمئن، تسهیم هزینههاي بسیار زیاد سرمایه گذاري و تزریق نوعی روحیه کارآفرینی برای کسبوکارهایی که در دوران بلوغ خود به سر میبرند بسیار مفید هستند (بمفورد، ارنست و فوبینی[2]، 2004). شرکتها اغلب با تصمیمات دشوار در مورد تعیین حیطه فعالیتهایی رو به رو هستند که باید در داخل خود انجام دهند و این که آیا این فعالیتها را به تنهایی و به عنوان یک کار مخاطرهآمیز، منفردانه انجام دهند یا به طور مشترك با همکاري یک یا چند شریک به انجام رسانند (شیلینگ،2008). ارزیابی همزمان محیط خارج و سیماي شرکت امکان شناسایی دامنهاي از فرصتهاي تعاملی جذاب را براي شرکت فراهم میسازد، این فرصتها راههاي ممکن براي سرمایهگذاري هستند، راههایی که قبل از انتخاب باید بر مبناي هدف بنیادي یا مأموریت شرکت مورد ارزیابی و غربال قرار گیرند که نتیجه این امر انتخاب ترکیبی از هدف هاي بلند مدت و راهبرد اصلی شرکت یا انتخاب استراتژیک است، انتخابی که موقعیت بهینهاي را در محیط خارج براي سازمان فراهم میسازد و دستیابی به هدف بنیادي را امکان پذیر کند (پیرز و رابینسون،2005). استفاده از شراکت استراتژیک در بسیاري از صنایع جهت افزایش میزان رقابتپذیري شرکتها رواج گسترده یافته، به طوري که از آنها به عنوان عنصر اصلی استراتژیهاي کسب و کار امروزي یاد میشود. تشریک مساعی با دیگران اغلب به شرکتها امکان میدهد که به دستاوردهاي بیشتر، با سرعت بیشتر و هزینه یا ریسک کمتري از آنچه به تنهایی میتوانند بدان دست یابند، نایل شوند. با وجود این، همکاري با دیگران در عین حال اغلب مستلزم دست کشیدن از مقداري کنترل بر توسعه نوآوري و نیز بخشی از پاداش هاي مورد انتظار از آن است، به اضافه این که میتواند شرکت را با ریسک تخلفات و تخطیهایی دست به گریبان سازد که از شریک (و یا شرکا) سر میزند (تامپسون و همکاران[3]، 2005). با ایجاد روابط همکاري، شرکتها شبکهاي از مجاري میان خود ایجاد میکنند که میتوانند به عنوان کانالی براي عبور اطلاعات و دیگر منابع عمل کنند. شبکههایی که بین شرکتها ایجاد میشوند، میتوانند دسترسی شبکههاي عضو را به طیف گستردهاي از اطلاعات (و دیگرمنابع) که بسیار گستردهتر از اطلاعاتی است که آنها میتوانند به طور انفرادي در اختیار داشته باشند، تأمین کنند. از این روست که شبکههاي بین شرکتی به موتور نوآوري تبدیل شدهاند که از اهمیت فزاینده برخوردار است (شیلینگ، 2008). مشارکت با شرکتهاي کوچک نیز این امکان را میدهد تا به منظور رقابت با یک غول موجود در صنعت با هم متحد شوند. شرکتها با اندازه مختلف نیز ممکن است از مشارکت با یکدیگر سود ببرند. شرکت بزرگ منابع و سرمایه خود را وارد مشارکت میکند و در مقابل کارایی و نوآوري از جانب شرکت کوچکتر به شراکت گذاشته میشود (هلمز[4]، 2006). در عصر حاضر که سازمانها در رقابتهاي تجاري و اقتصادي گستردهاي حضور دارند و نيازهاي مشتريان فزوني يافته و با شتاب فوق العادهى تحولات فناوري همراه شده است و نيز اثرات مستقيمي که اين عوامل بر افزايش سودآوري و حتي بقاي سازمانها در سطح جهاني دارد، سمت و سو گرفتن مطالعات، برنامهريزيها و تمامي تلاشهاي سازمانها براي ارتقاي کيفيت و کاهش هزينههاي ارائه خدمات به منظور قابليت صدور خدمات در حوزههای مالی و سرمایهگذاری در سطح جهاني را اجتناب ناپذير نموده است. استفاده از تمامي سازوکارها، اصول، مفاهيم و تکنيکهايي که در جهت اين دو امر حياتي و مهم، پاسخگوي نياز سازمانها باشد، همواره مورد توجه قرار گرفته است. خلق و تخصیص ارزش و شراکت استراتژیک دو رويکردي هستند که به واسطهى موفقيتهاي شايان توجه، همواره در کانون علاقه سازمانها بوده و هستند. اما در این پژوهش با بکارگيري تلفيقي اين دو رويکرد، قابليت مضاعفي را براي ارزش آفريني هر چه بيشتر در سازمانها بدست خواهد آمد.
و...
تعداد مشاهده: 3327 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 335
حجم فایل:2,865 کیلوبایت