آسیب شناسی عوامل درونی و بیرونی نظام برون سپاری خدمات شهری شهرداری قم با استفاده از مدل SWOT

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:191

پایان‌نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد (M.A) در رشته مدیریت بازرگانی

گرايش مالی

فهرست مطالب :

چکیده: 1

مقدمه: 2

فصل اول: کلیات تحقیق... 3

1-1- مقدمه فصل.. 4

1-2- بیان مسئله. 4

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 10

1-4- هدف‌های تحقیق.. 13

1-4-1- هدف کلی.. 13

1-4-2- هدف‌های ویژه 14

1-5- سؤال‌های تحقیق.. 14

1-5-1- سؤال کلی.. 14

1-5-2- سؤال ویژه 14

1-6- نوع روش تحقیق.. 15

1-7- نحوه و ابزار گردآوری داده‌ها 15

1-7-1- جامعه آماری و نمونه تحقیق.. 16

1-8- نحوه و ابزار تجزیه‌وتحلیل داده‌ها 16

1-9- قلمرو تحقیق.. 17

1-9-1- قلمرو موضوعی.. 17

1-9-2- قلمرو زمانی.. 17

1-9-3- قلمرو مکانی.. 18

1-10- واژگان کلیدی تحقیق.. 18

فصل دوم: ادبیات موضوع.. 23

2-1- مقدمه. 24

2-2- تاریخچه برون‌سپاری در حوزه شهری شهرداری قم. 24

2-3- ماهیت و مفهوم برون‌سپاری.. 26

2-4- تعاریف برون‌سپاری.. 30

2-5- دلايل عمده برون‌سپاری.. 34

2-5-1- مزایای برون‌سپاری.. 36

2-5-2- معایب برون‌سپاری.. 42

2-6- تفاوت برون‌سپاری، پیمانکاری، خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی.. 43

2-6-1- خصوصی‌سازی.. 44

2-6-2- کوچک‌سازی.. 45

2-7- درون‌سپاری.. 46

2-8- برون‌سپاری از دیدگاه بهره‌وری.. 46

2-9- انواع برون‌سپاری.. 49

2-10- فرآیند برون‌سپاری.. 52

2-11- اهمیت ضرورت آسیب‌شناسی نظام برون‌سپاری.. 53

2-12- مفهوم آسیب‌شناسی سازمانی.. 55

2-12-1- کانون‌های آسیب‌زا 58

2-12-2- عوامل ایجادکننده آسیب‌ها 59

2-12-3- کاربرد مدل‌های سازمانی.. 60

2-13- فرآیند آسیب‌شناسی سازمانی.. 62

2-13-1- الگوهای آسیب‌شناسی سازمانی.. 64

2-14- ماهیت آسیب‌شناسی برون‌سپاری خدمات شهری.. 65

2-15- شناسایی فرصت‌ها‌، تهدیدات و شرایط محیطی از دیدگاه اسلام. 69

2-16- مدل SWOT به‌عنوان الگوی تحقیق.. 70

2-16-1- ابزار تحليل SWOT. 72

2-16-2- بررسی محیطی.. 74

2-16-3- نقاط قوت... 78

2-16-4- نقاط ضعف... 78

2-16-5- تهدیدها 79

2-16-6- فرصت‌ها 79

2-17- کاربرد مدل SWOT در آسیب‌شناسی نظام برون‌سپاری.. 79

مروری بر مطالعات گذشته. 82

الف: تحقیقات داخلی.. 82

ب: تحقیقات خارجی.. 92

فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش.... 94

3-1- مقدمه. 95

3-2- نحوه اجرای تحقيق.. 95

3-3- روش و ابزار گردآوري داده‌ها 97

3-3-1- اطلاعات کتابخانه‌ای.. 97

3-3-2- روش دلفي- پانل صاحب‌نظران. 98

3-3-3- پرسشنامه. 98

3-3-4- مصاحبه. 98

3-4- روش دلفی به‌عنوان روشی برای انجام تحقیق.. 99

3-5- فرايند طراحي مدل تحقيق.. 102

3-6- سؤال اصلي تحقیق.. 104

3-7- طرح تحقیق.. 104

3-8- روش تعیین پانل خبرگان. 105

3-9- روایی روش دلفی.. 106

3-10- پایایی روش دلفی.. 107

3-11- روش‌های تجزیه‌وتحلیل اطلاعات... 109

فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها 111

4-1- مقدمه. 112

4-2- فهرست ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های اولیه. 112

4-3- تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از دور اول. 114

4-4- تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از دور دوم. 117

4-5- تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از دور سوم. 122

4-6- ضریب اهمیت عوامل مدل SWOT.. 126

4-7- محاسبه امتیازات عوامل چهارگانه مدل SWOT.. 130

فصل پنجم: نتایج و راهکارهای تحقیق... 132

5-1- مقدمه. 133

5-2- خلاصه و نتیجه تحقیق.. 133

5-3- مقایسه تحقیق حاضر با پژوهش‌های قبلی.. 141

5-4- تحلیل و بحث... 142

5-5- تدوین ماتریس SWOT.. 148

5-6- ماتریس تدوین راهبردهای نظام برون‌سپاری خدمات شهری شهرداری قم. 149

5-7- پیشنهادهای عملیاتی.. 151

5-8- پیشنهادهایی برای محققان آینده 154

5-9- محدودیت‌های تحقیق.. 154

منابع و مأخذ: 157

پیوست‌ها: 165

فهرست جداول :

جدول 2-1: مزایا برون‌سپاری.. 41

جدول 2-2: معایب برون‌سپاری.. 42

جدول 2-3: چرخه حیات برون‌سپاری گاتنر. 49

جدول 2-4: انواع برون‌سپاری بر اساس طبقه‌بندی حوزه‌ای.. 50

جدول 2-5: انواع برون‌سپاری بر اساس معیارهای طبقه‌بندی.. 51

جدول 2-6: انواع آسیب‌های سازمانی.. 60

جدول 3-1: مراحل پژوهش... 96

جدول 3-2: خصوصيات و ویژگی‌های اعضاي پانل.. 106

جدول 3-3: آزمون آلفاي كرونباخ براي پايايي عوامل و ابعاد پرسشنامه. 108

جدول 3-4: آزمون آلفاي كرونباخ براي پايايي کل پرسشنامه. 109

جدول 4-1: فهرست متغیرها، ابعاد مؤلفه‌ها و شاخص‌های اولیه. 113

جدول 4-2: نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل پرسشنامه دور اول. 115

جدول 4-3: نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل پرسشنامه دور دوم. 119

جدول 4-4: نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل پرسشنامه دور سوم. 123

جدول 4-5: ضریب اهمیت عوامل.. 127

جدول 5-1: اهم نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت... 149

جدول 5-2: ماتریس عوامل درونی و بیرونی.. 150

فهرست شکل ها :

شکل 2- 1: ارکان اصلی آسیب‌شناسی سازمانی.. 63

شکل 2-2: الگوی جامع مدیریت استراتژیک... 70

شكل 3-1: فرآيند انجام يك پژوهش دلفي.. 102

شکل 4-1: محاسبه امتیازات عوامل چهارگانه مدل SWOT.. 131

شکل 5-1: ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی.. 147

چکیده :

پژوهش حاضر به دنبال بررسی آسیب‌شناسی عوامل درونی و بیرونی نظام برون‌سپاری خدمات شهری با استفاده از مدل SWOT می‌باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان ارشدخبره شهرداری قم است که تعداد آنها در زمان انجام تحقیق 30 نفر می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به مبانی نظری و استخراج عوامل و شاخص‌های اولیه از شیوه مصاحبه، منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی و جهت گردآوری اطلاعات و داده‌های موردنیاز به‌منظور بررسی نظر خبرگان از پرسشنامه استفاده‌شده است. به‌منظور تائید روایی، از روایی محتوایی (صوری) استفاده شده (استفاده از نظر خبرگان پیرامون موضوع و به‌منظور تائید پایایی (اعتبار) از آزمون آلفای کرونباخ استفاده‌شده که میزان آن برای عوامل درونی (متغیر نقاط قوت 854/0، متغیر نقاط ضعف 900/0) و عوامل بیرونی (فرصت‌ها 922/0، تهدیدها 840/0) و برای کل پرسشنامه 892/0 است. به‌منظور بررسی شاخص‌ها از آزمون میانگین پاسخ‌ها و همچنین فریدمن جهت رتبه‌بندی شاخص‌ها استفاده‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند در ارزیابی عوامل بیرونی نمره تهدیدها (386) از نمره فرصت‌ها (195) بیشتر است و در ارزیابی عوامل درونی نمره قوت‌ها (327) از نمره ضعف‌ها (182) بیشتر است؛ بنابراین نتایج حاکی از آن است که در ارزیابی عوامل بیرونی، نقاط تهدید بر فرصت‌ها و در ارزیابی عوامل درونی، نقاط قوت بر ضعف‌ها غلبه دارد و همچنین نتایج مصاحبه‌ها با نتایج پرسش‌نامه هم سو است؛ بنابراین، می‌توان گفت در تدوین راهبردها، مطلوب آن است که نظام برون‌سپاری خدمات شهری با بهره‌گیری از قوت‌های درونی و افزایش فرصت‌ها، از عوامل درونی و بیرونی محیط، استفاده لازم را ببرد. همچنین لازم است نظام برون‌سپاری خدمات شهری در صورت امکان راهبردهایی برای کاهش اثرات منفی تهدیدها تهیه و تدوین کند.

کلیدواژه: آسیب‌شناسی، عوامل درونی (نقاط قوت و ضعف)، عوامل بیرونی (فرصت‌ها و تهدیدها)، برون‌سپاری، خدمات شهری، شهرداری قم

مقدمه :

مقام معظم رهبری فرمودند: در امر تحقیق و نوآوری به‌هیچ‌وجه انحصارطلبی نکنید... از بیرون مجموعه هر چه می‌َتوانید استفاده کنید... حقیقتاً از این ظرفیت موجود در کشور استفاده کنید.

امروزه مسائلی چون افزایش فشارهای رقابتی، دشواری‌های کسب‌وکار، محدودیت منابع، پیچیدگی‌های فنّاورانه، تخصصی شدن کارها، شتاب تحولات محیطی، عدم اطمینان به آینده افزایش هزینه‌ها، بزرگ شدن بیش‌ازاندازه برخی از سازمان‌ها (به‌ویژه در بخش عمومی) و نیز محدودیت‌های قانونی سبب شده است تا سازمان‌ها در الگوهای مدیریتی خود تجدیدنظر کرده و برای دست‌یابی به مزیت‌های رقابتی در دنیای کنونی کسب‌وکار، به استراتژی‌های جدید روی‌آورند. یکی از این استراتژی‌ها، تمرکز بر شایستگی‌های اصلی و واگذاری انجام بسیاری از فعالیت‌ها به منابع خارج از سازمان (برون‌سپاری) است.

برون‌سپاری راهی نوین برای حل مشکلات سازمان‌ها است و موجب کوچک شدن همراه با کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کیفیت خدمات، ایجاد اشتغال مؤثر در بخش خصوصی،‌انتقال فناوری، جذب سرمایه‌گذار، ایجاد درآمد می‌گردد. برون‌سپاری ابزاری قدرتمندی است که در صورت استفاده درست، می‌تواند کامیابی سازمان را به همراه داشته باشد؛ اما چنانچه در استفاده از این ابزار قدرتمند دقت و تأمل کافی صورت نگیرد، نه‌تنها هیچ‌یک از منافع مورد انتظار حاصل نمی‌شود، بلکه آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری بر منافع (بلندمدت) سازمان وارد می‌شود.
1-1- مقدمه فصل

با عنایت به اینکه هر پژوهشی در چارچوبی علمی انجام می پذیرد. عوامل و عناصر اصلی تشکیل‌دهنده طرح پژوهشی حاضر در برگیرنده؛ بیان مسئله و تبین ضرورت انجام پژوهش شروع‌شده و به روش‌شناسی تحقیق و تدوین فرضیه‌ها و چگونگی طراحی و تدوین ابزار گردآوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و درنهایت واژه‌های کلیدی تحقیق ختم می‌شود.

1-2- بیان مسئله

امروزه مديران دريافته‎اند که بايد از تصدي‌گري‌هاي بي‌حاصل كه فعالیت‌های واقعي آن‌ها نيستند، دست كشيده، از نقش كنترلي خود کاسته و به نقش‌هاي مذاکره گر، پشتيبان، تحليلگر، راه‌حل دهنده و كمك دهنده بيفزايند. در اين شرايط است که برون‌سپاری فعاليت‎هاي سازمان به‌عنوان ضرورتي اجرايي و يك راهبرد اجتناب‌ناپذیر براي سازمان‎ها مطرح مي‎شود.

مديران خواهان شركت‌ها و سازمان‎هايي مي‎باشند كه لاغر، چابك، انعطاف‌پذير، پاسخگو، رقابت گر، مبتكر، كارآمد، مشتري دوست و سود‌آور باشند. ‌سازمان‌هاي كوچك انعطاف‌پذيرتر و اقدامات جايگزين روش‌های سرمايه‌گذاري شده و مديريت آن‌ها ارگانيك و پويا است و نوآوري، خلاقيت،‌ و ابتكار عمل در آن‌ها تشويق مي‌شود. تجديد سازمان با رعايت اين نكته در شركت‌هاي متوسط و کوچک نيز آغازشده است اكنون در دنياي کسب‌وکار اولاً كار را به محیط‌هایی كه انسان‌ها هستند مي‌برند و ثانياً کارهایی را كه پيشرفت در آن‌ها محدود بوده و فرصت رسيدن شاغل به سيستم‌هاي تخصصي و مديريت ارشد را فراهم نمي‌كند، از شركت‎ها و سازمان‎ها جدا ساخته و از طريق بخش‌هاي بيرون تأمین مي‌نمايد براي احياي هر نهادي و بازگرداندن آن به وظايف واقعي کارهاي زير لازم است: رها کردن كليه كارهايي كه قابليت انجام ندارند و يا هرگز كارساز و گره‌گشا نبوده‌اند و نيز دست كشيدن از اموري كه دوران ثمربخشي آن‌ها بسر آمده و ديگر نمي‌توانند فايده‌اي در برداشته باشند، تأکید کردن روي امور كارساز و متمركز ساختن فعالیت‌ها روي اموري كه موجبات بهبود و تقويت توانايي سازمان براي انجام وظايف آن را فراهم مي‌سازند و تجزیه‌وتحلیل علل موفقيت‌ها ناتمام و شكست‌ها و ناكامي‌ها را میسر می‌سازد.

در مديريت نوين و اقتصاد پويا به دنبال اقدام براي جبران ضعف‌ها هستند. ازجمله اين اقدامات، كارا كردن شركت‌ها، سازمان‎ها و مؤسسات و حركت به‌سوی واگذاري فعالیت‌ها به بخش خصوصي به‌منظور افزايش بهره‌وري مي‌باشد. مطالعات نشان داده كه امروزه سازمان‌ها برون‌سپاري را به‌عنوان يك ضرورت اجرايي در نظر مي‌گيرند و بسياري از خدمات را جهت واگذاري برنامه‌ريزي مي‌نمايند. با توجه به برنامه توسعه سوم و بخصوص برنامه چهارم و عزم دولت براي كاهش تصدي‌گري اين ضرورت بر دوش سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي و شبه‌دولتی است كه به مسئله برون‎سپاري در چارچوب ضوابط اقدام کنند. برون‌سپاري به‌عنوان يك راهبرد و يا در سطحي پائین تر يك سياست اجتناب‌ناپذير جهت ارتقاء كارايي فعالیت‌ها امري ضروري مي‌باشد.

و...

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3013 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 191

حجم فایل:741 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل