بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:224
پايان نامه کارشناسي ارشد در در رشته ی مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
فهرست مطالب :
فصل اوّل: کلیّات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله تحقیق 2
1-3- اهداف پژوهش 4
1-4-ضرورت انجام تحقیق 4
1-5- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی) 6
1-5-1-سؤال اصلي 6
1-5-2- سؤالات فرعي 6
1-6- قلمرو تحقیق 6
1-6-1- قلمرو موضوعی 6
1-6-2- قلمرو مکانی 7
1-6-3- قلمرو زمانی 7
1-7- روش تحقیق 7
1-8- شرح واژهها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق 8
1-8-1- زير ساخت مديريت دانش 8
1-8-2-فرهنگ سازمانی 8
1-8-3- فرآيندهاي دانش 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 9
2-1-مقدمه 10
2-2- مدیریت دانش 10
2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11
2-3-1- دانش چیست؟ 11
2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15
2-3-3- عناصر دانش 16
2-3-4- ویژگیهای دانش 19
2-3-5-انواع دانش 22
2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22
2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23
2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24
2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25
2-3-5-5- طبقهبندی لیدنر و علوی از دانش 26
2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27
2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29
2-4-3- تكامل مديريت دانش 31
2-4-4- ظهور مديريت دانش 32
2-4-5-فرآیند تكامل مديريت دانش 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37
2-4-6-1-تولید دانش 37
2-4-6-2-جمعآوری دانش 42
2-4-6-3- الگوبرداری 44
2-4-6-4- دستهبندی دانش 46
2-4-6-5- ذخیره دانش 46
2-4-6-6- انتشار دانش 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54
2-5- مدلهای مدیریت دانش 55
2-5-1- مدل عمومي دانش در سازمان 55
2-5-2- مدل نوناكا 57
2-5-3- مدل شش بعدي مديريت دانش 59
2-5-4- مدل رن جانستون 61
2-5-5- مدل ادل و گراسيون 62
2-5-6- مدل استيوهالس 64
2-5-7- مدل ايجاد و كاربرد دانش ويگ 65
2-5-8-مدل دانششناسي سازماني وانكروگ و روس (1995) 70
2-5-9- مدل مديريت دانش چوو 70
2-5-10-مدل مديريت دانش بويست 73
2-5-11- چهارچوب مديريت دانش پرابست 75
2-6- زیرساختهای مدیریت دانش 77
2-6-1-عامل فنی (فناوري اطلاعات) 78
2-6-2- عامل فرهنگ سازماني 80
2-6-3- حمايت مديريت 82
2-6-4-حس تعلق سازماني 83
2-6-5- مشاركت در تصميمگيري 83
2-6-6- عامل مدیریتی 83
2-6-7- فناوریهای مدیریت دانش 84
2-6-8- مديريت محتوا 85
2-6-9- طبقهبندي دانش 87
2-6-10- گروهافزار 87
2-6-11- گروههاي تسهيم تجربه آنلاين 89
2-6-12- پورتالهاي سازماني 90
2-6-13- تحليل و طراحي شبكه اجتماعي(اس. ان. اي) 92
2-6-14- يادگيري الكترونيك 93
2-6-15- داستانگويي و حكايات 94
2-6-16- ابزارهاي بيسيم براي انتقال دانش 94
2-6-17- سيستمهاي مديريت نوآوري و ايده 95
2-6-18- تركيب ابزارها و فناوريهاي مديريت دانش 96
2-6-18- سیستمهای خبره 98
2-7- مباني زير ساخت مديريت دانش 99
2-7-1- فرهنگ سازماني 100
2-7-1-1-حمايت مديريت 102
2-7-1-2-حس تعلق سازماني 102
2-7-1-3-مشارکت در تصميم گيري 102
2-7-2-فرآيندهاي دانش 103
2-7-2-1-پردازش دانش 103
2-7-2-2- انتقال دانش 104
2-7-2-3- تسهيم دانش 104
2-7-3- نظام فناوري اطلاعات 105
2-7-3-1- سيستمهاي اطلاعاتي 106
2-7-3-2-مديريت فناوري اطلاعات 106
2-7-3-3-فرآيندهاي کسب اطلاعات 107
2-8- پیشینه پژوهش 107
2-9- جمعبندی 109
فصل سوّم: روش پژوهش 110
3-1- مقدمه 111
3-2- روش تحقیق 111
3-3- فرآیند تحقیق 112
3-3-1-مطالعهای جامع بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی مفاهیم مدیریت دانش و زیرساخت های مدیریت دانش 112
3-3-2- شناسایی شاخص های مربوط به زیرساخت های مدیریت دانش 112
3-3-3- جمعآوری دادههای تحقیق 112
3-3-4- تحلیل دادههای تحقیق 112
3-4- جامعه آماری 113
3-5- نمونه آماری 114
3-6-مدل مفهومی تحقیق 114
3-7- روش گردآوری دادهها 115
3-8- روایی پرسشنامه 119
3-9- پایایی پرسشنامه 119
3-10- روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها 121
3-11- جمعبندی 121
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش 123
4-1- مقدّمه 124
4-2- یافتههای توصیفی 124
4-3- یافتههای استنباطی 128
۴-۴- جمع بندی 177
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش 178
5-1-مقدمه 179
5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله 179
5-4- پیشنهادات کاربردی 186
۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 186
6-5- محدودیت های تحقیق 187
منابع و ماخذ 188
فهرست جداول :
جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24
جدول 2-۲: نخستين تلاشها در راستاي مديريت دانش 29
جدول 2-3 : مدل مديريت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61
جدول 2-4: مدل مديريت دانش ويگ- سطوح درونيسازي (ويگ، 1993) 66
جدول 2-5: ماتريس مديريت دانش (ويگ، 1993) 68
جدول 2-6: مدل دانش بويست (1987) 75
جدول 2-7: اهداف و نيازمنديهاي پورتال دانش سازماني 91
جدول 2-8: طبقهبندي ابزارهاي فناوري اطلاعات بر مبناي زمان و مكان همكاري افراد (رائو، 2005) 96
جدول 2-9: ابزارهاي فناوري اطلاعات براي فرآيندهاي مديريت دانش (رائو، 2005) 97
جدول 2-10: ابزارهاي فناوري اطلاعات در مدل مارپيچ دانش (نوناكا و تاگوچي، 2001) 98
جدول 3-1: جدول نمونه گیری مورگان 116
جدول ۳-۲: ابعاد و گویه های پرسش نامه تحقیق 121
جدول 4-1 دادههاي مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان 124
جدول 4-2 دادههاي مربوط به مشخصات سابقه خدمت............ 125
جدول 4- 3 توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب میزان تحصیلات 126
جدول 4-4 توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب پست سازمانی 127
جدول 4-5 آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای پرسشنامه 128
جدول 4-6 یافته های برآمده از فرضیه 1ارزیابی وضعیت عوامل زمینهای در پيادهسازي مديريت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 129
جدول 4-7 یافته های برآمده از فرضیه 1بررسي و ارزیابی وضعیت شاخصهاي مولفههای فرایندهای مدیریت دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 130
جدول 4-8 یافته های برآمده از فرضیه 2 بررسي و ارزیابی وضعیت خلق و كسب دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 131
جدول 4-9 یافته های برآمده از فرضیه 3 بررسي و ارزیابی وضعیت ارزيابي و سازماندهي دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 132
جدول 4-10 یافته های برآمده از فرضیه 4 بررسي و ارزیابی وضعیت به اشتراك گذاري دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 133
جدول 4-11 یافته های برآمده از فرضیه 5 بررسي و ارزیابی وضعیت به كارگيري دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 134
جدول 4-12 یافته های برآمده از فرضیه 6 بررسي و ارزیابی وضعیتشاخصهاي الزام فنیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 135
جدول 4-13 یافته های برآمده از فرضیه 7 بررسي و ارزیابی وضعیتسيستم هاي اطلاعاتي برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 136
جدول 4-14 یافته های برآمده از فرضیه 8 بررسي و ارزیابی وضعیت فرآيندهاي كسب اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 137
جدول 4-15 یافته های برآمده از فرضیه 9 بررسي و ارزیابی وضعیت مديريت فناوري اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 138
جدول 4-16 یافته های برآمده از فرضیه 10 بررسي و ارزیابی وضعیتشاخصهاي الزام فرهنگيبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 139
جدول 4-17 یافته های برآمده از فرضیه 11 بررسي و ارزیابی وضعیت مشاركت در تصميم گيري برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 140
جدول 4-18 یافته های برآمده از فرضیه 12 بررسي و ارزیابی وضعیت حس تعلق سازماني برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 141
جدول 4-19 یافته های برآمده از فرضیه 13 بررسي و ارزیابی وضعیت حمايت مديريت برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 142
جدول 4-20 یافته های برآمده از فرضیه 14 بررسي و ارزیابی وضعیت اعتمادبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 143
جدول 4-21 یافته های برآمده از فرضیه 15 بررسي و ارزیابی وضعیت تناسب مديريت دانشبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 144
جدول 4-22 خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با زیرساختهای مدیریت دانش 145
جدول 4-23 خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای مدیریت دانش 147
جدول 4-2۴ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان عامل فناوری 149
جدول 4-2۵ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان عامل فرهنگی 151
جدول 4-2۶ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای خلق و كسب دانش 153
جدول 4-2۷ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهایارزيابي و سازماندهي دانش 155
جدول 4-۲۸ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای به اشتراك گذاري دانش 157
جدول 4-۲۹ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای به كارگيري دانش 159
جدول 4-3۰ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان سيستم هاي اطلاعاتي 161
جدول 4-3۱ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فرآيندهاي كسب اطلاعات 163
جدول 4-3۲ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان مديريت فناوري اطلاعات 165
جدول 4-3۳ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان مشاركت در تصميم گيري 166
جدول 4-3۴ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان حس تعلق سازماني 169
جدول 4-3۵ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان حمايت مديريت 171
جدول 4-3۶ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان اعتماد 173
جدول 4-3۷ خروجي آزمون تحليل واريانس براي آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان تناسب مديريت دانش 175
جدول 4-۳۸ خروجی آزمون فریدمن برای اولویت بندی متغیرهای تاثیرگذار 176
جدول 4-۳۹ آزمون فریدمن برای تعیین اولویت متغیرهای تاثیرگذار بر میزان زیرساخت های مدیریت دانش 177
جدول 5-1 وضعیت دستگاه های مورد مطالعه در زیرابعاد مروبط به زیرساخت های مدیریت دانش 181
جدول 5-2 مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش 183
جدول ۵-۳ مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زیر ابعاد زیرساخت های مدیریت دانش 184
چکیده :
در این پژوهش به بررسی مقایسهای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینهی زیرساختهای پیادهسازی مدیریت دانش پرداخته شد. ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها یک پرسش نامه ۳۶ سوالی بود که وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش را در سه زیرساخت فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات می سنجید. این پژوهش تعداد ۲۸ دستگاه ستادی استان را مورد مطالعه قرار داد . طبق آمار رسمی دستگاه های فوق الذکر تعداد جامعه آماری ۲۳۱۱ نفر بود که از این تعداد و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان نمونه آماری ۳۳۱ نفر به دست آمد که در نهایت با توزیع پرسش نامه بیشتر تعداد ۳۹۰ پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید. نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. به منظور روایی سنجی نیز از روایی محتوا و صوری استفاده و روایی پرسش نامه به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند تی استیودنت و آزمون واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که همه ۲۸ دستگاه مورد مطالعه از وضعیت مطلوبی در زمینه زیرساخت ها برخوردار هستند. نتایج حاصل از رتبه بندی دستگاه ها نیز نشان داد که به صورت کلی سازمان انتقال خون بالاترین و اداره راه و شهرسازی جنوب پایین ترین رتبه را در زیرساخت های مدیریت دانش دارا هستند. در نهایت نیز پیشنهاداتی مانند بهبود فرهنگ تسهیم دانش، توسعه سیستم ارزیابی و سازماندهی دانش و چند پیشنهاد عملیاتی و کاربردی دیگر برای بهبود وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش ارایه گردید.
کلمات کلیدی: مدیریت دانش، زیرساخت های مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش، فناوری اطلاعات
مقدمه :
عصر حاضر، عصر اقتصاد دانش محور ناميده شده است. در اين دوران توجه مديران سازمانها بيشتر به مقولههايي همچون دانش و خلاقيت جلب شده است و در پي آن انسانهاي دانشگرا نسبت به انسان هاي عملگرا اهميت بيشتري پيدا كردهاند.
صاحبنظران معتقدند دهه 80 دهه جنبش كيفيت و دهه 90 دهه مهندسي مجدد بوده است و دهه كنوني دهه مديريت دانش است. به گفته پيتر دراكر چالش 50 سال اول هزاره سوم بهرهوري دانش در سازمانهاست كه جز با مديريت درست و مؤثر آن امكانپذير نيست (افرازه، 1386). از اينرو جاي تعجب ندارد كه دانش قواعد قديمي مربوط به رقابت و استراتژي را دگرگون كرده است، بهطوريكه پايه و اساس اقتصادهاي صنعتي از منابع مادي به سمت داراييهاي فكري سوق داده شده است. اين امر محققان را بر آن داشته است تا درباره چگونگي مديريت اين سرمايه ارزشمند تحقيق كنند.
علیرغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است، کمتر پژوهشی بهطور جامع به بررسی کلیه مولفههای زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفههای مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را بهطور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت، سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.
1-2- بیان مسأله تحقیق
الزامات مديريت دانش، سازوكاري است كه سازمان از طريق آن دانش را مديريت ميكند و افراد در بخشهاي متفاوت آن، دانش خود را از طريق اين زيرساخت تسهيم ميكنند، به طوري كه اعضا بتوانند از آن دانش به طور كاملاً اثربخش استفاده كنند. اين زيرساخت باعث ميشود، فرآيندهاي ضروري دانش با حداكثر كارآيي صورت گيرند، از فناوريها اعم از سختافزار و نرمافزار كارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهيم و به كارگيري دانش انجام پذيرد. هدف اصلي اين زيرساخت، چيزي جز جريان دادن دانش در رگهاي فرآيندهاي كاري سازمان نيست. الزامات مديريت دانش شامل الزامات فرهنگي، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوري اطلاعات ميباشد. يك زيرساخت قوي دانش بر اساس مباني قوي ايجاد ميشود و اين مباني به استفاده كامل از دانش ميانجامد. در اين ميان، مديريت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمركز دارد. خلق و تسهيم دانش، حاصل تعاملات انسانها در حين كار است، لذا در مديريت دانش ابتدا بايد افراد را به اطلاعات مرتبط كرد. اين ارتباط شامل فرايندها و تشويق لازم است؛ نه صرفاً براي ايجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلكه به دنبال آن، براي سهيم شدن در منبع جهاني اطلاعات. سپس افراد بايد با هم مرتبط شوند. آنها بايد قادر به يافتن يكديگر بوده و در مورد درخواست و دريافت كمك و انتشار تجاربشان راحت باشند. اين كار به آنان اين احساس را ميدهد كه خود را همواره در تحقق اهداف استراتژيك سازمان سهيم ببينند. مديريت دانش را نبايد با مديريت دادهها اشتباه كرد. مديريت دادهها بر فرآيند و فناوري تمركز دارد، در حالي كه اركان مديريت دانش، افراد و توانايي جمعي آنان براي تشريك مساعي سريع و اثربخش است. بدون مديريت دادهها، مديريت دانش موفق نخواهد بود. پيوند دادن اين دو، نيازمند تعهد به فرهنگ تسهيم دانش است. سازمان براي رسيدن به اين منظور چارهاي جز سرمايهگذاري و تعهد به ايجاد فرهنگ مطلوب سازماني ندارد. بدون آنكه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعاليتهاي فعلي دانش را بپذيرند، زيرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنين، بدون داشتن يك زيرساخت فناوري كه به اندازه كافي براي پشتيباني فعاليتهاي دانش قوي باشد، زيرساخت دانش عمل نميكند و تا زماني كه فرآيندهاي مبتني بر دانش نباشند نيز، مديريت دانش داراي زيرساخت مناسبي براي عمل نخواهد بود(سیوان[1]، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبديل اطلاعات به دانش و نهايتاً به كار يا خروجي مشخص داراي ارزش افزوده، حاكي از آن است كه تنوع، خلاقيت، نوآوري و دانش محور شدن سازمانها، انتخابي اجتنابناپذير براي سازمانهاي قرن بيستويكم خواهد بود(میشل و رایس[2]، ۲۰۰۷).
و...