تحقیق اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان و راههای درمان آنها،190 صفحه،docx
فهرست
عوامل بروز اختلالات یادگیری.. 10
عوامل بروز اختلالات یادگیری.. 12
پیامد منفی برای رفتارهای نامطلوب.. 33
مراقبتهاي روانپزشکي در کودکان و نوجوانان. 35
آموزش روانشناختی در سطح همگانی: 37
آموزش روانشناختی برای گروههای در معرض خطر: 37
آموزش روانشناختی برای گروههای پر خطر: 38
چگونگی ارائه آموزشهای روان شناختی. 38
الگوی جلسات آموزش روان شناختي. 40
الگوهاي آموزش روانشناختي براي خانواده: 40
روش كارگاهي و يا بصورت سخنراني. 40
يك روزه. كوتاه مدت و يا طولاني مدت.. 40
مرتبط با مراحل بيماري يا غير مرتبط با آن. 41
تمرينات و بازي ها: (Exercises and games) 42
روش بارش افكار (Brain storming): 42
آموزش روانشناختي در سطح اوليه پيشگيري.. 52
انواع مداخلات سطح اول پيشگيري.. 52
پدر و مادر بودن چه معنایی دارد؟. 53
باورهایی رایج نادرست در تربیت فرزند: 55
برقرار رابطه مثبت با کودکان: 57
تأیید و تشویق رفتارهای مثبت: 60
نحوه ارایه دستور العمل ها و فرامین به کودک: 61
روش های آموزش مهارت های جدید: 62
توجه والدين را در استفاده از جدول رفتاري به نكات زير جلب نمائيد: 63
راهبردهای مدیریت رفتار نامطلوب: 64
نحوه استفاده از بحث جهت دار: 64
نكات زير را در استفاده از اتاق خلوت به والدين گوشزد كنيد: 67
مدیریت رفتار در موقعیت های خاص : 67
در مورد نحوه ی مراقبت از خود به آنها اينگونه آموزش دهيد: 69
« تقويت عملكردهاي تكاملي كودكان ». 69
والدين چه مي توانند بكنند؟. 74
مهارت هاي حل مسئله را به كودكتان بياموزيد؟. 77
به بچه ها بياموزيد كه چه انجام دهند. 79
تشويق به نوشتن احساس دروني. 80
نكات كلي كه والدين در مواقع خشم و عصبانيت كودكان بايد به آن توجه داشته باشند: 82
روش آموزش توالت را به والدين آموزش دهيد 84
در مرحله آموزش توالت نكات زير را در نظر بگيريد: 84
« مديريت مشكلات رفتاري خاص». 85
در مورد نحوه مديريت كج خلقي كودك به والد آموزش دهيد: 86
مشكلات رفتاري هنگام غذا خوردن. 87
به والدين در مورد نحوه مديريت رفتار كودك به هنگام غذا خوردن آموزش دهيد: 87
به والدين در مورد نحوه مواجهه با مقاومت كودك براي رفتن به رختخواب آموزش دهيد. 89
به والدين در مورد نحوه ی مواجهه با مشكل كودك در بخواب رفتن آموزش دهيد: 90
مورد مواجهه با مشكل بيدار شدن مكرر كودك در خواب به والدين آموزش دهيد: 91
به والدين در مورد نحوه آگاه سازي كودك بزرگتر پيش از تولد كودك جديد آموزش دهيد: 93
توصيه هاي مربوط به زمان تولد: 93
توصيه هاي مربوط به كودكان بزرگتر: 94
در خصوص نحوه مواجهه با عادت هاي كودكان به والدين آموزش دهيد: 95
توصيه هاي مربوط والدين در موارد اضطراب مدرسه: 96
نشانههای اضطراب ناتوانکننده: 102
عوامل بوجود آورنده ي اضطراب امتحان: 102
نقش خانواده در كاهش اضطراب امتحان: 105
آنچه كارشناسان بهداشت روان مي توانند براي اين كودكان يا نوجوانان انجام دهند: 108
ايمن سازي در مقابل استرس امتحان. 108
مقابله با باورهاي غير عقلاني و غير منطقي. 110
عوامل زمینه ساز در پرخاشگری کودکان. 110
توصيه هائي براي والدين در برخورد با خشونت ناشي از رسانه ها: 112
با کودکان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟. 113
توصيه هائي براي والدين درگفتگو با كودك و نوجوان درمورد رفتار و روابط جنسي: 123
« مداخله در حوادث و بلايا». 123
واکنش های کودکان ونوجوانان به استرس.. 124
واکنش کودکان ونوجوانان بعد از وقوع حوادث آسيب زا 125
واکنش های شايع پس از واقعه آسيب زا 126
كودكان را از والدين شان جدا نكنيد 129
امكانات بازي و سرگرمي را براي كودكان فراهم سازيد 130
نحوه ی مواجهه با بحران در مدرسه. 130
كودكان چه دركي از مفهوم مرگ دارند؟. 133
چهار مرحله سوگ عبارتند از: 133
توصيه هاي لازم براي والدين. 136
آموزش روان شناختي در اختلالات روان پزشكي كودكان. 137
« اصول كلي آموزش روان شناختي در اختلالات روان پزشكي كودكان». 137
به دقت به صحبتهاي والدین گوش دهيد 138
در مورد مشكل موجود اطلاعات صحيح ارائه نمائيد 138
وعده هاي غير واقعي در مورد بهبود بيماري به والدین ندهيد 139
به والدین در مورد اينكه چه نكاتي را در مراقبت از كودك شان در نظر بگيرد آموزش دهيد 139
مدل اختلال عملکرد عصب شناختي: 141
آنچه والدين در مواجهه با كودك اوتيستيك بايد بدانند: 142
اطلاعات در مورد علل بيماري.. 142
« اختلال بيش فعالي نقص تمركز». 142
علت اختلال بيش فعالي - كم توجهي چيست؟. 144
اختلال نافرمانی مقابله ای.. 147
جدول 1 ملاک های تشخیصی اختلال بی اعتنایی مقابله ای.. 149
جدول 2- ملاک های تشخیصی اختلال سلوک.. 150
تعاریف ناتوانی های یادگیری: 154
انواع ناتوانیهای یادگیری : 155
ناتوانی در خواندن : Dyslexia. 155
ناتوانی در ریاضیات : Dyscalculia. 155
ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن : Dysgraphia. 155
چرا مهم است كه اختلالات يادگيري را تشخيص دهيم؟. 159
آنچه بايد والدين در مورد لكنت بدانند: 169
مهمترين نشانه هاي اختلال دو قطبي در كودكان عبارتند از: 172
اختلال دو قطبي در نوجوانان ممکن است با نشانه هاي زير همراه باشد. 173
آنچه والدين در مواجهه با كودك مبتلا به اختلال خلقي بايد بدانند: 174
اطلاعات در مورد علل بيماري.. 174
در مورد نكات زير در مورد كودكاني كه از اضطراب جدايي رنج ميبرند به آموزش دهيد: 176
در مورد كودكاني كه مشكل اضطرابي دارند به والد آموزش دهيد كه: 177
فاكتورهاي رواني ـ اجتماعي. 179
آينده اين كودكان چگونه است؟. 182
در صورت وجود اختلال تيك به والدين در خصوص موارد زير آموزش دهيد: 184
روش هاي بهبود عملكردهاي تكاملي. 185
مقدمه
اصطلاح اختلال یادگیری از نیاز به تشخیص و خدمت به دانشآموزانی برخاستهاست که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه میشوند و در عین حال درچهارچوب سنی کودکان استثنایی نمیگنجند. ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوش انها کمابیش عادی است، به خوبی صحبت میکنند، مانند سایر کودکان بازی و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط بر قرار میکنند. درخانه نیز یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار میکنند به خوبی انجام میدهند. لیکن توانایی لازم برای به جریان اندازی اطلاعات برای بیان کردن و به ویژه نوشتن را ندارند. پس با توجه به مشخصات کلی این دانشآموزان، میتوان آنها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط میشود، اختلال دارند که این اختلال میتواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود. هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن و محاسبه از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف میشود.
این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی، آسیب دیدگیهای مغزی، نقص جزئی در کار مغز، و خوانشپریشی را در بر میگیرد. این تعریف آن دسته از دانش آموزان را که به دلیل معلولیتهای دیداری، شنیداری یا حرکتی، همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شدهاند، شامل نمیشود.
ناتوانیهای یادگیری با اصطلاحهایی چون خواندن جبرانی یا دیرآموزی مترادف نیست. این تعریف به طور ویژه از کودکان و نوجوانانی یاد میکند که به شدت دچار ناتوانیهای یادگیری بخصوصی هستند. دانش آموزان مبتلا به این مشکل نیازمند آموزش ویژهای هستند که بنا بر نظر امز باید با تمرینهای مخصوص، غیر معمول و با کیفیتی غیر عادی سر و کار داشته باشند این امر جدا از شیوههای آموزشی و منظمی است که اکثر کودکان از آن استفاده میکنند. وظیفه کارشناسان در این زمینه این است که عهده دار جبران ناتوانی یادگیری به خصوص کودک به صورت آموزش انفرادی یاگروههای کوچک باشند.
عوامل بروز اختلالات یادگیری
ثابت شدهاست که علل بروز ناتوانیهای یادگیری نسبتاً مبهم است برخی از مشکلات کنونی درباره مفهوم ناتوانیهای یادگیری بازتابی است از ناتوانی ما در اشارهٔ دقیق به علل بروز ناتوانیهای یادگیری که شاهدش هستیم. روشن است که آگاهانه یا ناآگاهانه مسئله علل بروز ناتوانیهای یادگیری را به فراموشی و بی توجهی میسپاریم بر حسب درک ما از ناتوانیهای یادگیری و نگرش اولیه حرفهای ما (پزشکی، روان شناسی، تعلیم و تربیتی) نسبت به ناتوانیهای یادگیری ممکن است ما به علل خاصی توجه پیدا کنیم تا آن که به رابطه علّی دشواری بپردازیم.
اما تجربه گذشته و عمل کنونی به ما ثابت میکند که ناتوانیهای یادگیری مفهومی چندرشتهای است و پیوند میان کارشناسان رشتههای گوناگون در این امر باید برقرار باشد.
الف) عوامل آموزشی
۱- تدریس ناکافی و ناصحیح به کودکان
۲- عدم فراگیری معلم از مهارتهای لازم جهت تدریس درسهای پایه در مدارس
۳- توقعات بیش از اندازه بالا یا بسیار پایین معلمان
۴- برنامه ریزی و طرح برنامهٔ آموزشی ضعیف
۵- عدم فعالیتهای برانگیزنده
۶- تدریس عملی نادرست
۷- عدم آموزش مهارتهای اجتماعی، یادگیری و حرکتی و جسمی و عدم پرداختن به یادگیریهای زبان شفاهی
۸- استفاده نادرست از روشها و مداد و برنامه درسی
ب) عوامل محیطی
عوامل محیطی بسیاری وجود د دارد که میتواند به پیچیدگی ناتوانیهای یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد. - تغذیه، بهداشت، تندرستی
انگیزش ضعیف توجه ناکافی و ضعف در انجام کار بر اثر گرسنگی و وجود رنگها و مزههای مصنوعی در غذاها طبق نظر فاین گولد روی تحرک بیش از حد کودک مؤثر است.
سرماخوردگی مزمن، مشکلات تنفسی، آلرژیها و … در ناتوانی یادگیری کودک مؤثر است.
سقوط، آسیب دیدگی مغزی، ضربه وارد به سر و … در ناتوانی یادگیری مؤثر است.
- تحریک حسی
کودک در حال رشد نیازمند درون دادهای حسی است تا درباره محیط و خود و هر دو بیاموزد یعنی کودک به تجربههایی نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه بیاموزد.
- تحریک زبانی
زبان به واسطه نقشش در تفکر و یادگیری سایر مهارتها در محیط زندگی کودک جایگاه ویژهای دارد و ممکن است ناتوانی کودک از نبود مدلهای درست در اوایل رشد وی سرچشمه گرفته باشد.
- رشد اجتماعی و عاطفی
بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری مضطرب، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با فقدان امنیت طبیعی، ثبات محبت و گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد.
ج) عوامل روانی
امکان دارد کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در عملکردهای روانی پایه چون ادراک، حافظه و شکل درون به مفاهیم اختلال داشته باشند. د- عوامل فیزیولوژیکی
بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ناتوانیهای یادگیری آسیب دیدگی مغزی، شدید یا جزیی و صدمه وارده به دستگاه عصبی و مرکزی است.
ه- عوامل ژنتیکی
شواهدی در دست است که نشان میدهد ناتوانیهای یادگیری احتمالاً در برخی خانوادهها بیش از دیگران دیده میشود در واقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانیهای یادگیری نقش دارد.
ز – عوامل بیوشیمیایی
اختلالهای گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانیهای یادگیری میشوند مثل هایپوگلیسمی، کم کاری تیروئید و …
و- عوامل پیش، هنگام و بعد از تولد
ژ- تاخیر رشد
بندر، دهریش، جانسکی، لانگ فود … اظهار میدارند که عدم ظهور علائم رشد برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است از تاخیر رشد برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی سرچشمه گرفته باشد که این گونه کودکان پس از بزرگتر شدن بر این مشکلات غلبه میکنند.
چ- نقص جزیی در کار مغز
به نظر میآید هر گونه نتیجه گیری درباره حیاتی بودن آسیب دیدگی مغزی در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در بهترین شرایط فقط جنبه تجربی و آزمایشی دارد.
نظریههای یادگیری نظریههای کارکردگرایی
تعداد مشاهده: 8085 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 190
حجم فایل:254 کیلوبایت