پاورپوينت آموزش و پرورش سوئد در مقطع پيش دبستاني

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

فهرست

تاريخچه

سياست‌هاي مقطع آموزش پيش دبستاني

اصلاحات آموزشي

اهداف آموزشي

تعداد ساعات آموزشي

برنامه‌هاي آموزشي

برنامه ريزي آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني

ارزيابي تحصيلي  مقطع آموزش پيش دبستاني

خدمات پيش دبستاني

بودجه مقطع آموزش پيش دبستاني

در مدارس چه مي‌گذرد

اهداف برنامه و فعالیت های دوره پیش دبستانی در ايران

 

بخشي از متن

تاريخچه

با وجوديكه مراكز آموزش پيش دبستاني (كودكستان‌ها و مهد‌هاي كودك) از اوايل قرن 19 در سراسر كشور سوئد فعاليت داشته‌اند، آموزش فراگير آن طي دهه1970 به وقوع پيوست.

سياست‌هاي مقطع آموزش پيش دبستاني

حضور نمايندگاني از والدين دانش آموزان درمراكز آموزش پيش دبستاني در قوانين آموزشي كشور منظور نگرديده است. اين درحاليست كه برنامه‌هاي آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني فرصت تاثير گذاري بر فعاليت‌هاي آموزشي به ويژه درخصوص برنامه ريزي آموزشي براي والدين را فراهم آمده است. ارتباط روزانه والدين با مراكز آموزش پيش دبستاني از اهميت استراتژيگ برخوردار مي‌باشد.لازم به ذكر است كه جلسات رسمي اوليا- مربيان در جهت برقراري ارتباط هر چه نزديكتر ميان والدين و مسوولان مراكز آموزش پيش دبستاني سالانه 3 مرتبه برگزارمي‌گردد

اصلاحات آموزشي

بنا بر تصميمات اتخاذ شده توسط مجلسي ملي سوئد در كليه مراكز آموزشي پيش دبستاني ملزم به ارائه خدمات آموزشي و تفريحي كودكان رده‌هاي سني 1 سال تا 4 سال مي‌باشد. طبق اصلاحات به عمل آمده موازي پيش دبستاني به ويژه مدارس بين‌المللي رايگان بوده و حداقل 525 ساعت آموزش در سال برابر با 3 ساعت در روز مبادرت مي‌نمايند.

اهداف آموزشي

از جمله مهم‌ترين اهداف مراكز آموزش پيش دبستاني و مراكز ويژه مراقبتي كودكان سوئدي مي‌توان به رشد ذهني كودكان از طريق تشويق و تهييج آنان درگرايش به فعاليت‌هاي گروهي آموزشي و ايجاد شرايط مناسب‌ جهت رشد سطح يادگيري كودكان اشاره نمود. از اول آگوست سال 1998، اهداف و وظايف مراكز آموزش پيش‌دبستاني در قالب برنامه‌هاي آموزشي ويژه، جايگزين برنامه‌هاي آموزشي پيشين گرديد. دولت سوئد نيز به تعيين اهداف و خطوط كلي مقطع آموزش پيش دبستاني به موازات ساختار‌ها و سياستهاي معين مقطع آموزش پايه مبادرت نمود.

تعداد ساعات آموزشي

مراكز آموزش پيش دبستاني كشور سوئد ازسيلابس تحصيلي و مقررات ويژه‌اي جهت چگونگي اختصاص وقت به فعاليت‌هاي مختلف آموزشي برخوردار نمي‌باشند. مراكز آموزش پيش دبستاني ملزم به فراهم نمودن فعاليت‌ها آموزشي و برقراري هماهنگي ميان آموزش و پرورش كودكان جامعه مي‌باشند.

برنامه‌هاي آموزشي

ارائه بازي‌هاي مختلف در اشكال مختلف آن، هدف اصلي مقطع آموزش پيش دبستاني در جهت آموزش صحيح و رشد ذهني كودكان مي‌باشد. مطابق فرايند يادگيري درمراكز آموزش پيش دبستاني، حداكثر بازي‌هاي گروهي مي‌بايستي در محيط‌هاي طبيعي صورت پذيرد.ارائه بازيها به صورت گروهي،خود عامل مهمي درجهت يادگيري متقابل كودكان و پرورش حس مسئوليت پذيري آنان محسوب مي‌گردد.

برنامه ريزي آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني

طبق توافقات به عمل آمده ميان انجمن اوليا و شهرداري‌هاي كشور،مسئووليت مراقبت ازكودكان طي طول معيني از روز برعهده دو مركز فوق قراردارد.گفتني است كه توافق نامه‌هاي مذكورتوسط شهرداري ثبت مي‌گردد. ساعات فعاليت مراكزآموزش پيش دبستاني كشور سوئد معمولاً ساعات6:30 تا18:30و ازدوشنبه تاجمعه را شامل مي‌گردد.

كودكاني كه در بيمارستانها و يا موسسات ديگر تحت مراقبت مي‌باشند، از فعاليتهاي آموزشي مشابه آنچه كه درمراكز پيش دبستاني ارائه مي‌گردد، برخواردار مي‌گردند. به آندسته از كودكان رده سني6 سال كه دركلاسهاي پيش دبستاني حضور داشته و مدت زمان حضور آنها دركلاس به بيش از 15 ساعت در هفته و يا 525 ساعت در سال بالغ نمي‌گردد ، هزينه‌اي تعلق نمي گيرد. اكثريت قريب به اتفاق كودكان رده سني6 سال سوئدي دركلاسهاي پيش دبستاني ثبت نام نموده و در آنها حضور پيدا مي‌كنند.

ارزيابي تحصيلي  مقطع آموزش پيش دبستاني

عملكرد مدارس پيش دبستاني و سايرمراكز  مراقبتي كودكان در دو سطح ايالتي و محلي توسط شهرداري‌ها و مدارس ارزيابي مي‌گردد. مدارس پيش دبستاني به‌طور منظم مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. ارزيابي‌ها هم‌چنين ممكن است توسط بازرسين مستقل و يا توسط اولياء كودكان و ياپرسنل و مديريت مدارس صورت پذيرد. مشاركت كودكان و والدين ازجمله  اهداف اساسي مراقبت از كودكان مي‌باشد.  ارزيابي مربوطه با اهداف و چگونگي ادارة مراكز آموزش پيش دبستاني مرتبط مي‌باشد. تكنيك‌هاي ارزيابي بسته به نوع شاخص‌هاي تعيين شده توسط شهرداري‌ها ويا مدارس انتخاب مي‌گردد. 

خدمات پيش دبستاني

1- مراكز پيش دبستاني كه به ثبت نام از كودكان رده هاي سني1 تا 5 سال مبادرت نموده و فعاليت‌هاي آموزشي خود را به آنان عرضه مي‌نمايند. به طور كلي اين مراكز در تمام طول سال و كليه ايام هفته فعال بوده و زمان كاري آنها با ساعات كاري و مطالعه والدين و همچنين با نياز كودكان مطابقت دارد.

2- مراقبت ازكودكان درمنازل ـ پرستاران كودك درطول مدت زمان اشتغال والدين به فعاليت يا تحصيل به مراقبت ازكودكان درمنازل مبادرت مي‌نمايند. به طوركلي درچنين شرايطي كودكان مي‌بايستي از خدماتي كه درمراكز پيش دبستاني ارائه مي‌شود برخوردار گردند.

در مدارس چه مي‌گذرد

در همه مراحل آموزشي از مهد کودک تا تحصيلات دانشگاهي دختران و پسران در کنار هم هستند و به طور مختلط در کلاس هاي درس و محيط آموزشي حضور دارند.بچه ها از مهد کودک و دبستان عادت مي کنند ديگران را با نام کوچک آنها صدا کنند.

بودجه مقطع آموزش پيش دبستاني

مراكز مختلف آموزش پيش دبستاني ازمحل بودجه‌هاي دولتي، بودجه‌هاي شهرداري و اخذ  شهريه‌هاي تحصيلي تامين اعتبارمي گردند.مبالغ شهريه‌هاي آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني در شهرداري‌هاي مختلف متفاوت بوده، معمولاً به درآمدخانواده‌ها بستگي داشته و برحسب تعدادكودكان خانواده‌ها محاسبه مي‌گردد.

اهداف برنامه و فعالیت های دوره پیش دبستانی در ايران

1 - پرورش مهارت‌های جسمی- حرکتی

2- پرورش روحیه و رفتار عاطفی

3- پرورش مهارت‌های ذهنی

4- پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی

5 - انس با قرآن و علاقه‌ به یادگیری آن

6 -  پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی

7-  تقویت حس دینی و علایق مذهبی

8- پرورش هویت ملی

9 -  پرورش مهارت‌های زبان فارسی

10 -  ارتقای سطح بهداشت و ایمنی

11 -  آشنایی با محیط‌زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 9102 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:5,460 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل