فایل بررسي آثار گردشگري بر روي جامعه با نگاهي به صنعت گردشگري ايران
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
مقدمه 2
تاریخچه 3
مفهوم گردشگر و گردشگري: 4
شناخت اثرات گردشگری 8
رویکردها و دیدگاه ها 9
آثار گردشگری 10
- اثرات اقتصادي 10
- اثرات فرهنگی و اجتماعی 18
- اثرات زیست محیطی 20
- اثرات سیاسی 22
بررسی آثار منفی و مثبت گردشگری 24
بررسي آثار منفی فرهنگی – اجتماعی 27
گردشگري در اسلام و ايران 38
چالشهای موجود در توسعه گردشگری ایران 41
موانع اصلی در توسعه جهانگردی در ايران 43
راهكارهاي مناسب توسعه گردشگري در ايران 45.
نتيجهگيري 50
منابع و مأخذ: 52
چکیده
هدف ازانجام این تحقیق بررسی آثار گردشگری وصنعت توریسم بر روی جامعه در ایران و جهان، شناخت چالش ها و موانع اصلی در توسعه این صنعت می باشد. این تحقیق به روش کتابخانه ای و با استفاده از مقالات، مجلات و کتابهای مربوطه به صورت فیش برداری جمع آوری شده است.
نتیجه این تحقیق یافتن راهکارهای مناسب برای رفع موانع و چالش های موجود بر سر راه صنعت توریسم و گردشگری می باشد.
کلمات کلیدی:
گردشگرو گردشگری – صنعت توریسم – تبادل ارز – درآمد ملی – توسعه اقتصادی
مقدمه
در سالهای اخیر گردشگری به عنوان صنعت بدون دود، منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمیدر بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداختهای بسیاری از کشورها شده است. این صنعت یک صنعت منحصر به فرد اقتصادی تلقی شده و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در پنجاه سال اخیر نشان دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است. توسعه گردشگری موجب رونق اقتصادی و کاهش فقر میشود،همچنین تأثیر به سزایی در افزایش درآمد و کاهش بیکاری و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی دارد. علاوه بر آن گردشگری عاملی است برای گفتگوی بین فرهنگها و تمدنها و از نظر سیاسی نیز، روابط بین ملل و دول را متعادلتر و نزدیکتر میسازد. از لحاظ مذهبی نیز بسیاری از ادیان تأکید ویژهای بر سیر و سفر در نقاط مختلف جهان به منظور کسب علم و دانش داشته اند.
تاریخچه
واژه توریسم برای اولین بار در سال ۱۸۱۱ در مجلهای انگلیسی به نام (اسپورتینگ ماگازین) كه يك مجله ورزشی است مطرح شد. در آن زمان این لغت به معنای مسافرت به منظور تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار میرفت. چنین پیداست که واژه توریسم در گذشته بنا به طرز اندیشه زمان، بیشتر بار معنایی لذت بردن و تفنن داشته است .
اصطلاح توریست از قرن ۱۹ معمول شد. در آن زمان اشرافزادگان فرانسه میبایست برای تکمیل تحصيلات و کسب تجربه های لازم زندگی، اقدام به مسافرت مینمودند.این جوانان در آن زمان گردشگر نامیده میشدند و بعدها این اصطلاح در مورد کسانی به کار میرفت که برای سرگرمیو وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر میکردند و بعدها باتعمیم بیشتر به کسانی اطلاق میشد که اصولا به این منظور سفر میرفتند. کم کم توریست به زبانهای دیگر دنیا وارد شد وازآن واژه توریسم به وجود آمد، برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ کمیته مخصوص آمارگیری مجمع ملل افراد زیر را گردشگر شناخت:
مفهوم گردشگر و گردشگري:
در سال ۱۹۳۷ هیئت کارشناسان آمار جامعه ملل در جهت تعریف جهانگرد گام برداشت. به نظر این هیئت به همه افرادی که به منظور تفنن و لذت بردن به مدت ۲۴ ساعت و بیشتر،و کمتر از یک سال محل اقامت دائم خود را ترک میکنند جهانگرد میگویند. اما هیئت مزبور افرادی را که به منظور اشتغال به کار یا حرفه به کشور دیگری وارد میشوند، مسافران عبوری و دانشجویان مقیم یک کشور را جهانگرد نمیشناخت.
اتحادیه بینالمللی سازمانهای رسمیمسافرتی تعریف فوق را پذیرفت، ولی پس از برگزاری نشست های دوبلین در سال ۱۹۵۰ و لندن در سال ۱۹۵۷، توصیه نمود که دانشجویان نیز در شمار جهانگردان قرار بگیرند و میان مسافران عبوری و جهانگردی تفاوت قائل شوند. این توصیه در نشست سازمان ملل متحد در مورد جهانگردی و مسافرتهای بینالمللی ، که در سال ۱۹۶۳ در رم تشکیل گردید نیز پذیرفته شد. این تعریف جدید که همه دولتها آن را پذیرفتند به ایجاد ضابطهای برای آمارگیری جهانگردی و بنابراین، بررسی وضع بازارهای جهانگردی کمک بزرگی نمود.
شناخت اثرات گردشگری
مسافرت و گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوعترین صنعت دنیا به شمار میرود. بسیاری از کشورها، این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد ، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختارهای زیر بنایی میدانند. همه کشورهای جهان با رقابتی تنگاتنگ در پی بهرهگیری از مزایای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و.... به ویژه دریافت سهم بیشتری از در آمد و بالاترین سطح اشتغال ناشی از بهینه سازی صنعت گردشگری در کشورهای متبوع خود هستند. تلاش همه کشورها بر دو زمینه "رشد" و "پایداری" این صنعت پایدار است.
رویکردها و دیدگاه ها
نظریهها و دیدگاههای مختلفی درباره گردشگری وجود دارد که میتوان همه آنها را در چهار دسته مطرح کرد :
۱) دیدگاه اقتصادی:
در این دیدگاه مسائل سرمایه داری، عرضه و تقاضا، بازاریابی ورابطه مرکز پیرامون و پیرامون مرکز، مسائل کار وکارگری و سرمایه گذاری مورد بحث قرار میگیرد.
آثار گردشگری
در اين مقاله سعي ميشود آثارمختلف صنعت گردشگري از جمله:
- اثرات اقتصادي
- اثرات فرهنگي و اجتماعي
- اثرات زيست محيطي
- اثرات سياسي
بر روي جوامع بررسي شود.
- اثرات اقتصادي