پاورپوینت , ساختار شکست کار در مدیریت فایل , 65 اسلاید , PPTX

دسته بندي : پروژه های کارآموزی » رشته مدیریت (کارآموزی_و_گزارشات)

این پاورپوینت با موضوع ساختار شکست کار در مدیریت پروژه با 65 اسلاید با عناوین زیر:

ساختار شكست كار

تعریف ساختار شکست کار

کاربرد

کاربران ساختار شکست کار

داده‌های اولیه برای تهیهWBS

مراحل تدوين ساختار شكست كار

آزمون ساختار شکست کار

شناسايي فعاليتهاي پروژه

ساختار فيزيكي اقلام قابل تحويلPCWBS)
مهمترين روشهاي تقسيم و تفكيك اقلام پروژه

قابليتها و مشخصات PCWBS

ساختار عملياتي تقسيم كار پروژه FWBS or Functional WBS)

در تهيه FWBS توجه به نكاتي چند ضروريست

طراحيFWBS

منابع


ساختار شكست كار
•ابزاري است كه بوسيله مدير پروژه بكا ربرده مي شود تا پروژه را تعريف كرده، با انسجام دادن به آن باعث شود پروژه در زمان مقرر و با فعاليتهاي محول شده براي هر كدام از تشكيلات مرتبط به پايان برسد.
• اولين قدم مهم در فرآيند برنامه ريزي، WBS مي باشد
•ابزاری برای مشخص‌کردن و طبقه‌بندی کردن اجزای کار می‌باشد بصورتیکه به سامان‌دادن و مشخص‌کردن وسعت کلی کار در پروژه کمک می‌کند.


تعریف ساختار شکست کار
•یک ساختار شبکه‌ای یا درختی به صورت گرافیکی است برای نشان دادن روش تولید محصول یا خدمت شامل، بخش‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و سایر وظایفی که یک سازمان یا شرکت انجام می‌دهد مانند کارهایی که باید انجام شود تا یک محصول یا خدمت مشخص تولید و یا ارایه شود.
• در این تعریف منظور از «کارهایی که باید انجام شود» انجام و اتمام یک پروژه با بودجه و زمان مشخص است.


کاربرد

•تدوین ساختار شکست کار به عنوان یک نظام کاری، برای اطمینان از مشارکت‌ همگان در اجرای پروژه، اعم از کارفرما، پیمانکاران/فروشندگان است که همگی بدانند چه عملیاتی برای تکمیل پروژه مورد نیاز است و وظیفه هرکس چیست.
•استفاده از ساختار شکست کار به عنوان یک شالوده اطلاعاتی، برقراری ارتباط صحیح در باره پروژه را برای گروههای کاری و سازمانهای ناظر بر پروژه و سایر فرآیندهای قانونی، از طریق کاربرد یک مبنای مشترک، تسهیل می‌کند.


کاربران ساختار شکست کار
•در اجرای پروژه‌های بزرگ، علاوه بر کارکنان پروژه، عواملی چون سرمایه‌گذاران،‌ تامین‌کنندگان مالی، پیمانکاران، در بعضی موارد سازمانهای دولتی و موسسات با دانش تکنولوژیکی پیچیده،‌دخالت و مشارکت دارند که بیشتر از گذشته به اطلاعات چندگانه و متمرکز نیاز دارند.
•برای رعایت الزامات حکومتی و مقررات قانونی و مسوولیت نظارتی، سازمانها به اطلاعات و زبان مشترک نیاز دارند. فلسفه ایجاد کد برای هر یک از عملیات در WBS و متدولوژی آن، می‌تواند این نیاز اطلاعاتی کلیه مراجع و واحدها را مرتفع کند.
• در حقیقت در اجرای پروژه، ساختار شکست کار یک داده و زبان مشترک است و ابزاری برای برقراری ارتباط بین کاربران مختلف در پروژه است که کاربرد موثری دارد. در تامین داده‌های مورد نیاز برای تدوین ساختار شکست کار، دو گروه شامل گروه عملیاتی پروژه و گروه‌های حاکمیتی و مسوول دخالت دارند
•یک ساختار شکست کار خوب طراحی و تدوین شده، گروه‌های عملیاتی و مسوول را قادر می‌سازد که ارتباطات دقیق و منظمی با هم داشته باشند

برای تهیه WBS باید به نکات زیر توجه کرد و در خصوص آن ها اندیشید:

• در مورد اقلام و عناصر قابل تحویل بیندیشید . (چه چیزهایی باید تهیه شوند؟ نیازمندیها کدامند؟)
• در مورد نحوه تولید اقلام و عناصر قابل تحویل بیندیشید (چه روشهایی؟ چه فرایندهای خاصی؟ چه کیفیتی؟ چه بازرسی هایی؟)
• آیا چشم اندازی از محصول نهایی در ذهن شما شکل گرفته است ؟
چه کارهایی بایستی انجام پذیرند ؟


داده‌های اولیه برای تهیهWBS
•برای تهیه یک ساختار شکست کار کامل و بدون نقص، داده‌ها و مواد اولیه باید گردآوری شود. این داده‌ها که در زمینه‌های مختلف است به قرار زیر هستند:
•بودجه: نحوه و مقدار تامین مالی و جریان نقدینگی
•برآورد هزینه، میزان هزینه‌های پروژه را بر مبنای تامین خدمات فنی و مهندسی، تامین کالا و تجهیزات و هزینه‌های ساخت، اجرا و نصب و راه‌اندازی را تعیین می‌کند.

•بهره‌وری- نرخ بهره‌وری مورد انتظار برای عوامل درگیر در اجرای پروژه عامل مهمی در تدوین ساختار شکست کار است.
•زمان‌بندی- جدول و برنامه‌ زمان‌بندی و ترتیب انجام فعالیت‌های پروژه از ابتدای کار تا خاتمه پروژه عامل مهمی در تعیین روش کار است.
•منابع- برای اجرای پروژه از منابعی مانند سرمایه، ماشین‌آلات، ‌تجهیزات، نیروی انسانی و مواد مصرفی استفاده می‌شود که اطلاعات آنها برای تدوین ساختار شکست کار ضرورت دارد.
• پس از آنکه کلیه داده‌های پیش گفته فراهم شد، آنگاه کارشناسانی که ساختار شکست کار را تنظیم می‌کنند، کلیه ردیف‌ها و رده‌های عملیاتی را تعریف و تدوین می‌کنند


مراحل تدوين ساختار شكست كار


. موضوع و هدف كلي كار را مشخص كنيد.

موضوع تعيين شده را به دسته هاي رده دوم از نظر اهميت تقسيم كنيد. اين شاخه ها بايد نمايانگر احتياجات و فعاليتهايي باشند كه مستقيماً به هدف اوليه ختم مي شوند و يا براي تكميل كار حتماً بايد انجام شوند. تيم تدوين مداوماً بايد سوالات زير را مطرح كند كه: - براي رسيدن به اين هدف چه چيزهايي مورد نياز مي باشد؟ - سپس چه اتفاقي خواهد افتاد؟ - چه چيزهايي بايد مورد توجه قرارگيرد؟

3. براي هركدام از عناوين مهم فوق جزئيات بيشتري در نظر بگيريد.
WBS تدوين شده را از نظر كامل بودن و سير منطقي آن كنترل كنيد.
ساختار شكست كار بعنوان زيربناي ماتريس توزيع مسؤوليتها،زمانبندي شبكه اي، تخمين و تخصيص هزينه، آناليز ريسك، چارت سازماني، هماهنگي اهداف، كنترل (شامل مديريت پيمان) بكار مي رود.

1
- ساختار فيزيكي اقلام قابل تحويل (PCWBS)


•ساختار فيزيكي تقسيم كار پروژه (PCWBS), تجزيه سلسله مراتبي و سطح به سطح يك پروژه به اقلام قابل تحويل (Deliverables) است و اقلام قابل تحويل , خروجيهايي هستند كه در انتهاي پروژه تحويل مي‌گردند كه مي‌توانند محصولات , تجهيزات , ماشين‌آلات ، تسهيلات ، سخت‌افزار , نرم‌افزار , دستورالعملها و مدارك يا مجموعه‌اي از آنها باشند. عناصر PCWBS هميشه با اسم تعريف مي‌شوند نه با فعل .
هدف از تهيه اين ساختار عبارتست از :

- شكستن محدوده كار به اجزاء كوچكتر و قابل‌مديريت كه اين اجزاء قابل پيش‌بيني , برنامه‌ريزي . قابل‌ تخصيص به فرد يا افراد مسئول و يا دپارتمان ، جهت تشكيل مي‌باشند.

2- ايجاد همزباني بين صاحبان ، پيمانكاران , مشاورين و دست‌اندركاران پروژه .

3- به حداقل رساندن احتمال ناديده گرفته شدن بخشي از پروژه .

1- احراز اطمينان از بررسي تمامي اقلامي كه بدون تكرار شدن در انتهاي پروژه مي‌بايست تحويل گردند .




 

دسته بندی: پروژه های کارآموزی » رشته مدیریت (کارآموزی_و_گزارشات)

تعداد مشاهده: 5147 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 65

حجم فایل:695 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل