تحقیق نيازسنجي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تحقیق در مورد نيازسنجي

 

فلسفه و ضرورت نيازسنجي

نيازسنجي با شناسايي نيازهي مهم، مبنايي براي تعيين اهداف و درنتيجه بستر مناسبي براي سازماندهي ساير عناصر مهم حول نيازهاي اولويت يافته فراهم مي‌سازد بنابراين كليه تصميمات در خصوص تدارك اهداف خاص، محتواي آموزشي مناسب و استفاده مؤثر از ساير منابع و امكانات محدود تابعي از مطالعات نيازسنجي است (عباس زادگان، نيازسنجي آموزشي در سازمانها، 1381، ص55).

هدف نيازسنجي دستيابي به اطلاعاتي است درباره وظايف اصلي و عملي لازم براي ايفاي نقش شغلي و كسب دانش، مهارتها و نگرشهاي ضروري براي انجام آن وظايف، بنابراين نيازسنجي عملا يك ابزار گردآوري اطلاعات است كه اگر به درستي اعمال شود ما را از يك موضوع انفعالي و ابهام آميز در فعاليتهاي آموزشي خارج مي‌سازد (فتحي و اجارگاه، نيازسنجي و برنامه ريزي آموزشي 1375، ص44).

تعريف نيازسنجي:

نيازسنجي: فرايند شناسايي نيازهاي مهم و درجه بندي آنها به ترتيب اولويت و انتخاب نيازهاي كه بايد كاهش يافته و يا حذف شود (راجر كافمن و جري هرمن، 1374).

نه گام اساسي در نيازسنجي

1- تصميم‌يگري براي برنامه‌ريزي برمبناي داده‌هاي نيازسنجي

2- گزينش سطح نيازسنجي و برنامه‌ريزي، فراسوي كلان، كلان و خرد.

3- تعيين همكاران نيازسنجي و برنامه‌ريزي

4- جلب مشاركت همكاران نيازسنجي

5- جلب توافق جمعي درباره سطح نيازسنجي

6- گردآوري داده‌هاي مرتبط با نيازها: (داده‌هاي نرم و داده‌هاي سخت)

7- فهرست كردن نيازهاي شناسايي شده و مورد تأييد جمع قرارگرفتن آنها

8- فهرست كردن نيازها به ترتيب اولويت

9- فهرست كردن مسائلي كه بايد براي آنهاچاره‌جويي كرد و جلب توافق جمعي (نيازهاي برگزيده شده)

پس از طي نه گام يادشده، قادر خواهيد بود:

- نيازها را شناسايي كنيد

- نيازها را از نظر اولويت درجه‌بندي كنيد

- مهمترين را انتخاب كنيد

- موافقت همكاران را درباره اهميت هر يك از نيازها جلب كنيد (راجر كافمن و جري هرمن، 154، 1374)

اهداف نيازسنجي:

- كشف: به دنبال شناسايي نيازهاي اساسي مي‌باشد، برخلاف مقررات رايج، نيازها وضع شدني نيستند و بايد آنها را در زمينه‌ها و گروههاي مختلف مخاطبان كشف نمود.

- آزمون كردن: آيا نيازها در پرتو تغييرات پيشنهادي در برنامه‌ها محقق مي‌شوند يا خير؟

- تشخيص: به دنبال درك بهترين راه ممكن براي تحقق نيازها است اغلب اين نوع نيازسنجي به وسيله معلمان در كلاس درس انجام مي‌شود تا از طريق آن بهترين شكل تحقق نيازهاي دانش آموزان را دريابند.

- ارزشيابي: فاصله بين برنامه هاي موجود از تحقق نيازها چقدر است؟

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 23

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1470 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:24 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل