تحقیق بررسی رابطه ميان بازی های رايانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

 

فهرست مطالب

فصل اول: کليات

1-1 مقدمه            9

2-1 تعريف مسئله  10

3-1  ضرورت و اهميت انجام تحقيق    12

4-1 اهداف تحقيق   12

5-1 پيشينه تحقيق   13

فصل دوم: گستره نظری

1-2 نوجوانی        16

1-1-2 اهميت نوجوانی        17

2-1-2 اجتماعی شدن           18

الف) عوامل اجتماعی شدن    19

ب) رسانه های همگانی و نوجوانان     21

2-2 بازی های رايانه ای-ويديويی       22

1-2-2 ارتباط        22

2-2-2 ارتباط جمعی            23

3-2-2 رسانه های گروهی (همگانی)    24

4-2-2 تاريخچه بازی های رايانه ای- ويديويی    24

5-2-2 محتوای بازی ها       25

6-2-2 تفاوت های دو جنس در بازی ها 26

7-2-2 پيامد بازی ها           27

الف) خشونت        27

ب) عزت نفس       28

ج) آثار جسمانی     28

د) تعاملات اجتماعی            28

3-2 مهارت اجتماعی           28

فصل سوم: روش پژوهش

1-3 روش تحقيق    38

2-3 جامعه آماری   38

3-3 حجم نمونه     38

4-3 ابزار گردآوری اطلاعات            38

5-3 روش استخراج اطلاعات 40

فصل چهارم: يافته های پژوهش

1-4 اطلاعات توصيفی        42

2-4 تحليل داده ها   49

فصل پنجم: نتيجه گيری

1-5 نتيجه گيری    55

2-5 محدوديت ها   56

3-5 پيشنهادها       56

فهرست منابع        57

 

 * پيوست ها

پيوست الف- پرسشنامه جمعيت شناسی ......       59

پيوست ب- پرسشنامه مهارت های اجتماعی        61

1-1 مقدمه

دوران کودکی و نوجوانی سنين بسيار حساسی است که باعث شکل گيری شخصيت افراد می شود. آنها در اين سنين ياد می گيرند چگونه در جامعه در کنار ديگران زندگی کنند و با آنها رابطه داشته باشند و نيازهای خود را برآورده سازند؛ اما اگر در اين دوران مهارت های لازم را فرا نگيرند در آينده نمی توانند افراد موفقی باشند.

يکی از راه های فراگيری اين مهارت ها بازی کردن است. کودک در خلال بازی نه تنها روحيه شادابی پيدا می کند، بلکه مهارت های اجتماعی را نيز می آموزد.

مسئله ای که امروزه والدين با آن درگير هستند و برای آنها نگرانی ايجاد کرده بازی های رايانه ای است.

بازی های رايانه ای از نظر محتوا، گرافيک و نحوه ی برنامه ريزی شدن، چنان جذاب هستند که کودکان و نوجوانان و حتی افرادی با سنين بالاتر نيز جذب آنها می شوند و دوست دارند اين بازی ها را انجام دهند. وقتی فرد شروع به بازی می کند، می خواهد تا آخرين مرحله پيش برود و اگر نتوانست بارها تلاش می کند. اين عمل باعث می شود او نسبت به مابقی کارهايی که بايد انجام دهد و همچنين زمان غافل شود. برای اين افراد فقط بازی مهم است. اگر اين افراد به حال خود رها شوند فراموش می کنند نيازهای اوليه خود مانند غذا خوردن را برآورده سازند. در انجام بازی های رايانه ای بايد حد اعتدال را رعايت کرد وگرنه علاوه بر بيماری های جسمانی و روانی که فرد ممکن است با آن درگير شود، باعث می شود کودکان و نوجوانان زمان کمتری را برای يادگيری علوم اختصاص دهند و درنتيجه دچار افت درسی شوند؛ البته بيشتر والدين سعی می کنند بر کارهای فرزندانشان نظارت داشته باشند؛ اما برخی از نوجوانان چنان درگير اين بازی ها می شوند که ديگر قابل کنترل نيستند. آنها از رفتن به ميهمانی سرباز می زنند تا ساعات بيشتری را بتوانند صرف اين بازی ها بکنند، دوست، آشنا، فاميل و همچنين غذای آنها اين بازی ها می شود. در اين جاست که آنها نه تنها به خود آسيب می رسانند، بلکه جامعه را در آينده با مشکلاتی مواجه می کنند؛ زيرا فردی که بايد سال های بعد اداره جامعه را در دست گيرد به علت آموزش نديدن، توانايی لازم برای زندگی کردن را ندارد و نمی تواند در جهت رشد و توسعه کشور نقشی را ايفا کند. 

2-1 تعريف مسئله

ازروزگارباستان تا عصر حاضر، "ارتباط" مورد توجه بسياری از انديشمندان در حوزه های گوناگون هنر، فلسفه و سياست بوده است. تنها در روزگار اخير است که صاحبنظران و پژوهشگران علوم اجتماعی، خاصه در رشته هايی چون مردم شناسی، علوم سياسی، روانشناسی اجتماعی وجامعه شناسی، "ارتباط" را موضوع مطالعه علمی قرار داده اند. امروزه گستره نوپای نظريه ارتباط، به صورت يک رشته علمی در آمده است.

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 

تعداد صفحات :  63


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1210 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 63

حجم فایل:107 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل