طراحی بوم خانه توریستی درون راسته بازار اصفهان با رویکرد تعاملات اجتماعی درون کالبد بافت کهن
بـا توجـه بـه رابطـه متقـابـل توســـعـه گردشـــگری و بـاز زنـدهســـازی بـافـت هـای تـاریخی، بهرهبرداری از میراث فرهنگی و تاریخی درون بردارندهی منافع بسـیاری درون زمینه اقتصـادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی برای جوامع عرضــه کنندهی آنهمی باشــد. با توجه به ســابقه معماری ایران بافت های همگن وکهن هماهنگ با محیط هایی هم چون خانه ها، بازارها و میدان های با صلابت و استوار همراه با عناصر معماری به چشم می خورد. درون این پژوهش روش تحقیق حاصـل، از نظر هدف کاربردی بوده که درون آن روش های اسـتفاده بهینه از تعاملات اجتماعی درون بافت سـنتی بررسـی شـده و از نظر روش، توصـیفی می باشـد. ابزار و روش گردآوری ارائه پرسـشنامه با طراحی مجموعه سـؤالات بسـته برای مردم بومی منطقه و گردشـگران مراجعه کننده به این حوزه می باشـد، بررسـی نمونه های شـاخص و اسـتفاده از بانکهای اطلاعاتی برای جمعآوری اطلاعات درباره موضـوع پیش رو اسـتفاده شـده می باشـد. بسـتر سـازی برای توسعه، شکل گیری و احداث بوم خانه های توریسـتی درون راسـته بازار که خود تجلی گاه معماریسـت علاوه بر تقویت توریسـم، باعثث تعادل درون رشـد اقتصـادی پیرامون آن خواهد شـد. درون نتیجه ایجاد خانه های بوم گردی علاوه بر پاسـداشـت ارزش های بومی و ســنتی زمینه ای برای توســعه گردشــگری و بازارهای ســنتی با بهره گیری از تعاملات اجتمـاعی بیشـــتر را ایجـاد می نمـایـد، فضـــاهـا می تواننـد بـا القـائـات خود بر رفتـارهـای اجتمـاعی تـأثیر گـذارن د.
قدرت ارتباطات علاوه بر کیفیت تجربی فضـایی، کیفیت زندگی اجتماعی درون شـهر را نیز مورد توجه قرار داده اسـ ت. قرار گیری مجموعه اقامتی درون راسـته بازار سـبب ایجاد تعامل اجتماعی بین اقشـار منطقه خواهد شد که یکی از مهمترین نیازهای انسان، نیاز به برقراری تعامل و ارتباط با سایرین و عناص ر محیطی می باشـد. درون نتیجه متغیرهای مربوط به تأثیر گذاری اقامتگاه های بوم گردی بر توسـعه بازار به ترتیب توسـعه تعاملات اجتماعی مسـتقیم و ییر مسـتقیم، افزایش سطحح آگاهی و اطلاعات مردم، افزایش نشـاط گردشـگران ،توجه به بناهای تاریخی و نگهداری از آن ها و افزایش امنیت و رونق کسب و کار بیشترین تأثیر را بر درون نظر گرفتن چنین مجموعه ای دارند.
Table of Contents
1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4
1-3- جنبه جدید بودن و نوآوري درون تحقیق.. 5
2-1-2- جاذبه هاي جهانگردي.. 11
2-1-3- جهانگردي از نقطه نظر طول مدت اقامت... 12
2-1-6 رابطه گردشگري فرهنگی و معماري ایرانی.. 12
2-1-7- رابطه گردشگري فرهنگی و آثار تاریخی.. 13
2-1-9-مزیت ها، برتري ها، محدودیت ها و معایب گردشگري.. 13
2-1-10- پیشینه تاریخی گردشگري درون جهان.. 15
2-2-1- سابقه توریسم درون ایران.. 16
2-2-2- معماري و صنعت توریسم.. 16
2-2-3- گردشگري درون استان اصفهان.. 17
2-3-1-سکونت طبیعی درون آبادي.. 18
2-3-2- مجموعه اقامتی به شکل امروزي.. 18
2-3-4-مجموعه هاي اقامتی به شکل امروزي (هتل ها- متل ها) 20
2-3-5- فضاي اقامت درون استان اصفهان.. 20
2-5-1- مقیاسهاي زمینه گرایی.. 24
2-5-1-2- جستجو درون زمینه تاریخی.. 26
2-5-1-3- بررسی زمینه اجتماعی و فرهنگی.. 26
2-5-2- دریافت معماري و شخصیت زمینه. 27
2-5-2-1-هویت براي معماري زمینه. 27
2-5-2-2- بررسی چگونگی گونه هاي معماري درون زمینه. 29
2-5-2-3-ساختار سیماي شهري زمینه گرا 30
2-5-2-4- منظر شهري زمینه گرا 31
2-5-3-4- سبک معماري و زمینه جداره 32
2-5-3-8-بررسی رنگ و بافت مصالح ساختمان.. 33
2-5-3-9-کنترل ارتفاع و حجم توده ساختمان.. 34
2-5-3-11- آرایه ها و نقش جزییات... 34
2-5-3-12- مشابهت هاي خانوادگی.. 35
2-5-3-13 عناصر مؤثر بر هویت معماري زمینه. 36
2-5-3-14- زمینه تاریخی و هماهنگی با آن.. 36
2-5-3-15- اتصال و عقبنشینی.. 37
2-5-3-16-جدا گزینی و جداسازي.. 37
2-5-3-18-سادگی و غلبۀ توده درون فرم( تضاد و تباین) 38
2-5-3-19 تلفیق تدریجی حجم و نما 39
2-6-1-فضاي اجتماعی و روابط اجتماعی.. 40
2-6-3-نقش فضاي شهري درون تقویت ارتباطات اجتماعی.. 42
2-6-4-تاثیر کالبد بر تعاملات اجتماعی.. 43
2-6-5- تاثیر کارکرد بر تعاملات اجتماعی.. 43
2-6-6-تاثیر تعاملات اجتماعی بر خلق مکان.. 44
2-6-7-عناصر تعاملات اجتماعی.. 44
2-6-8- ایجاد فضاي تعاملات اجتماعی با طراحی محیط و فضاي معماري.. 45
2-6-10-مؤلفه هاي مکانی و محیطی تحقق تعاملات اجتماعی.. 46
2-7-1- تاریخچه پیدایش بازار درون ایران.. 49
2-7-2- کاروانسرا درون بازار 49
3-1-2- ابزار گردآوري داده ها 58
3-2- بررسی شاخص هاي پژوهش.... 59
3-4- روش تجزیه و تحلیل دادهها 62
3-5- تبیین برنامه ها و اهداف پروژه 63
3-5-1- شناسایی جمعیت مخاطب و مورد پژوهش.... 64
3-5-2-تبیین کلیت فعالیت ها و فضاهاي پروژه 65
3-7-عوامل کیفی مؤثر درون مکان یابی سایت پروژه 66
3-7-4- کاربري هاي محدوده سایت... 68
3-8- آشنایی با مصادیق نمونه. 70
3-8-1- بررسی مجتمع اقامتی درون خارج از کشور 70
3-8-2-مجتمع هاي اقامتی درون ایران.. 71
3-8-2-2- اقامتگاه بوم گردي ننه کوکب زواره 73
3-8-2-3- هتل کاروانسراي مادر شاه 75
3-9- بررسی نمونه هاي موردي درون قالب جدول سوآت... 79
4-1- نتایج حاصل از بررسی نمونه هاي موردمطالعه. 84
4-2- نتایج حاصل از پرسشنامه. 84
4-3- ارائه استانداردهاي طراحی اقامتگاه 86
4-3-1- تعریف و فضاهاي موجود درون مجموعه اقامتی اتاق یک نفره، دو نفره، سوئیت. 86
4-3-1-6- تریا و چایخانه سنتی.. 90
4-3-1-8-فضاهاي برگزاري مراسم و فعالیتها 93
4-3-1-14-اورژانس و درمانگاه 96
5-1- ارائه برنامه فضایی طرح.. 99
5-1-1- برنامه فیزیکی بوم خانه توریستی.. 99
تعداد مشاهده: 3331 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 121
حجم فایل:8,277 کیلوبایت