درس پژوهي نشانه ش - فارسی پایه اول ابتدایی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
درس پژوهي فارسی پایه اول ابتدایی نشانه حرف ش
فهرست
چکیده. 8
مقدمه. 9
بیان مسئله. 10
تبین ضرورت و اهمیت موضوع. 11
یک دوره درس پژوهی.. 12
برنامه ریزی درس پژوهشی.. 12
اهداف کلی.. 13
هدف درس پژوهی.. 13
حیطه عاطفی.. 13
نحوه تقسیم کار. 13
ویژگی های طرح درس ( سناریو ) 14
زمان بندی نحوه اجرا 14
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها 15
ارزشیابی تدریس…. 15
طرح درس… 16
هدف کلی.. 16
هدف جزئی.. 16
اهداف رفتاری.. 16
مهارت.. 17
ارزیابی تشخیصی.. 17
ایجاد انگیزه. 18
وسایل مورد نیاز برای تدریس…. 18
مدل و شکل کلاس… 18
ارائه درس جدید. 18
معرفی درس… 20
نتیجه گیری درس… 21
ارزش یابی پایانی.. 22
تعیین تکلیف… 23
تدریس اول.. 24
تعیین امکانات مورد نیاز. 26
ارزشیابی تدریس…. 26
محاسن تدریس…. 26
معایب تدریس…. 27
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها 28
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی.. 28
ارایه گزارش پایانی.. 28
راهبرد های یاد دهی – یادگیری.. 30
راهبرد فعالیت محور. 30
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه. 30
چالش های فرا روی گروه. 30
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی.. 31
نتایج حاصله. 32
فهرست منابع و مآخذ. 32
چکیده
آدمی از آغاز بر آن بوده است که تاریکی های جهان را به نور آگاهی و دانش و اندیشه روشن نماید تا بتواند به افق های دورتر دانایی و دانش اوج بگیرد. در این میان اشتغال به نشر و پژوهش در علوم موهبتی است ایزدی که معلمان را به مراتب عالی الهی می رساند. و باری گران و مسئولیتی عظیم را بردوش این جماعت قرار می دهد. جستار پیش رو، حاصل این عشق و احساس وظیفه ی توأمان است.
درس پژوهی برگردان واژه ژاپنی jugyokenkyu بمعنی مطالعه یا پژوهش تشکیل شده است .kenkyu بمعنی درس و jugyo بمعنای مطالعه یا پژوهش است . معادل انگلیسی درس پژوهی Lesson study است .
درس پژوهی به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعی پیرامون عمل تدریس است . بعنوان یک معلم حرفه ای بیا و در روش تدریس خود تامل کن! حتما روش بهتری برای تدریس وجود دارد . اما این بار نه به تنهایی، بلکه با یک گروه از معلمان هم رشته ، روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهید ، با هم با نقد شرایط موجود و در جهت نیل به وضع موجود طرح مساله نمایید ، در جهت شناخت بهترین روش ممکن پژوهش کنید ، نتایج پژوهش را در کلاس درس و بصورت طبیعی بیازمایید ، نتیجه آزمایش را نقد کنید ، طرح را اصلاح و دوباره در یک کلاس دیگر آن را اجرا نمایید ، نتایج پژوهش خود را منتشر و در اختیار دیگران قرار دهید .
به این ترتیب شما گام در مسیر درس پژوهی نهاده اید روشی که پایه توسعه مستمر حرفه ای شماست و شما را در مسیر یک معلم حرفه ای و فکور به حرکت وا می دارد !
در این درس پژوهی سعی بر این است که دانش آموزان به طور کامل با مفاهیم کامل درس آشنا گردند و مشکلات و معایب تدریس در این باره برطرف گردد.
مقدمه :
همانطور که می دانیم درس پژوهی شکل اولیه ای از توسعه ی حرفه ای معلمان می باشد که هدف عمده آن بهبود مستمر تدریس می باشد به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب را به شیوه ی موثر تری بیاموزند.گروه درس پژوه تلاش می کند طرح درس خود را نقد
بیان مسئله
پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی با موضوع نشانه ش فارسی اول ابتدایی اجرا شده است.این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشارکت 7 نفر از همکاران فرهنگی با موضوع مذکور به اجرا درآمد.
از آن جا که مسأله آموزش کودکان در پایههای ابتدایی نیازمند استفاده از شیوههای متفاوتی میشود و هم چنین و محتوای درسی از مجموعهای از مهارتها (مشاهده کردن، پیشبینی کردن، بررسی فرضیه و …) و معلومات سازماندهی میشود که در نهایت کودکان را به بروز کنش عقلانی معطوف به نتایج مشهود و فهم عمیق دانشها و ارزشها سوق میدهد
تبیین ضرورت و اهمیت موضوع :
بررسی ویژگی های نظام آموزش و پرورش کشورهای مختلف نشان می دهد که آموزش دوره ابتدایی در اغلب آنها از اهمیت خاص برخوردار است و مهم ترین مقطع تحصیلی به شمار می رود به همین دلیل در قانون اساسی و قوانین آموزشی همگانی که شامل آموزش و پرورش
یک دوره درس پژوهی
1- انتخاب یک موضوع
2- برنامه ریزی برای تدریس درس
3- تدریس در جمع عمومی فراگیران
برنامه ریزی درس پژوهشی :
آشنایی کامل دانش آموزان با مفهوم کامل درس و برطرف شدن اشکالات
اهداف کلی :
آشنایی کامل دانش آموزان با مفهوم درس و ایجاد تفکر و خلاقیت در فرایند یاد دهی – یادگیری
هدف درس پژوهی :
حیطه عاطفی :
- بالا بردن قوه تفکر در دانش آموزان
این درس به روش پرسش و پاسخ و روش نوین بارش مغزی انجام گرفت که با توجه به استفاده ی از تجربیات ساده و شخصی و روزمره ی دانش آموزان و بیان آن ها
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
· توجه ویژه به تفاوت های فردی در بین دانش آموزان
· اهمیت نحوه ی رفتار معلم با دانش آموز
· ایجاد جو دوستانه جهت جلوگیری از خستگی دانش آموزان
· استفاده ی بهینه از حداقل امکانات
ارزشیابی تدریس :
اولین جلسه جهت انجام درس پژوهی در تاریخ............برگزار شد. در این جلسه اعضای گروه درس پژوهی و پایه مورد تدریس انتخاب شدند. با توافق همکاران
مجری (مدرس) :
دبیر :
فیلم بردار :
ناظرین :
مدیر آموزشگاه
در این جلسه چالش مورد نظر در نظر گرفته
روش تدریس(روش ياددهي و يادگيري):
تلفیقی (ساخت گرا،همیاری،حل مسئله،سخنرانی،پرسش وپاسخ،بحث وگفتگو ،روش فعال و گروهي ،اکتشافی و...)
مهارت های زندگی به کار گرفته در طراحی آموزشی
رسانه های به کاررفته:
کتب – تخته – وایت برد – ماژیک – قایق های کاغذی- ضبط –دفتر حضوروغیاب –پازل وچسب برای چسباندن پازل –کلاس هوشمند – فلش کارتها –
نحوه گروه بندی:
براساس معیار عملکرد و بر
عزیز قبل از اینکه درس جدیدمان را آغاز کنیم باید بدانید که این آقا خرگوشه واسه تعدادی از شما جایزه هایی آورده امّا این جوایز واسه اوناییه که در اجرای مسابقه خوب عمل کنند، به درس امروز ما خوب گوش بدن و به پرسشهایی که من از آنها می کنم جواب درست بدهند، این باعث ایجاد انگیزه ی مضاعف و کنجکاوی در مورد درس خواهد شد.
- اجرای مسابقه ی مرتب کردن کلمات بهم ریخته و ساختن جمله ی کامل و با معنی با چسباندن کارت کلمات روی تخته و همزمان با آن تشویق بچّه ها و گفتنِ: سریعتر، سریعتر، هر چه سریعتر، بهتر و اهدای جایزه به نفرات برتر مسابقهالگوي سه گام آزوبل
گام اول : ارائه ي پيش سازمان دهنده