پايان نامه اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری جدید بر سلامت عمومی مادران کودکان ADHD بجنورد

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تلفن تماس جهت ويرايش، اصلاح يا درخواست فايل مشابه: 09360471151

دانلود پایان نامه بررسی اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری جدید بر سلامت عمومی مادران کودکان ADHD  دوره ابتدایی
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

 

 

 

عنوان: اثر بخشی آموزش الگوهاي فکري و رفتاري با رويكرد شناختي رفتاري برسلامت عمومي مادران كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي در دوره ابتدایی شهرستان بجنورد

چکیده
فصل اول :
کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت وضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
متغیر ها
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
تعریف نظری
تعاریف عملیاتی

فصل دوم :
ادبیات تحقیق

بخش اول :اختلال کمبود توجه ـ بیش فعالی
تاریخچه ADHD
سبب شناسی
مشکلات ناشی از بیش فعالی
تیزهوشی و بیش فعالی

بخش دوم :
آموزش والدین
کنترل کودک بر اساس رویکرد رفتاری
بخش سوم : سلامت
بخش چهارم : تحقیقات انجام شده در ایران و جهان
تحقیقات انجام شده در جهان
تحقیقات انجام شده در ایران

فصل سوم :
روش اجرای تحقیق

فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل پنجم :
بحث و نتیجه گیری

چکیده
اختلال کمبود توجه بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوره کودکی است که می تواند اثرات نامطلوبی بر روی فرد در دوره کودکی و نوجوانی، بر روابط خانوادگی و بخصوص سلامت عمومی مادران داشته باشد. و یکی از موثرترین راههای کاهش این اثرات نامطلوب، آموزش خانواده بخصوص مادران می باشد به این دلیل تحقیقی را با عنوان «اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD دوره ابتدایی شهرستان بجنورد» انجام شد که این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد. در این تحقیق جامعه آماری، کلیه مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد که مبتلا به ADHD هستند، می باشد. نمونه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به ADHD هستند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از 30 مدرسه انتخاب شده اند. در ابتدا، مادران 2 گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه GHQ را تکمیل نمودند. پس از آن مادران گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی، الگوهای
شناختی ـ رفتاری جدید را آموختند در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. پس از اتمام آموزش، مادران هر دو گروه مجدداً تست GHQ را تکمیل نموده و نمرات محاسبه شده در 2 مرحله ثبت، سپس میانگین نمرات، تفاوت میانگین ها و واریانس محاسبه گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS، آزمون تی ـ استودنت برای گروه های مستقل انجام گردید.ابزار اندازه گیری در این پژوهش عبارتند از : پرسشنامه سلامت عمومی GHQ، پرسشنامه CSI4 که روایی و پایانی ابزار قبلاً اندازه گیری شده است و مورد تایید می باشد.این پژوهش دارای 5 فرضیه می باشد که چهار فرضیه آن تایید گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مادران با رویکرد شناختی ـ رفتاری باعث افزایش سلامت جسمی، سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی و کاهش اختلال اضطراب و اختلال خواب می شود.

خلاصه فصل سوم :روش اجرای تحقیق
در این فصل از تحقیق در خصوص طرح پژوهش، ویژگیهای جامعه آماری، روش نمونه گیری ، حجم نمونه، ابزار اندازه گیری و تستهای مربوط به اجرای پژوهش، روایی و پایانی ابزار اندازه گیری، روش نمره گذاری، بسته آموزشی، روش اجرای تحقیق و شیوه های آماری محاسبه شده در این تحقیق مطالبی به شرح ذیل ارائه گردیده است.

1ـ طرح پژوهش : نیمه آزمایشی
در این پژوهش از 2 گروه آزمایش و گواه ( کنترل) استفاده می گردد. ابتدا میزان سلامت عمومی مادران هر دو گروه قبل از اجرای آموزش، توسط تست  GHQ اندازه گیری می شود.
سپس برای گروه آزمایش12جلسه آموزش با رویکرد شناختی ـ رفتاری برگزار می شود،  در حالیکه برای گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نمی شود. پس از طی دوره آموزش مجدداً پرسشنامه سلامت عمومی GHQ توسط مادران هر 2 گروه تکمیل گردیده و نتایج بررسی می شود.  بنابراین طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و اثر بخشی است که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده و دیاگرام اجرا به صورت زیر می باشد.

6ـ پایایی و روایی آزمون ها :
الف ـ پرسشنامه CSI4 : 
پرسشنامه CSI4 (علائم مرضی کودک) در مطالعات متعددی توسط پژوهشگران و متخصصان بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.
در یکی از مطالعات که توسط گادوواسپیرافکین (1997) انجام گرفت، اعتبار باز آزمایی پرسشنامه CSI4 مورد بررسی قرار گرفت و نتایج اعتبار باز آزمایی برای همه طبقه های CSI4 در سطح P<0/0001 معنادار بوده و نمره های شدت و نمره های غربال کننده نشانه های مرضی به شکل زیر گزارش شد : نوع کاستی توجه ADHD (67/0=r  76/0=r )با نوع تکانشی ـ بیش فعالی ADHD (82/0= r و 72/0 = r) و نوع مرکب ADHD (66/0= r و 78/0 = r). در ایران نیز مطالعه ای توسط توکلی زاده (1375) انجام گرفت. بهترین نمره برش 7 و 5 و 4 برای هر یک از اختلالهای بیش فعالی ـ کاستی توجه، لجبازی نافرمانی و اختلال سلوک وحساسیت آنها به ترتیب 75/0 ـ 89/0 ـ 89/0 و پایانی آن به ترتیب 92/0 ـ 91/0 ـ 90% بدست آمده است. علاوه بر این اعتبار پرسشنامه برای هر دو فرم والد و معلم به ترتیب 90% و 93% برآورد شد ( علی پور، 1380).

خلاصه فصل چهارم :تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیق و عبارت است از روشی که از طریق آن کل فرایند پژوهشی، از انتخاب مسئله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود. چون غالب مسائلی که در تعلیم و تربیت مورد پژوهش قرار می گیرند، خیلی وسیع و گسترده هستند، پژوهش گر برای پاسخ گویی به مسائل تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تائید فرضیه ای که صورت بندی کرده است، از روشهای مختلف تجزیه و تحلیل استفده می کند ( دلاور، 1384، به نقل از احتشامی، 1386).
در این فصل که به بررسی توصیفی و استنباطی یافته ها پرداخته می شود، ابتدا ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیها و سپس توصیف آماری اختلاف بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون و در نهایت استنباط داده های آماری مربوط به فرضیات مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.
روشی که برای تجزیه و تحلیل و استنباط اطلاعات به کار گرفته شده، آزمون t  گروههای مستقل می باشد. در ابتدا نمرات هر دو گروه (آزمایش، کنترل) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اندازه گیری و ثبت گردید. پس میانگین نمرات و انحراف استاندارد و تفاوت میانگین (نمرات) محاسبه شد. و پس از آن مقدار F و t در سطح معناداری محاسبه و تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در هر یک از متغیرها مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3588 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 84

حجم فایل:448 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل