گزارش كارآموزي شركت خودروسازي سايپا PRETREATMENT

دسته بندي : پروژه های کارآموزی » رشته مکانیک (کارآموزی_و_گزارشات)

دانلود گزارش کارآموزی شركت خودروسازي سايپا PRETREATMENT
این پروژه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان گزارش کارورزی میباشد

توضیحات:

اين فايل شامل كارآموزي در شركت خودروسازي سايپا بوده و به طور تخصصي در فصل آخر به عناصر شيمي مي پردازد ولي ميتوان از آن براي كارآموزي رشته مكانيك نيز استفاده كرد. فايل داره دو word اصلي و فرعي ميباشد كه به ترتيب 80 و 24 صفحه مي باشند

فهرست    صفحه 
مقدمه                           1
آماده سازي سطح             2
فسفاته كاري                   3
تاريخچه   5
تاريخچه شركت سايپا        6
سابقه تاريخي فسفاته كاري  7
خوردگي هاي ممكن در بدنه پرايد                     10      انواع خوردگي                11
تاسيسات 16
وسايل مورد نياز جهت ساخت تاسيسات                    17
تاسيسات غوطه وري        18
گرم كردن مخازن           21
مخازن آبكشي                23
جداكردن لجن وجرم        29
انواع طرحها ويژه            30دستمال كشي                36
چربي گيري و آماده سازي سطح                 39 چربي گيري ومهيا كردن سطح                 40                  43B20 ,B30 ,B40
فسفاته كاري                              46
روشهاي مهندسي سطح     47
        47B70            
               
         48B80
عمل آوري قبل از فسفاته   49
پوشش دادن ضخيم با فسفات-فسفاته كاري ضخيم        54
پوشش فسفاته               56 

عمليات بعد از فسفاته كاري                               4 6
     65              B110

عمليات بعد از فسفات دار كردن                            66

    69       B120-B130               
الكترو دي پوزيشن         70
انواع سيستمهاي الكترو دي پوزيشن                        71
معايب رنگ و روشهاي آن                                   80
منابع                          93

مقدمه
صنايع خودروسازي در كشور يكي از فعالترين واحدهاي توليدي مي باشد كه ثبات اين روند و چشم انداز ورود به بازار رقابت لزوم استفاده از تكنولوژي روز را مي طلبد.
از طرفي حساسيت كاربرد قطعات متعدد خودرو ايجاب مي كند  كه مسئله خوردگي در آنها چه از بعد فني و چه از جنبه تزييني و اقتصادي مورد توجه قرار گيرد.صنعت خودروسازي به دليل شرايطي نظير :
قرار گرفتن فلزات گوناگون در كنار يكديگر
جريان انواع سيالات داخلي و شرايط محيطي آلوده مستعد به وقوع انواع خوردگي مي‌باشد.
به منظور پيش گيري از روشهاي زير استفاده مي كنند:
1-    بهبود طراحي
2-    انتخاب مواد جديد
3-    روشهاي پيشرفته ي مهندسي سطح
4-    ممانعت كننده ها

در فن آوري ساخت بدنه ي خودرو هنوز از فولاد ساده كربني به عنوان ماده اصلي تشكيل دهنده بدنه استفاده مي شود. اين ورقها بايد قابليت شكل پذيري ,  يكنواختي و رنگ پذيري و مقاومت به خوردگي مناسبي را داشته باشند.

آماده سازي فلز – فن تميز كاري و پوشش
بشر هنوز به طور كامل وارد عصر پلاسيك نشده است. فلزات هنوز نقش عمده اي در توليد وساختمان دارند واحتمال دارد سالهاي بيشتري اين نقش را بازي كند.
ادامه اين وضعيت ناشي از مجموعه خواصي چون استحكام ‚ ماشينكاري ‚ فراواني با صرفه بودن و قابليت برگشت آنها در چرخه باسازي مي باشد . مع الصف با وجود مجموعه كيفيتهاي مطلوب ياد شده بايد متذكر شويم كه فلزات داراي معايب مخصوص به خود ميباشد . منشا فلزات سنگهاي معدن آنها (گاهي مواقع اكسيدها )ميباشند .وآنها را به روشهاي شيميايي و الكتروشيميايي استخراج ميكنند . اما تمايلي قوي به برگشت به حالت اكسيد در اولين فرصت مناسب نشان مي دهند.

چربي گيري و مهيا كردن سطح
فرمولاسيون اين چربي گيري ها متفاوت بوده و به فاكتورهاي از جمله جنس روغن و چربي فرايندي كه فلز طي كرده است و غيره بستگي دارد در بكار گيري چربي گيرها محدوديت وجود دارد پس استفاده از آنها بر قوانيني است .
روشهاي مختلفي كه براي از بين بردن الودگي ها مطابقت دارد
1-تمييز كنندهاي قليايي
2-تمييز كنندهاي حلالي
3-تمييز كنندهاي اسيدي
4-تمييز كنندهاي مكانيكي

روش تميز كاري قليايي
پاك كننده هاي قليايي براي از بين بردن انواع آلودگي هاي سطح بسيار موثرند و معمولاً با استفاده از فرايندهاي غوطه وري و يا پاشش به كار مي روند پاك كننده ها بر اساس تركيبات تشكيل دهنده آن براي كاربردهاي مختلف اختصاص داده مي شوند .
1-    يك نمك قليايي هيدروكسيد يا كربنات ، روغن يا گريس را صابوني مي كنند و به صابونها و گليسرولها واسترهاي قابل حل در آب تبديل مي كند . وقتي تميز كاري در يك فلز با PH بالا انجام مي شود فسفاتها و سيليكاتها بسيار موثرند .
واكنش كروماته شدن
2H2cro4  +  3NaHso3 + 3H2so4 ---Cr(So4) + 3NaHso4 + 5H 2O
كه در اثر واكنش بين اسيد كروميك و بدنه لجن سولفات فرو در يك مخزن كروماته باقي مي ماند .

B120 –B130
در اين دو مرحله از آب DI (بدون يون ) براي شستشوي بدنه استفاده مي شود و دليل استفاده از آن براي جلوگيري از آلودگي حمام هاي رنگ الكتروليتي است و اين آب از B130 بهB120 پمپ شده و دوباره وارد استفاده قرار مي گيرد و تستهاي انجام شده در اين دو مرحله اندازه گيري PH و هدايت مي باشد .
حجم مخزن B120 هشت متر مكعب است و عمل آن به صورت پاششي انجام مي گيرد و حجم مخزن دوم يعني B130 هفتاده و سه متر مكعب است و عمل آن به صورت غوطه وري انجام مي گيرد .
دراينجا مرحله PRETRAITEMENT پايان مي يابد و وارد مرحله الكترو دي پوزيشن ELECTRO DE POSITION     مي شود .
دسته بندی: پروژه های کارآموزی » رشته مکانیک (کارآموزی_و_گزارشات)

تعداد مشاهده: 4317 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 110

حجم فایل:92 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل