دانلود تحقيق بررسی انواع قيد

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)

 

دانلود تحقيق بررسی انواع قيد
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه میباشد

توضیحات:

 

فهرست:
مقدمه :    1
طریقه ی آموزش جمله و اجزای آن    1
متمم قید و متمم اسم    3
اقسام قید از جهت دستوری    4
قید مختص:    4
قید مشترک:    4
فرق گروه قیدی و مسند:    5
اقسام قید از جهت ساخت    6
قید مرکب:    7
گروه یا عبارت قیدی:    7
قید موول:    7
قیدها از نظر ظاهر:    8
الف : قیدهای نشانه دار :    8
1-کلمات تنوین دار:    8
2-پیشوند قید ساز +گروه اسمی:    8
3-متمّم های قیدی:    8
ب: قیدهای بی نشانه :کلماتی هستند که از نظر نقش نما قید می شوند.    9
۱- قید حالت:    9
۲- قید زمان:    9
۳- قید مکان:    9
۴- قید مقدار:    9
۵- قید تکرار:    10
۶- قید پرسشی:    10
۷- قید آرزو:    10
۸- قید شک و تردید:    10
۹- قید کیفیت (چگونگی عمل):    10
10-قید تمنا:    10
انواع دیگری از قید:    10
قید جمله و قید فعل در زبان فارسی    11
الگوی متیوز از عناصر درون جمله    11
ملاکهای معنایی    12
۳ ملاکهای نحوی    15
نتیجه‌گیری    18
منابع:    19

چکیده
در «طرح دستوری قید» سعی کرده ایم قید و مقوله دستوری آن را از همه جوانب بررسی نماییم. بر همین مبنا ابتدا تعریف قید آموده و پس به انواع دسته بندی های آن، قیدهای  ترجمه ای و سیر تاریخی قید پرداخته شده است.
کلیدواژه ها: قید، دستور زبان فارسی، ساخت، سیر تاریخی قید

مقدمه :
متمم یعنی تمام کننده و کامل کننده .در کتاب زبان فارسی دبیرستان از سه نوع متمم ( فعل ، قید و اسم ) صحبت شده است . دانش آموز حتی اگر اطلاعات دانشی فراوان از این نوع متمم ها داشته باشد ، در حین کاربرد و تشخیص آنها دچار شک و تردید می شود .
دانش آموز برای ورود از این دریچه های کوچک ولی مهم جمله، باید شناخت در قسمتی از کل ساختمان جمله و اجزای آن داشته باشد . تا بتواند مسیرهای اصلی را طی کند . در غیر این صورت برای باز کردن این گره ها از کلید مناسب بهره مند نخواهد شد .
آموزش امر تدریجی است . زمانی که در مراحل اولیه از فعل جمله اطلاعات کافی کسب شود ، به راحتی اجزای اصلی جمله شناخته  می شود و در این میان مهمان های ناخوانده ( مثل قیدها ) نیز چهره می گشایند .
نمودارهای نمایش دهنده ی اجزای اصلی سازنده ی جمله ها هستند که به طریق عملی اجزای اصلی را در خود نشان می دهند و قیدها را از خود می رانند . تدریس همه ی این مراحل نیاز به استفاده از نمودار دارد . نمودار ها در واقع همان کارهای یک آزمایشگاه دقیق علمی را برای دانش آموزان انجام می دهند .

طریقه ی آموزش جمله و اجزای آن
تاکید می کنیم که برای شناخت جمله باید به فعل توجه کنند. فعل را به گذرا و ناگذر تقسیم می کنیم . چند فعل ناگذر را مثال می آوریم .( با استفاده از تابلو یا پاورپوینت ) و از گروه های دانش آموزان می خواهیم برای هر کدام یک جمله مثال بزنند . با آوردن مثال ها بر روی تابلو، دانش آموزان به این تعریف دست می یابند که فعل ناگذر از فاعل ،گذر و برروی چیز یا فرد دیگری عمل نمی کند و یا تأثیر  نمی گذارد .
انواع فعل های گذرا به مفعل و متمم و مسند و .... را این گونه یادآوری می کنیم:
ابتدا جدول هایی را از هر نوع فعل در اختیار گروه های دانش آموزان قرار می دهیم و از آن ها می خواهیم ، آن فعل ها را حفظ کنند و سپس از یکدیگر بپرسند و به این ترتیب کاملاً به خاطر بسپارند که به عنوان مثال ، فعلِ « است » گذرا به مسند است و یا  فعلِ « ترسید » حتماً به متمم نیاز دارد و ... سپس با مثال های بسیار ساده که از جانب دانش آموزان بیان می شود، اجزای جمله آموزش داده می شود . با این مثال ها از دانش آموز انتظار  می رود مفهوم گذرا بودن را کاملاً بفهمند .
در این میان می توان از دانش آموزان کمک گرفت . از دو دانش آموز دعوت می کنیم در مقابل دانش آموزان جملات نوشته شده را نمایش دهند . به عنوان مثال :
« فاطمه کتاب را به مریم داد.»
اگرکتاب یا مریم حذف شود ، کار دادن انجام نمی گیرد . پس فعل دادن علاوه بر مفعول به متمم نیاز دارد .( در تما این موارد می توان از نمودارها که به پیوست ارسال می شود کمک گرفت.)
با شناخت انواع فعل ها به نتایج زیر دست خواهد یافت .
1 – فعل هایی را که نیاز به متمم فعل دارند ، خواهد شناخت .
2 – فعل هایی را که نیاز به متمم فعل ندارد ، خواهد شناخت .
نکته : به دانش آموزان تاکید می کنیم که اگر فعل به متمم فعل نیاز داشت، فقط با یک حرف اضافه  خاص می آید و اگر با دوحرف اضافه بیاید، دو معنی متفاوت دارد .
سوال می کنیم : ترسید ... ؟                      پاسخ دانش آموز     : از
                   :پی برد ... ؟                                                      : به
                  :پرداخت ... ؟                                                     : به
و اگر با دو حرف اضافه بیاید معنی های متفاوت دارد .
از ... آموخت = یادگرفت
به ... آموخت = یاد داد
برای درک بیشتر، از افعال ناگذر مثال هایی می نویسیم و از طریق مقایسه مطلب را بیشتر توضیح می دهیم . با آوردن فعل های ناگذر در جمله های مختلف ثابت می کنیم که فعل  ناگذر چون با حرف های اضافه مختلف می آیند و در هر مورد معنی آن ها تغییر  نمی کند ، به متمم فعل نیاز ندارد .
مثال : فاطمه به کلاس رفت . / فاطمه تا کلاس رفت . / فاطمه از کلاس رفت . /

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4277 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:102 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل