مقدمه :آموزش و پرورش به عنوان نهاد فرهنگی و اجتماعی ، نقش اساسی و پی به دلیل در تربیت نیروی انسانی و تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی در فرآیند رشد و تعالی کشور ایفاء می کند زیرا آینده کشور در آیینه آ.پ امروز قابل مشاهده است و جایگاه انسان به عنوان اصلی ترین و گرانبهاترین سرمایه اجتماعی ، فرهنگی و معنوی جامعه در رسالت آ.پ از منزلت و جایگاه رفیع تر برخوردار می باشد .اینجانب نیز به عنوان یک نیروی انسانی با ورود به مرکز تربیت معلم در سال 1371 در رشته دبیری ریاضی به آرزو و رویای همیشگی خود نسبت به شغل معلمی رسیدم پس از گذراندن دو سال تحصیل در مرکز تربیت معلم شیراز جذب آموزش و پرورش شهرستان دشتستان گردیدم .دوران خدمت خود را می توانم به سه دوره تقسیم کنم :دوره اول در سمت مدیریت مدرسه راهنمایی دخترانه منطقه پشت کوه دشتستاندوره دوم در سمت دبیری ریاضی مدارس راهنمایی شهرستان دشتستانو دوره سوم در سمت معاونت دبیرستاندر تمام این دوران مفتخر بوده و هستم که توانسته ام خالصانه با خدمت به مردم این مرز و بوم در راه رسیدن و تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش در بهسازی و توسعه زندگی فردی و اجتماعی ، با توجه به روحیات و ویژگی های فردی دانش آموزان و جامعه کمک کرده باشم . ديدگاههاي مختلفي در مورد شيوه مديريت مدارس وجود دارد عده اي از مديران مدارس ريشه بسياري از مشکلات وراه حل هاي مدارس را در منابع مالي ، فيزيکي وبودجه آن مي دانند اين افراد بيشترين توجه خود را به ورودي هاي سيستم مدرسه معطوف مي دارند عده اي ديگري اعلام مي دارند که اگرچه توجه به منابع موجود در ورودي هاي سيستم ازاهميت بالايي برخوردار است اما بايد به فرايند سيستم توجه بيشتري معطوف داشت آنها در فرايند سيستم به محتوي ، روش ها ، چگونگي تدريس ، نحوه ي مديريت وارزشيابي تاکيد مي نمايند .در مديريت کيفيت جامع که خود محصول مديريت فرايند مداراست تلاش مي کند برنامه ريزي استراتژيک را وارد رفتار روزانه مدارس کند در اين روش که به مشارکت همه کارکنان تاکيد مي ورزد روش ها ، ابزارومدل هاي مناسبي براي بهبود بخشيدن به کيفيت کار مدرسه به مديران وکارکنان ارائه مي دهد که لازم است مديران وکارکنان با آموزش اين شيوه ها تغييرات عمده اي را در روشهاي کاري خود بوجود آورند وهمزمان با اين تغييرات برنامه ريزي مناسبي را معمول واجرا نمايند .در اين مقاله ضمن تاکيد به مديريت فرايند مدار وارائه تعريفي از مديريت کيفيت جامع راهکارهايي را براي دستيابي مديريت به اين شيوه ارائه داده است .از بررسي ومطالعه ي آثار گذشتگان روشن مي شود که مديريت از قديم الايام در جوامع مختلف بشري وجودداشته است وبزرگان ورهبران ملل واديان مختلف ضرورت وجود مديريت ورهبري را نيز يک امر مسلم شمرده اند در قرون اخير هم نهضت هاي مختلفي در امر مديريت ظهور کردند که مي توان به نظريه مديريت علمي نظريه مديريت نهضت روابط انساني نظريه سيستمها در مديريت ونظريه ترکيبي مديريت اشاره کرد .از آغاز کار تعليم وتربيت انسان نيز از روشهاي مختلف مديريت در امر آموزش بهره برده است اما از آنجايي که تحولات اجتماعي جديد تغييراتي را در ابعاد مختلف جامعه از جمله در زمينه هاي مختلف فن آوري هاي اطلاعاتي وارتباطي ايجاد کرده خود به خود نيازهاي جديدي راهم بوجود آورده است لذا براي پاسخگويي به اين نيازهاي جديد افراد جامعه تغييرودگرگوني در روشهاي مديريت مدارس وتلاش براي بهبود بخشيدن به کيفيت مديريت مدارس ضروري است .امروزه دراين دنياي درحال تغيير وپيشرفت ، مدارس نياز به تغيير ودگرگوني دارند واين تغيير بايد ابتدا در مديريت ايجاد شود چرا که واقعيات امروز جامعه را نمي توان با روشهاي ديروز فهميد بلکه بايد با تجديد نظر در روشها وبرنامه هاي گذشته نظريه ها وروشهاي نويني را جايگزين کنيم در حال حاضر مديريت آموزشي رويکرد جديد فرآيند مدار محور را براي اثر بخش کردن مدارس آغاز نموده است در اين مقاله برآنيم تااين رويکرد جديدرا روشن وراهبردهاي مناسب آن را بيان نماييم.مقدمه ...................................................................................6تعريف و مفهوم مديريت........................................................10وظايف مدير آموزشي..............................................................11اهمیت برنامه ریزی برای معاونت اجرایی مدارس.............................14اصل احترام در معاونت اجرایی...................................................17برنامه ریزی برای ساعات تفریح دانش آموزان.....................18برنامه ریزی فروشگاه مصرف دانش اموزان.........................................20شوراها و انجمن های مدرسه............................................................22برنامه ریزی برای نماز جماعت مدرسه.......................................23شورای معلمان ..................................................................26برنامه ریزی برای انتخاب دبیران و کادر اداری................................31قاطعیت معاونت اجرایییت آموزشگاهی.................................31برنامه ریزی برای اقامه نماز جماعت دانش آموزان و همکاران...............31پيشنهادات راهبردي برای معاونت اجراییان......................................46عوامل موثر بر بهبود معاونت اجرایییت مدارس دوره متوسطه...............49نتیجه گیری......................................................................55منابع...................................................................66
تعداد مشاهده: 4686 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 77
حجم فایل:6,842 کیلوبایت